سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۲ فروردین ۱۳۹۴ در ۱۲:۱۲ ب.ظ چاپ مطلب

جشنواره‌های ارشاد باید اتاق فکر داشته باشند/ تاریخ برگزاری بخش بین‌الملل در بازار جهانی موثر است

gholamreza-moosavi

غلامرضا موسوی معتقد است جشنواره هایی که توسط وزارت ارشاد برگزار می‌شود باید اتاق فکر مشترک داشته باشند.

غلامرضا موسوی معتقد است جشنواره هایی که توسط وزارت ارشاد برگزار می‌شود باید اتاق فکر مشترک داشته باشند.

موسوی جدا شدن بخش بین‌الملل جشنواره فجر را اقدامی درست و دقیق دانست و به سوره سینما گفت: سال‌ها بخش بین الملل زیر چتر سینمای ایران دیده نمی شد و چه هزینه ها که برای این بخش صرف شد اما نتیجه ای در بر نداشت به خصوص که به خاطر نزدیکی به جشنواره برلین کسانی که به بازار جهانی فکر می کردند به جای بزرگتری چون برلین می اندیشیدند و جشنواره فجر کارکردی در این زمینه نداشت.

وی افزود: اساسا این جدایی کار درستی بود اما برای زمان برگزاری بخش بین الملل هم باید بیشتر فکر شود.تاریخ برگزاری بخش بین الملل باید بر اساس تقویم برگزاری جشنواره های دنیا انتخاب می شد تا با جشنواره ای مثل کن که فاصله ای نزدیک دارد همزمانی نداشته باشد. این تصمیم گیری ها باید درست و دقیق اتخاذ شود تا این بخش در سال های آتی هم بتواند راه خود را به درستی پیدا کند و پیش برود.

موسوی گفت: جشنواره فیلم فجر هرسال با تغییرات مدیریتی مواجه بوده و به طور کل تغییرات در هر سطی ایجاد مشکل می کند. این مساله فقط مربوط به جشنواره فیلم فجر نیست وقتی مدیریت ثابت نباشد برنامه ریزی ها پایدار نمی ماند در صورتی که تنها برنامه های بلند مدت می تواند یک جریان را به نقطه تعیین شده برساند. ما برای بسیاری از مسایل فرهنگی و غیر فرهنگی برنامه دقیقی نداریم شاید تنها در قانون برنامه ۵ساله کشور است درحالیکه باید در همه اقدامات اینگونه باشیم.

وی گفت: ما هنوز نمی دانیم می خواهیم در بازار خاورمیانه،آسیایی یا بین المللی به چه چیزی برسیم.اول باید سطح اطلاعات مان را بالا ببریم و بعد ببینیم دستاوردهای سینمای ما چگونه است تا با ترکیب این دو در مسیر رسیدن به نقطه هدف مان درست قدم برداریم. ما دایم با تغییر مدیران مواجهیم و هر کس سیستم خودش را پیاده می کند به همین خاطر دائم در حال اوج و فرودیم. یک سال ۲۲فیلم داریم سال دیگر ۳۰ تا سال بعد هم تعدادی بیشتر یا کمتر.

تهیه‌کننده «بغض» ادامه داد: به همین خاطر زحماتی که در این راه کشیده می شود به طور کامل نتیجه نمی دهد ضمن اینکه تعداد برخی از جشنواره های سینمایی که طی سال برگزار می شود اساسا کاربردی ندارد. به نظر من جشنواره هایی که توسط وزارت ارشاد برگزار می شود باید اتاق فکر مشترک داشته باشد در این صورت دیگر تفاوتی نمی کند کدام مدیر روی کار باشد چون سیاست یکی است و دیگر قرار نیست کسی از تجربه های خودش استفاده کند .

موسوی دررابطه با بخش نمایش آثار فیلمسازانی چون فرانچسکو روزی گفت: فیلم های سرشناس همیشه از طریق شبکه های نمایش در دسترس علاقمندان قرار می گیرد اگر این بخش به خاطر تجلیل از فیلمساز باشد قابل قبول است اما اگر صرفا برای نمایش باشد هرکس که بخواهد می تواند به این آثار دسترسی داشته باشد. البته من در جریان جزییات این بخش نیستم ولی فکر می کنم صرف نمایش برای بخش‌هایی از این قبیل کافی نیست.

وی افزود: بخش هایی مثل کارگاه های کیارستمی در خارج از کشور هم پیش از این نمایش داشت و به این شکل در بخش بین الملل اتفاق مهمی نیست . دوستان به این بخش ها باید بیشتر توجه کنند و مثلا از کارشناسانی چون عباس کیارستمی ، اصغر فرهادی،مجید مجیدی، رخشان بنی اعتماد و … که شخصیت های بین المللی سینمای ما هستند برای برگزاری کارگاه ها استفاده کنند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>