سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۶ اسفند ۱۳۹۱ در ۱۲:۲۴ ب.ظ چاپ مطلب
حمزه‌زاده:

سبک زندگی اسلامی برای کودکان تعریف می‌شود

hamzeh-zadeh

معاون هنری حوزه هنری تاکید کرد این نهاد به دنبال طراحی سبک زندگی اسلامی برای کودکان است.

معاون هنری حوزه هنری تاکید کرد این نهاد به دنبال طراحی سبک زندگی اسلامی برای کودکان است.

سوره سینما- فارس نوشت: محمد حمزه‌زاده معاون هنری حوزه هنری در نشست رسانه‌ای افتتاحیه حوزه هنری کودک و نوجوان که امروز یکشنبه ششم اسفندماه برگزار شد گفت: ۲۰ میلیون نفر از جمعیت کشور ایران را افراد زیر ۱۷ سال تشکیل می‌دهند که ۲۸ درصد جمعیت کشور را شامل می‌شود اگر چه برای این جمعیت تاکنون برنامه‌های مدون زیادی انجام شده اما با بررسی کتابها، اسباب‌بازی، فیلم‌ها، انیمیشن‌ها و بازی‌های رایانه‌ای می‌بینیم که بحث فرهنگ و هنر نیازمند فعالیت‌های بیشتر و جدی‌تری است.

وی ادامه داد: با بررسی‌های صورت گرفته مشخص شده که بیش از ۸۰ درصد کتابهای کودک و نوجوان ترجمه هستند و علیرغم تلاش‌های زیادی که شده بیشتر انیمیشن‌ها هم که از صدا و سیما پخش می‌شود خارجی هستند در بازی‌های رایانه‌ای هم تولیدات مناسبی نداریم.

معاون هنری حوزه هنری با بیان اینکه در طول سالیان عمر حوزه هنری بخش خوبی در عرصه تولیدات کودک و نوجوان صورت گرفته است خاطر نشان کرد: به خصوص در بحث کتاب و ادبیات کودک و نوجوان که بعد از انقلاب شکل گرفت محصولات زیادی تولید شد البته باید در نظر داشت که همه نیازهای کودکان و نوجوانان کتاب نیست و البته همه کتابها هم نیازها را پوشش نداده‌اند.وی ادامه داد: حوزه هنری با تأسیس سازمان وابسته‌ای قصد دارد فعالیت‌های خود را برای مخاطبان پرشمار سازماندهی کند و سبک زندگی خانواده مسلمان ایرانی و کودکی که در خانواده مسلمان زندگی می‌کند را در قالب‌های فیلم، اسباب‌بازی، انیمیشن، کتاب و بازی‌های رایانه‌ای ارائه کند.

حمزه‌زاده با بیان اینکه ریاست حوزه هنری کودک و نوجوان با محمد سرشار رئیس حوزه هنری استان تهران خواهد بود گفت: این بخش در حوزه هنری استان تهران مستقر خواهد شد. همه فعالیت‌های کودک و نوجوان تحت عنوان حوزه هنری کودک و نوجوان خواهد گرفت به طور نمونه دفتر تئاتر و انیمیشن ایجاد نمی‌کنیم بلکه از دفاتر موجود استفاده می‌کنیم و فقط دفاتری که در حال حاضر نداریم را تاسیس می‌کنیم. یکی دیگر از فعالیتهای عمده ما تولید فیلم و سریال برای حوزه کودک و نوجوان خواهد بود.

در ادامه این مراسم محمد سرشار رئیس حوزه هنری استان تهران گفت: روز سه‌شنبه ساعت ۱۰ تا ۱۲ شاهد افتتاح حوزه هنری کودک و نوجوان خواهیم بود. ۸ اسفند روز ملی تربیت اسلامی است و امیدواریم به میمنت این روز این نهاد تازه مولود را به سرانجام نیک برسانیم.وی ادامه داد: بحث تاسیس حوزه هنری کودک و نوجوان محصول تهیه محیط‌های داخلی و خارجی برای این بخش از جامعه است. یکی از دغدغه‌های اصلی دولتمردان در حال حاضر سیاست‌های افزایش جمعیت است که باید شرایط بهینه‌ای را برای این موضوع فراهم کنیم.

