سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۹ اسفند ۱۳۹۳ در ۱۲:۴۵ ب.ظ چاپ مطلب

نگاهی به سینمای ایران در سال ۹۳/ رکوردشکنی، افتتاح پردیس و بازگشت یک بازیگر

cinema-iran-93

پرونده سال ۱۳۹۳ سینمای ایران در حالی بسته می‌شود که فراز و فرودهای سینما در این دوره کم نبوده است.

پرونده سال ۱۳۹۳ سینمای ایران در حالی بسته می‌شود که فراز و فرودهای سینما در این دوره کم نبوده است.

سوره سینما – میثم محمدی: سال ۹۳ هم گذشت و سینمای ایران اتفاقات عدیده ای را پشت سر گذاشت. رویدادهایی که برخی از آنها سالهاست در حال برگزاری هستند و تعدادی از آنها هم بر اساس تصمیمات جدید و تمهیداتی که گاه مخالفان و گاهی موافقانی را با خود همراه می کند ، روی می دهند و البته بخشی از اتفاقات هم غافلگیرکننده و بدون برنامه قبل پیش می‌آیند. سال ۹۳ به نسبت سال آرامی برای سینمای ایران بود و این آرامش را نمی‌توان به حساب روزهای خوب یا بد سینما گذاشت . اتفاقاتی در سینمای سال ۹۳ افتاد که برخی از آنها از اهمیت بالایی برخوردار بودند و تعدادی هم خنثی و بی اهمیت .با نگاهی به روزهای گذشته و بررسی سینمای کشور مروری داریم بر اتفاقات مهمی که در سال ۹۳ به وقوع پیوسته که در این گزارش آنها را از نظر می گذرانید.

افتتاح رسمی گروه «هنر و تجربه»

۱-پس از برنامه ریزی ها و تصمیماتی که گرفته شد در نهایت فروردین ماه ۱۳۹۳ بود که مدیر گروه هنر و تجربه منصوب شد تا برنامه های اکران این گروه مشخص شود و کار خود را آغاز کند . همزمان با عید سعید قربان بود که آیین افتتاح گروه سینمایی «هنر و تجربه» شامگاه شنبه ۱۲ مهر در سالن موزه سینما برگزار شد . در افتتاحیه این گروه سینمایی عنوان شد که نمایش رسمی فیلم های این گروه سینمایی از روز ۱۳ مهر در چهار سینمای تهران و یک سینما در مشهد آغاز می شود . نمایش این فیلم ها با بلیط فروشی به صورت معمول انجام شد و در مجموع اتفاق مبارکی بود که بسیاری از هنرمندان از آن استقبال کردند ، ضمن اینکه مخاطبان نیز از فعالیت این گروه رضایت دارند . به نظر می رسد که با پیگیری و حمایت هنرمندان ، اصحاب رسانه و مردم فیلم هایی که با مختصات و اساسنامه این گروه مطابقت دارند ، عرضه شده و در طولانی مدت طیف عظیمی از مخاطبان این فیلم ها را خواهند دید ، همانطور که تا به امروز مخاطبان قابل توجهی را به سوی خود جلب کرده است.

افتتاح پردیس سینمایی کوروش در غرب تهران

۲- پردیس سینمایی کوروش صبح دوشنبه ۲۷ مرداد با اکران فیلم «شهر موش‌ها ۲» به کارگردانی مرضیه برومند و تهیه کنندگی علی سرتیپی و منیژه حکت کار خود را آغاز کرد . در این مراسم که با حضور محمد احسانی معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی، “آرش امینی” مدیرکل بخش بین‌الملل سازمان سینمایی، “محمدرضا جعفری جلوه” مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، مهندس “مجید مسچی” مدیرعامل موسسه سینما شهر و عوامل فیلم «شهر موش‌ها ۲» و اصحاب رسانه برگزار شد ،۱۴ سالن سینمایی پردیس کوروش کار خود را به طور رسمی آغاز کردند . این پردیس سینمایی بدلیل برخورداری از استانداردهای لازم توانسته در مدت فعالیت خود تبدیل به یکی از مجموعه های مورد توجه شهروندان تبدیل شود . با این تفسیر باید توجه داشت در صورت توجه به زیر ساخت ها و ایجاد ظرفیت های لازم که احداث و راه اندازی چنین پردیس هایی از جمله آنهاست ، می تواند در جذب مخاطب و ارتقاء سطح کیفی و اقتصادی هنر صنعت سینما تاثیر گذار بود.

