سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۶ بهمن ۱۳۹۳ در ۱۱:۴۹ ق.ظ چاپ مطلب

داستان دو شهید غریب/ محبوبیت مکتب و فرهنگ انقلاب اسلامی

cinema-revayat1

سی و سومین نشست سینماروایت با نمایش مستندهای «جای خالی یک عکس» و «هزار و یکمین سنگر» برگزار شد.

سی و سومین نشست سینماروایت با نمایش مستندهای «جای خالی یک عکس» و «هزار و یکمین سنگر» برگزار شد.

سوره سینما- سی و سومین نشست سینماروایت با نمایش مستندهای جای خالی یک عکس و هزار و یکمین سنگر برگزار شد. این مستندها که هر دو ساخته امیرحسین نوروزی هستند زندگی دو بانوی شهید را روایت می‌کنند. یکی از آنها یعنی جای خالی یک عکس زندگی شهربانو نجاتی اهل خطه کردکوی در شمال شرقی ایران را روایت می‌کند که در جریان درگیری‌های منافقان ضدانقلاب در بندرترکمن به شهادت رسید و دیگری یعنی هزار و یکمین سنگر زندگی طاهره هاشمی که در جریان درگیری‌های مرتبط با حماسه آمل به شهادت رسید.

غرب همواره به فکر تجزیه خاورمیانه بوده‌اند

در نشست گپ و گفت این مستندها علاوه بر رسول شادمانی مجری نشست، پژمان لشکری پور تهیه کننده این آثار و بهروز اثباتی فرمانده قرارگاه سایبری نیروهای مسلح نیز حضور داشتند. شادمانی در ابتدای نشست با معرفی کتاب کارگردانی مستند ترجمه حمیدرضا احمدی لاری از آثار انتشارات ساقی از جامعیت این کتاب گفت که در ۹ فصل اطلاعاتی کافی درباره سینمای مستند و روش ساخت مستند در اختیار مخاطب می گذارد.

شادمانی گفتگو درباره فیلم را با ذکر توضیحاتی درباره ارزشهای مضمونی آثار آغاز کرد و سپس از بهروز اثباتی خواست به صحبت درباره مضمون این دو مستند بپردازد. اثباتی با اشاره به تاریخچه تلاشهای ضدانقلاب برای تجزیه ایران بیان کرد: از ۲۲ بهمن ماه ۵۷ که انقلاب به پیروزی رسید تا مهر ۵۸ کمربند مرزی کشور دچار حوادث مختلفی شد و از کردستان و بلوچستان گرفته تا خوزستان، بندرترکمن، آمل، تالش و حتی تبریز درگیر فتنه ضدانقلاب شدند.

وی با اشاره به عقبه این ماجرا ادامه داد: وقتی شاه میخواست از ایران برود گفت بعد از من ایران به ایرانستان بدل خواهد و این مساله نشان از آن دارد که شاه هم کاملا با ضدانقلاب هماهنگ بود. البته که به موازات شاه، صدام هم همین را گفته بود و البته که هر دو با حاکمان غربی خود هماهنگ بودند. غربیون چه آن زمان و چه حالا به فکر تجزیه کشورهای خاورمیانه و از جمله ایران هستند و این مساله ای است که نباید فراموش کنیم.

کارگردانی که این روزها در حال ضبط نبرد بچه های قدس علیه داعش است

شادمانی در امتداد صحبتهای اثباتی با اشاره به دلیل عدم حضور امیرحسین نوروزی کارگردان دو مستند در نشست از حضور وی در عراق برای ساخت یک مستند خبر داد و گفت: به مانند دوران جنگ که مستندسازان ما به دل جنگ می رفتند و سعی در ضبط لحظه ها داشتند این روزها هم مستندسازان ما به عراق میروند و در کوران نبرد با نیروهای تکفیری به مستندسازی می پردازند. این روزها امیرحسین نوروزی هم به عراق رفته و در حال فیلمبرداری مستندی درباره نبرد میان بچه های قدس و نیروهای داعش است.

cinema-revayat2

در جاده شمال تصویر شهید طاهره هاشمی را در کنار تابلوی سفربخیر زده‌اند

پژمان لشکری پور تهیه کننده این دو مستند با اشاره به ارزش‌های نیروهای جوان فیلمساز اظهار داشت: امثال امیرحسین نوروزی جزو رویش‌های انقلابند و این رویش‌ها باید محافظت شود چون زمان تعارف گذشته و بی تعارف باید حواسمان به رویشهای انقلاب باشد. در جریان درگیریهای آمل، تمام شهداء با تیر مستقیم به شهادت رسیدند و این بیانگر اوج خیانت ضدانقلاب است. دو شهیدی که در این دو مستند درباره شان حرف زده ایم حدودا ۳۰ سالی از شهادتشان گذشته است اما متاسفانه در شهرشان هم غریب مانده اند. تاریخ ما چه بلایی سرش آمده که به علت کم کاری فرهنگی مردم شهرستان‌های ما شهدای خود را هم چنان که باید نمی شناسند.

