سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۳ اسفند ۱۳۹۳ در ۱:۱۸ ب.ظ چاپ مطلب

تعریف محدوده سینمای دینی کجاست/ دلیل انتقال جشنواره «رویش» از مشهد به تهران

ruyesh1

دبیر نهمین جشنواره فیلم کوتاه دینی «رویش» برنامه‌های این دوره را تشریح کرد.

دبیر نهمین جشنواره فیلم کوتاه دینی «رویش» برنامه‌های این دوره را تشریح کرد.

سوره سینما- فارس نوشت: نشست خبری نهمین جشنواره فیلم کوتاه دینی رویش صبح امروز با حضور علی قربانی دبیر جشنواره و بهنام بهادری مدیر بخش بین‌الملل این جشنواره در سالن مرحوم فردی حوزه هنری برگزار شد. علی قربانی در ابتدای این نشست عنوان کرد: خوشحالیم که آغاز جشنواره فیلم کوتاه دینی رویش با ولادت حضرت زینب کبری (س) همزمان شده است و امیدواریم ادامه راه این جشنواره در مسیر بزرگواران باشد.

وی افزود: فراخوان این دوره از جشنواره ابتدای سال اعلام شد و فیلمسازانی که در ادوار گذشته جشنواره رویش حضور داشتند در یک بانک اطلاعاتی گنجانده شده‌اند. ما در این جشنواره اهدافی را از قبل ترسیم کردیم که جزو سرفصل کار ما در برگزاری نهمین دوره جشنواره فیلم رویش است. به دنبال این هستیم تا ویترینی فاخر در سینمای دینی را داشته باشیم.

قربانی از ساماندهی سینمای دینی در بین فیلمسازان دینی، کشف استعدادهای جوان در عرصه سینمای دینی، فراهم شدن فضای سالم برای تشویق سینماگران جوان برای پرداخت موضوعات دینی و تولید بیشتر آثار در زمینه سینمای دینی را از اهداف نهمین دوره جشنواره فیلم کوتاه دینی رویش دانست و گفت: برای رسیدن به این اهداف راهکارهای بسیاری را ترسیم کردیم که در آینده نزدیک به این اهداف خواهیم رسید. در دوره نهم جشنواره جوایزی نظیر بهترین دستاورد فنی و هنری، بهترین صدا، بهترین تصویربرداری و بهترین بازیگر نقش مرد و زن در آثار داستانی افزوده شده است.

با راه اندازی باشگاه فیلم سوره و مرکز مستند حوزه به عرصه مستند و فیلم کوتاه کمک کردیم

قربانی با اشاره به بخش غیررقابتی جشنواره فیلم رویش اضافه کرد: سعی کردیم تا این بخش را تقویت کنیم و همین طور بحث پژوهش‌های خارج از جشنواره را در بخش جنبی این جشنواره تدارک دیدیم و در سال جاری با تأسیس باشگاه فیلم سوره و مرکز مستند حوزه هنری به تولید فیلم کوتاه و مستند کمک کردیم تا جایی که این مراکز تا به اینجای کار تولیدات ارزنده‌ای را داشته‌اند و جوایزی نیز به دست آورده‌اند.

وی تأکید کرد: معتقدیم رویش بستر مناسبی است که می‌تواند از سه ضلع مخاطب را با سینمای دینی آشنا کند.

قربانی گفت: به دنبال این هستیم که بدانیم محدوده سینمای دینی کجاست و مؤلفه‌های دینی به چه شکل است و آیا پرداخت مستقیم به مفاهیم دینی جزو سینمای دینی به حساب می‌آید.

وی با اشاره به آثار ارسال شده به نهمین جشنواره فیلم کوتاه دینی رویش عنوان کرد: در این دوره در مجموع ۱۳۴۴ اثر از بین ۸۷۸ شرکت‌کننده به دبیرخانه جشنواره رسیده است که از این میان ۹۴۷ اثر مربوط به بخش ملی (بخش اصلی) و ۳۹۷ اثر در بخش جوانه‌های رویش حضور دارد.

قربانی با اشاره به هیأت انتخاب این جشنواره تصریح کرد: امسال برای اولین بار هیأت انتخاب به صورت تخصصی به موضوع سینمای دینی پرداخته است و سعی کردیم از چهره‌های جوان در ترکیب هیأت انتخاب استفاده کنیم البته چند دلیل برای پذیرفته نشدن برخی آثار وجود داشت. یکی از آنها این است که جشنواره رویش جشنواره موضوعی است و ما همین قدر به تکنیک اعتقاد داریم محتوا هم برای ما مهم است که برخی آثار به سمت خرافه‌پرستی و خارج از مقررات جشنواره رفته بودند که این ‌آثار در نهمین دوره جشنواره فیلم رویش قبول نشد.