eftetahie-shahre-mooshha

رکوردشکنی فیلم سینمایی «شهر موشها ۲»

۳- پس از اعلام ساخت سری دوم فیلم سینمایی «شهر موش ها» موجی از موافقان و مخالفان به راه افتاد ، اما به نظر می رسید که حامیان این فیلم سینمایی بیشتر از مخالفان آن باشد و به همین جهت پس از اعلام اکران عمومی این فیلم سینمایی موجی از خانواده ها به همره فرزندان خود در سالن های سطح شهر حاضر می شدند و به تماشای جدیدترین تجربه مرضیه برومند می نشستند . این فیلم موفق شد با فروشی نزدیک به ۱۲ میلیارد تومان عنوان پر فروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران را از آن خود کند و فیلم «اخراجی‌ها۲» را بعد از سال ها به رده دوم بفرستد . فیلم سینمایی «شهرموش ها۲» پس از حدود سه ماه اکران و با در اختیار داشتن ۸۰ سینمای تهران و شهرستان به چنین فروشی دست پیدا کرد و توانست بعد از سالها با فاصله بسیار رقیبان خود را جای بگذارد و البته مردم بسیاری را برای حضور در سینماها ترغیب کند.

جدایی و استقلال بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر

۴- علیرضا رضاداد در نخستین جلسه ستاد برگزاری سی و سومین جشنواره فیلم فجر تغییرات پیش بینی شده در این رویداد بزرگ سینمایی را تشریح کرد و یکی از مهمترین خبرهایی که در آن روزها اعلام شد ، جدایی بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر و برگزاری آن در ماه اردیبهشت و به صورت مستقل بود . بسیاری از صاحب نظران و کارشناسان این اقدام را حرکتی درست و در مسیر اعتلای بخش بین الملل سینمای ایران می دانستند ، در حالی که عده ای دیگر از کمبود ظرفیت ها و برنامه ها برای هویت بخشیدن به این بخش از سینمای صحبت کردند . اما در نهایت این تصمیم به صورت قطعی اتخاذ شد و باید منتظر برگزاری مستقل اولین دوره بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر در شهریور ماه باشیم و سپس به بررسی نتایج بپردازیم .

اجرای طرح نیم بهای بلیت در روز «سینما سلام» در کشور

۵- یکی از اتفاقاتی که با یک تغییر نسبت به سال ۹۲ روی داد و به اجرا در آمد طرح «سینما سلام » بود. این طرح در سال ۹۳ بصورت رایگان بود که مشکلاتی را در سینماهای کشور بوجود آورد و در همین راستا مسئولان سینمایی تصمیم گرفتند بجای رایگان کردن حضور مخاطبان در روز ملی سینما ، بلیت‌های نیم بها در اختیار آنها قرار دهند . این طرح بصورت نیم بها و با موافقت و توافق سینماداران و صاحبان آثار و با برنامه‌ریزی های صورت گرفته در شهریورماه ۹۳ به اجرا درآمد . این طرح در راستای آسیب شناسی کاهش مخاطب و برای ایجاد فضایی مناسب و همچنین ترغیب مخاطبان برای حضور در سالن‌های سینما به اجرا درآمد.

برگزاری کم‌هزینه و ساده جشن خانه سینما

۶- جشن خانه سینما نیز در سال ۹۳ با رویکرد کم کردن هزینه ها و اختصاص آن برای رفاه و معیشت هنرمندان برگزار شد . این دور از جشن خانه سینما با تمام کمی ها و کاستی ها روز ۲۱ شهریور برگزار شد و فیلم سینمایی «ملکه» به کارگردانی محمد علی باشه آهنگر با دریافت ۱۰ تندیس جشن خانه سینما رکوردار جوایز این جشن شد.