رئیس حوزه هنری استان تهران با اشاره به اینکه وضعیت فعلی بهینه نیست تصریح کرد: همه اذعان دارند که تولید ملی کفاف لازم را برای مصرف نمی‌دهد و حوزه هنری با شناسایی فرصت‌ها و تهدیدهای این عرصه کارنامه عملکرد سی و چند ساله خود را بررسی می‌کند و با مشخص کردن نقاط قوت و ضعف سعی می‌کند حضور خود را برای کودک و نوجوان تقویت کند. یکی از منابع اصلی برای تصمیم‌گیری، تحلیل رفتار مخاطب است. با توجه به رشد فناوری چگونگی مصرف مخاطبان تغییر کرده است و زندگی روزمره و پیشرفت‌های فناوری وضعیتی را ایجاد کرده که نیازمند نگاه جدی برای تطبیق با نیازها هستند.

سرشار با بیان اینکه حوزه هنری تاکنون محصولات متفاوتی را برای کودکان و نوجوانان تولید کرده است توضیح داد: تغییرات فناوری باید شناسایی شود و سعی کنیم با استفاده از نوآوری‌های روز تولیدات داشته باشیم. در این حلقه ذائقه‌سنجی و مخاطب‌سنجی اهمیت ویژه‌ای دارد و کارشناسان موسیقی، پویانمایی، داستانی، تئاتر و … باید در کنار هم قرار گیرند و با هم‌افزایی داخلی و برون‌سپاری فروش و توزیع بازارهای جدیدی را برای مصرف مخاطب کودک و نوجوان فراهم کرد.

رئیس حوزه هنری استان تهران گفت: روز سه‌شنبه مراسم افتتاحیه حوزه هنری کودک و نوجوان است، مهمترین فعالیت حوزه هنری در چهار بخش ادبیات، تئاتر و نمایش، پویانمایی و موسیقی معرفی خواهد شد.

بخش دیگری از این مراسم هم معرفی چشم‌انداز اهداف، مأموریت‌های حوزه کودک و نوجوان و همچنین برنامه‌های حوزه هنری در افق ده ساله خواهد بود.

وی درباره مدعوین هم توضیح داد: مدعوین مراسم فعالان فرهنگی در حوزه کودک و نوجوانان خواهد بود و در کنار آن از کسانی که می‌خواهند در این آینده‌ حوزه هنری هم کار داشته باشند دعوت می‌شود تا در این نشست تخصصی شرکت کنند.در زمینه آموزش روشهای آموزشی متفاوت‌تر و پیشرفته‌تر شده است. آموزش مستقیم به خصوص در حوزه کودک و نوجوان جای خود را به ابزارهای غیرمستقیم داده‌اند اگر نگاه دقیق داشته باشیم می‌بینیم که کودک و نوجوانان حجم زیادی از ساعات خود را به بازی‌های رایانه‌ای اختصاص می‌دهند و اگر از این فرصت برای آموزش غیرمستقیم استفاده کنیم هم اثرگذاری بیشتری خواهد داشت و هم اینکه نیاز به این نداریم که یک نفر را همراه کودک کنیم تا آموزش بدهد.

وی درباره همکاری حوزه هنری و کانون فکری کودک و نوجوانان گفت: همکاری حوزه و کانون رابطه دیرینه است و کانون پرورش فکری از ابتدا یک نهاد خدمت‌رسان به کودکان و نوجوانان است و حوزه هنری هم از ابتدا نهاد تولیدکننده بوده است. تولیدات کانون پرورشی فکر کودکان در حدی نیست که تمام نیازها را پوشش دهد و می‌بینیم که در مراکز فروش کانون از محصولات شرکت‌های مختلف مانند حوزه هنری هم استفاده می‌شود.قرار نیست شبکه جدیدی ایجاد کنیم و بحث تولید هم صرفا به معنی سرمایه‌گذاری بدون بازگشت نیست اگر نیازسنجی درستی صورت گیرد با برآورد مالی درست می‌توان به برگشت سرمایه امیدوار بود و استفاده از فرهنگ ایرانی اسلامی می‌تواند به فروش بیشتر محصولات اقتصادی و بازرگانی بیانجامد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>