وی افزود: هادی مقدم‌دوست امسال با سه اثر در مقام کارگردان و نویسنده در بخش مرور آثار جشنواره فیلم کوتاه دینی رویش حضور دارند.

ruyesh2

 حضور ۳۲ کشور مسلمان در بخش بین المللی جشنواره فیلم کوتاه دینی «رویش»

در ادامه نشست، بهنام بهادری مدیر بخش بین‌الملل جشنواره فیلم کوتاه دینی رویش گفت: ما برای بخش بین‌الملل جشنواره فراخوانی منتشر نکردیم و دیدمان به این صورت بود که فکر کردیم پدیده فیلم‌های دینی قابلیت این را دارد که در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی بتوانیم این فراخوان را داشته باشیم و در همین راستا با تعاملاتی که با جشنواره بین‌المللی و عربی منطقه داشتیم از طریق انتشار فراخوان با فیلمسازان این جشنواره‌ها ارتباط داشتیم که قرار است برای برگزاری کارگاه‌های فیلم دینی همکاری داشته باشیم.

وی با اشاره به بخش‌های مختلف بین‌الملل جشنواره فیلم کوتاه دینی رویش عنوان کرد: بخش بین‌الملل شامل چشم‌انداز بین‌الملل، فیلمسازان مسلمان و کشورهای اسلامی و بخش جنبی بیداری اسلامی است که در بخش چشم‌انداز ۱۲۴ از ۳۲ کشور فیلم به دبیرخانه ارسال شد و در این میان ۲۰ فیلم در بخش فیلمسازان مسلمان و ۱۴ فیلم در بخش چشم‌انداز بین‌الملل جشنواره فیلم کوتاه دینی رویش حضور دارند.

جشنواره رویش به علت در اختیار نداشتن سینما هویزه مشهد به تهران انتقال پیدا کرد

قربانی در ادامه نشست مطبوعاتی خود درباره چگونگی انتقال جشنواره فیلم کوتاه دینی رویش از مشهد به تهران توضیح داد: مسئولین سینما هویزه مشهد حاضر نشدند برای برگزاری جشنواره به ما کمک کنند و ما بارها و بارها از طریق مدیر حوزه هنری استان مشهد رایزنی کردیم که با ما مشارکت کنند و حتی در تبلیغات میدانی مشهد نیز این کار را انجام ندادند.

وی افزود: سینما هویزه مشهد متعلق به حوزه هنری است اما به این دلیل که مؤسسه سینما شهر این سینما را بازسازی کرده و طی قراردادی این سینما را ۵ سال از حوزه گرفته است و به همین دلیل حاضر نیست تا این سینما را در ایام برگزاری جشنواره فیلم کوتاه دینی رویش در اختیار ما قرار دهند و برای مراسم اختتامیه سالن اصلی این سینما را در اختیار ما قرار ندادند. به همین دلیل مجبور شدیم امسال جشنواره را در مشهد نداشته باشیم.

قربانی با اشاره به بودجه برگزاری نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه دینی رویش خاطرنشان کرد: برگزاری جشنواره‌های حوزه هنری قابل قیاس با جشنواره‌های دیگر نیست اما در همین حد می‌توانم بگویم که حدود ۳۰۰ میلیون تومان در این انتقال که جشنواره از مشهد به تهران آمد برای حوزه هنری صرفه‌جویی شد اما به امید خدا در سالهای آینده با در اختیار گرفتن سینما هویزه مشهد که متعلق به خود حوزه هنری است جشنواره فیلم کوتاه دینی رویش را در مشهد نیز خواهیم داشت.

دبیر جشنواره فیلم کوتاه دینی رویش درباره نمایش فیلم سینمایی «رستاخیز» در بخش ویژه این دوره از جشنواره گفت: ما از تهیه کننده فیلم درخواست کردیم که این اثر را اکران کند و درباره نسخه آن که اصلاح شده یا نه هیچ اطلاعی نداریم و فقط قرار شد تا یک نسخه در اختیار ما قرار دهند و ما آن را در یک نوبت نمایش دهیم.

وی با اشاره به آیین اختتامیه جشنواره اظهار داشت:در آیین اختتامیه این دوره از جشنواره از بسیاری از عزیزانی که در سالهای اخیر فیلم‌های دینی در زمینه سینما و تلویزیون تولید کردند تجلیل خواهد شد. اگر می‌خواهیم در عرصه فیلم کوتاه موفق شویم باید چرخه ارتباط بین فیلمساز و مخاطب را ارتقا دهیم تا فیلم کوتاه جان بگیرد چرا که فیلم کوتاه نیازمند حمایت از فیلمساز است.