برگزاری بیست و هشتمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان در اصفهان

۷- یکی از مهمترین اتفاقات سینمایی که هر ساله برگزار می شود و هنرمندان بسیاری از آن استقبال می کنند ، برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان است که به نظر مهمترین مقطع و زمان برای جلب توجه و نگاه مسئولان به این بخش سینمایی است آیین افتتاحیه بیست و هشتمین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوان ساعت ۱۹:۴۵ دقیقه روز جمعه ۱۱مهر در سالن کوثر اصفهان آغاز شد و تا ۱۴ مهر به کار خود ادامه داد و در نهایت فیلم سینمایی«قول» به کارگردانی محمدعلی طالبی ضمن دریافت پروانه زرین بهترین فیلم بلند در ۵ بخش دیگر هم جوایز را از آن خود کرد.

koodak28

کوچک سازی بنیاد سینمایی فارابی و تغییرات مدیریتی

۸- اتفاق دیگری که در سال ۹۳ نگاه بسیاری از اهالی سینما را به سوی خود کشاند ، طرح کوچک سازی بنیاد سینمایی فارابی بود . در پی این اقدام و به موازات آن تغییر رییس سازمان صدا و سیما و تغییرات جدید مدیریتی در صدا و سیما بود که محمدرضا جعفری جلوه از بنیاد فارابی خداحافظی کرد و برای مدتی این بنیاد با سرپرستی رمضانعلی حیدری خلیلی به کار خود ادامه داد . جعفری جلوه هم برای ریاست شبکه دو سیما راهی تلویزیون شد تا اینکه در نهایت در واپسین روزهای بهمن ماه بر اساس مصوبه هیات امنای بنیاد سینمایی فارابی و با حکم حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی و رئیس هیات امنای فارابی علیرضا تابش به عنوان مدیر عامل جدید این بنیاد منصوب شد . پس از این انتصاب موجی از انتقادات به راه افتاد و بیشتر رسانه های اصولگرا تابش را گزینه مناسبی برای این پست نمی دانستند و او را فاقد سابقه مدیریتی در سینما می دانستند ، ضمن اینکه نسبت خویشاوندی تابش با سید محمد خاتمی رییس جمهور اسبق کشور نیز از دلایل اصلی انتقادات بود.

بازگشت فریماه فرجامی به سینما پس از ۱۱ سال

۹- شاید مهمترین خبر سینمایی در دی ماه ۹۳ را باید بازگشت فریماه فرجامی پس از ۱۱ سال دوری از بازیگری بدانیم . فریماه فرجامی بازیگر پیشکسوت سینمای ایران با بازی در فیلم «تاول» به کارکردانی بهمن کامیار به دنیای بازیگری بازگشت. این بازیگر که آخرین بار در سال ۱۳۸۲ با فیلم «کاغذ دیواری زرد» مقابل دوربین قرار گرفته بود ، پس از ۱۱ سال با فیلم «تاول» به کارگردانی بهمن کامیار به دنیای بازیگری بازگشت . فریماه فرجامی که در بیش از یک دهه گذشته به دلیل بیماری از بازیگری دور مانده بود ، با طی درمان و مراقبت های پزشکی در شرایط جسمانی خوبی به سر می برد و با روحیه ای مناسب در مقابل دوربین قرار گرفت و ایفاگر نقش زنی بنام طلعت بود که در یک خوابگاه با شخصیت اول داستان هم اتاق است و با ماجراها و اتفاقاتی که برای دختر جوان می افتد همراه می شود . پس از انتشار این خبر موج بزرگی از رسانه ها به سراغ این بازیگر رفتند و در مورد حال و هوای این روزهایش با او گفتگو کردند .فرجامی که در شرایط مناسبی نسبت به گذشته به سر می برد ، پس از این اتفاق بیش از پیش در محافل سینمایی و مراسم مختلف حضور پیدا کرد و علاقمندان به او نیز از این اتفاق خوشحال بودند و از بازگشت او به دنیای بازیگری استقبال کردند .