لشکری پور افزود: در جاده شمال عکس شهید هاشمی را در کنار تابلوی سفربخیر زده اند و انگار که ایشان در نتیجه تصادف فوت شده است! این در شرایطی است که ضدانقلاب در غائله آمل بدترین جنایات را مرتکب شدند. همین قدر بدانید که فقط در یک مورد یکی از منافقین یک خشاب ژ ۳ را در دهان کسی خالی کرد که حاضر نشد به امام (ره) توهین کند! حتی در خود آمل هم شهدای حماسه آمل خوب شناخته نشده اند. کمتر کسی است که میداند در آن ماجرا فقط ۱۵ پاسدار در شهر مانده بود و این مردم بودند که جانانه منافقان را تارومار کردند. این خوب نیست که تا حرف آمل می شود همه به یاد جاده چالوس و سفر به شمال بیفتند و کسی از شهدای این شهر خبر نداشته باشد.

این تهیه کننده که سر درددلش باز شده بود ادامه داد: متاسفم که بگویم نسل والدین شهدا در حال انقراض است و البته این هم برآمده از جبر زمانه است. پس تا زنده هستند به دست جوانان علاقمند دوربین بدهیم که بروند و فقط راش بگیرند از این والدین تا در سالهای آینده آرشیومان غنی تر از اینی باشد که هست.در نتیجه تحقیقاتمان در آمل با زنی برخورد کردیم که ماجرای شهادت طاهره هاشمی را با چشم از نزدیک دیده بود و به همین دلیل دچار چنان بیماری افسردگی شده که این روزها در بیمارستان روانی بستری است. این گونه ماجراها در تاریخ انقلابمان کم نیستند پس بیشتر از اینها برای ثبت شان کار کنیم.

در ادامه نشست بهروز اثباتی با اشاره به اهمیت هویت جوامع بیان داشت: هویت جمعی زیربنای فرهنگ سازی است. این هویت را هم تاریخ است که خلق میکند و خوشبختانه هویت ما آن قدر غنی است که خیلیها به دنبال ثبت آن به نام خودند. یکی میخواهد مولوی را به نام خود ضبط کند و دیگری فردوسی را. جهان امروز جهان فرهنگهاست و انقلاب اسلامی هم هویتی دارد که باید با زبان تصویر شناسانده شود. ما ۱۰ هزار سال تاریخ داریم و همه اش هم مال ماست و بخاطر این تاریخ هم که شده باید کوشش کنیم در معرفی فرهنگ خود. یادم می آید که در کوران جنگ و با لباس فرم سپاه به تخت جمشید رفتم تا بفهمم کجای تاریخ ایستاده ام!

اثباتی افزود: اتفاقات کشورهایی که به قول خودشان تاریخ دار هستند نسبت به اتفاقات انقلاب اسلامی کمتر است چنان که میتوان گفت اتفاقات یک دهه از تاریخ آنها در ۲۴ ساعت انقلاب اسلامی رخ داد. انقلاب اسلامی آن قدر بزرگ است که هیچ رسانه ای نمی‌تواند حتی یکی از ابعاد آن را تعریف کند. یادم می آید که ما ۶ پاسدار امام (ره) بودیم که به دل بندرترکمن رفتیم و مردم هم با جان و دل ما را پذیرا شدند چون می‌دانستند سرباز امامیم. همین ۶ نفر وقتی کنار مردم قرار گرفتند توانستند غائله را جمع کنند.

وی ادامه داد: همین روحیات امروز هم وجود دارد. همین راهپیمایی امسال اربعین را ببینید، همین امسال در حرم امیرالمومنین(ع) نوحه هایی را شنیدم با تم نوحه های ایرانی و این معنایی ندارد جز اینکه مکتب انقلاب اسلامی همه جا محبوبیت دارد.در عرصه هنر نسبت به بزرگی انقلاب اسلامی کار نکرده ایم اما نسبت به توان بچه های انقلاب اسلامی، خیلی کار کرده ایم.

پژمان لشکری پور در ادامه درددلهای خود بیان داشت: خواص و بخصوص مدیران فرهنگی ما از فعالیت غافل نشوند و مواظب نسل ابتدایی انقلاب باشند و از دستاورد آنها استفاده کنند. متاسفانه در تحقیق برای واقعه نگاری وقایع انقلاب با فقر منابع روبروییم و همین فقر منابع ممکن است در آینده ما را با تحریف روبرو کند. شاید همین کم کاری ها بوده که باعث شده بعضا با اتفاقاتی روبرو شویم که خجالت زده مان می‌کند. به عنوان مثال یادم می آید به هنگام نمایش خصوصی چ داور فجر طوری صحبت کرد که فهمیدم حتی نمیداند غائله پاوه قبل از آغاز جنگ بوده است!

اگر امام خمینی(ره) را نداشتیم اوضاعمان به مراتب بدتر از اوضاع کشورهای همسایه بود

در انتهای نشست سینماروایت محمدرضا شرف الدین مدیرعامل انجمن دفاع مقدس هم وارد بحث شد و با اشاره به موضوعات دو مستند مورد بحث گفت: اتفاقاتی که این روزها در عراق می افتد دقیقا مشابه اتفاقاتی است که در جریان غائله های منافقین در ایران افتاد اما در آن دوران امام(ره) را داشتیم که توانست مردم را در برابر این غائله ها بسیج کند. اگر امام(ره) نبود و البته جوانان انقلابی گوش به فرمان حتما وضعیت ما به مراتب بدتر از وضعیت امروز عراق می‌شد. ما برای امنیت امروز هزینه های زیادی دادیم و نسل امروز باید این هزینه ها را درک کنند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>