سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۹ دی ۱۳۹۳ در ۱۰:۱۴ ق.ظ چاپ مطلب

رونمایی از کتابی درباره اصغر فرهادی و سینمایش

farhadi1

شنبه ۲۷ دی‌ماه در سالن سیف‌الله داد خانه سینما کتاب «رودرو با اصغر فرهادی» رونمایی شد.

شنبه ۲۷ دی‌ماه در سالن سیف‌الله داد خانه سینما کتاب «رودرو با اصغر فرهادی» رونمایی شد.

سوره سینما- وحید فرازان: کتاب شامل مصاحبه و نقد و بررسی آثار کارگردان سینمایی است که اولین اسکار را برای کشورمان به ارمغان آورد. ۳۸۰ صفحه کتاب که شامل عکس‌ّها و دستخط‌های فرهادی نیز هست، هر مشتاق و تشنه‌ دانستن بیشتر در باره‌ی زندگی و آثار و عقاید و تجربیات این کارگردان خوب کشورمان را حسابی سیراب می‌کند. کتاب شامل هفت فصل (گفتگو و بررسی) می‌باشد: «نوجوانی، فیلم‌ّهای  کوتاه و سریال»،«رقص در غبار»، «شهر زیبا»، «چهارشنبه‌سروی»، «در باره الی»، «جدایی نادر از سیمین» و «گذشته» و ضمیمه‌ای که شامل مشخصات فیلم‌ها و جوایز است. در قسمتی از مقدمه کتاب (متنی که در پشت جلد کتاب هم آورده شده است) اسماعیل میهن‌دوست چنین نوشته است: « در انگیزه‌ من برای انتشار کتاب حاضر، علاوه بر رشد کیفی آثار فرهادی و گام‌های بلندی که او فیلم به فیلم برمی‌داشت، چند عامل تاثیرگذار بودند. نخست: موفقیت فرهادی به عنوان فیلمسازی مستقل، با خاستگاهی خارج از پایتخت که بدون اتکا به حمایت و بهره‌مندی از انواع رانت‌های دولتی و خصوصی و برخلاف برخی که حتی سیاه‌مشق‌های اولیه خود را به مدد سرمایه و نگاتیو دولتی انجام داده و می‌دادند، او صرفا به اتکاء ذوق، استعداد و پشتکار خود مسیر فیلمسازی‌اش را هموار کرده و قله‌ّهای موفقیت را یکی پس از دیگری فتح می‌کرد…و عامل دیگر ویژگی آثار فرهادی از جنبه جلب توامان مخاطب به اصطلاح عام و خاص چه داخلی و چه خارجی است. از نتایج و دست‌آوردهای این ویژگی همین بس که از چهارشنبه‌سوری به بعد حضور فیلم‌های او در جشنواره فجر، فاصله آرا داوران رسمی جشنواره، منتقدین و عماه تماشاگر را از بین برد. نمود بارز این مقوله، در انتخاب نماینده ایران برای اسکار در مورد جدایی نادر از سیمین عیان شد که جلسات و رای کمیته منتخب بنیاد فارابی با همه امااگرها و برخوردهای متناقض مدیریت وقت سازمان سینمایی با فرهادی و فیلمش بدل به یک امر تشریفاتی شده بود و در واقع این فشار افکار عمومی بود که هر خروجی دیگر جلسات جلسات آن کمیته را غیرممکن ساخته بود. یکی از دلایل عمده بدل شدن شادی جایزه اسکار فرهادی به یک جشن ملی را باید در همین ویژگی و جایگاه فیلم و فیلمساز نزد آحاد جامعه جست.»

farhadi2

در مراسم رونمایی این کتاب که کامران ملکی عهده‌دار اجرای آن بود، علاوه بر صحبت‌های کوتاه میهن‌دوست، «شهلا لاهیجی» (ناشر) و «فرهادی توحیدی»(رئیس هیات مدیره خانه سینما)، صحبت‌های مفصل‌تری از دو منتقد فیلم و یک تاریخ‌دان و تحلیل‌گر اجتماعی را شاهد بودیم. جواد طوسی تکیه صحبتش بیشتر بر جنبه‌اجتماعی فیلم‌های فرهادی به خصوص دو فیلم ابتدایی او «رقص در غبار» و‌«شهرزیبا» و تحلیل کوتاهی از این دو فیلم بود. مهرزاد دانش هم در صحبتی کوتاه به جنبه‌های مثبت گفتگو با کارگردانی مثل فرهادی اشاره کرد و اینکه اگر این گفتگو از طرف کسی باشد که خودش سال‌ها منتقد بوده و فیلمسازی کرده است، می‌تواند گفتگویی پخته‌تر و به سامان‌تر باشد. مفصل‌ترین صحبت و تحلیل و نقد سه فیلم «چهارشنبه‌سوری» و «در باره الی» و «جدایی…» را سوسن شریعتی (فرزند دوم دکتر شریعتی و دکترای تاریخ) در این جلسه انجام داد. او با تحلیل دقیق جامعه‌شناختی این سه فیلم و شخصیت‌های حاضر در آن، نمایی کلی از عقاید و گرایشات فرهادی در فیلم‌ّهایش ترسیم کرد.

شاید تلخی عدم حضور اصغر فرهادی در این جلسه را که حضورش را به حاضران وعده داده بودند ناشر توانست با توزیع رایگان کتاب کاری که ناشرین کتاب معمولا در رونمایی کتاب انجام نمی‌دهند بعد از اتمام جلسه به نوعی جبران کند. در پایان خواندن این کتاب را به کسانی که می‌خواهند با تجربه‌ی ناب زیستی یک کارگردان موفق و فوت و فن‌های آن آشنا بشنوند، توصیه می‌کنم.