farjami-taval

برگزاری سی و سومین جشنواره فیلم فجر

۱۰- سی و سومین جشنواره فیلم فجر هم به دبیری علیرضا رضاداد در ایام دهه فجر کار خود را آغاز کرد و در سینماهای سطح شهر پذیرای علاقمندان به هنر هفتم بود . در این دوره نیز فیلم ها در بخش های سودای سیمرغ و نگاه نو به نمایش در آمدند ، ضمن اینکه مسئولان برگزاری در تصمیمی جدید بخش هنر و تجربه را نیز به جشنواره افزودند تا فیلم های مناسب با این گروه در این بخش اکران شوند ، هر چند که جوایز این بخش محدود بود . اهالی رسانه و هنرمندان نیز طبق سالهای گذشته در مرکز همایش های برج میلاد گرد هم آمدند و به تماشای آثار حاضر در جشنواره فیلم فجر پرداختند . در مراسم افتتاحیه این جشنواره از محمدعلی کشاورز بازیگر پیشکسوت تئاتر ، تلویزیون و سینما و همچنین از حسین جعفریان فیلمبردار باسابقه سینمای کشور تجلیل شد . در نهایت فیلم سینمایی « رخ دیوانه» به کارگردانی ابولحسن داوودی توانست سیمرغ بلورین بهترین فیلم و همچنین کارگردانی را از جشنواره دریافت کند و در بخش های دیگر هم کاندید دریافت جایزه شد و در مجموع چهار جایزه را از آن خود کرد . از مهمترین اتفاقات مراسم اختتامیه سی و سومین جشنواره فیلم فجر حضور مهران مدیری کمدین محبوب سینما و تلویزیون بعنوان مجری مراسم بود.

fajr33

انتخابات هیات مدیره خانه سینما پس از دو سال

۱۱- بالاخره پس از حدود دو سال تاخیر انتخابات سیزدهمین هیات ‌مدیره خانه سینما عصر دوشنبه ۱۲ اسفند در محل خانه سینما برگزار شد و پس از رای‌گیری از اعضا به ترتیب تعداد آرا محمدرضا موئینی ، ابراهیم مختاری ، بهمن اردلان ، کامران ملکی ، آتیلا پسیانی ، شادمهر راستین و خادم به ‌عنوان هیات ‌مدیره جدید خانه‌ سینما معرفی شدند . در این جلسه که با حضور سیروس الوند، محمد سریر، امیر اثباتی، محمد مهدی عسگرپور، فرهاد توحیدی، ابراهیم مختاری، مرتضی رزاق کریمی به‌عنوان اعضای هیات‌ مدیره سابق آغاز شد ؛ گزارش عملکرد هیات‌مدیره از ۲۰ اسفند ۹۲ تا ۱۱ اسفند ۹۳ برای حاضران خوانده شد و سپس انتخابات هیات ‌مدیره جدید خانه سینما برگزار شد . بر این اساس محمدرضا موئینی با ۲۱ رای، ابراهیم مختاری با ۲۰ رای ، بهمن اردلان با ۱۸، کامران ملکی با ۱۶، آتیلا پسیانی با ۱۶، شادمهر راستین با ۱۵ رای و خادم با ۱۴ رای هیات‌مدیره خانه سینما شدند . علی آشتیانی‌پور با ۱۲ رای و محمدرضا سکوت با ۱۰ رای عضو علی‌البدل شدند. همچنین عبدالله اسفندیاری بازرس اصلی و ایمان کریمیان بازرس علی‌البدل شدند. محمود سماک‌باشی، محمد سریر، عبدالله اسکندری نیز به‌عنوان اعضای شورای صیانت انتخاب شدند . به دنبال این انتخابات روز ۱۸ اسفند هم اعضای سیزدهمین هیات مدیره خانه سینما در دومین نشست خود پس از گفتگو و تبادل نظر به اتفاق آرا ابراهیم مختاری را به عنوان رییس ، محمدرضا موئینی را به عنوان نایب رییس ، آتیلا پسیانی را به عنوان سخنگو و کامران ملکی را به عنوان دبیر هیات مدیره خانه سینما انتخاب کردند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>