سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۳ مرداد ۱۳۹۴ در ۲:۲۱ ب.ظ چاپ مطلب

تجهیز ۱۰۰ مجتمع فرهنگی برای نمایش فیلم «محمد (ص)»

44

رییس سازمان سینمایی از تجهیز ۱۰۰ مجتمع فرهنگی در استان‌های همزمان با اکران فیلم «محمد (ص)» خبر داد.

رییس سازمان سینمایی از تجهیز ۱۰۰ مجتمع فرهنگی در استان‌های همزمان با اکران فیلم «محمد (ص)» خبر داد.

سوره سینما- به گزارش روابط عمومی سازمان سینمایی، دیدار رییس سازمان سینمایی و مدیران سینمایی با مدیران کل ارشاد وزارت ارشاد صبح شنبه ۲ مرداد در سالن کوچک سازمان سینمایی برگزار شد.

حجت الله ایوبی در این دیدار اظهار کرد: مدیران کل ارشاد فرهنگ و ارشاد اسلامی را نمایندگان وزارت ارشاد می دانیم و همه امید ما برای انجام برنامه های فرهنگی و سینمایی شما هستید. سینما خیلی در دستور کار کشور نیست و مدیران کل هم گرفتار امور دیگری هستند. بخشی از فعالیت های ما استانی است و کارهای ما بیشتر در تهران تولید می شود و باید به سمت تمرکز زدایی برویم.

رییس سازمان سینمایی افزود: در کنار تولید فیلم های بلند سینمایی و مسائل پیرامون این مهم، در تلاش برای افزایش سالن های سینمایی هستیم؛ ایران با این تولیدات خوب سینمایی در خیلی شهرستان ها سینما ندارد و باید اراده ملی در این زمینه وجود داشته باشد.

ایوبی ادامه داد: انجمن سینمای جوان مهمترین حلقه وصل ما با شماست و از روز نخست نیز سیاست وزارت ارشاد و شخص دکتر علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تمرکز زدایی و تقویت شاخه های شهرستانی است.

وی با بیان اینکه سینما به سمت تمرکز گرایی رفته بود توضیح داد:  تلاش شد به انجمن های سینمای جوان در استان های مختلف اختیارات بیشتری داده شود و از این تمرکز گرایی جلوگیری شود. جشنواره های شهرستانی و استانی که برگزار شد انگیزه ما برای بردن کارها به شهرستان ها را بیشتر کرد استقبال هنرمنداهن و مردم انگیزه بود و دریافتیم در این راه اشتباه نکردیم.

ایوبی ادامه داد: در دوران مدیریت آقای حبیب ایل بیگی و دوران کنونی مدیریت آقای فرید فرخنده کیش در انجمن سینمای جوانان ایران اصرار به تمرکز زدایی و برگزاری جشنواره های سینمایی در شهرستان های مختلف داریم.

وی اظهار کرد: برگزاری این جشنواره ها شور و شوقی را ایجاد و اراده های استانی را بیدار می کند. با برگزاری جشنواره های ملی در استان ها، همه دیدند که یک اتفاق سینمایی می تواند در شهرهای مختلف، شور و شعف وشادمانی ایجاد کند.

رییس سازمان سینمایی یادآور شد: برگزاری جشنواره های بزرگ در استان ها را در دستور کار داریم؛ باید مزیت نسبی هر استان را پیدا کنیم و هر جشنواره ای که در تهران است و زاید است حذف و در استان ها برگزار کنیم.

ایوبی با اشاره به برپایی جشنواره یاس در مازنداران و دیگر جشنواره های سینمایی در آبادان و دیگر استان ها عنوان کرد: از جهت زیرساخت ها، در تعامل با برخی استان ها وارد شدیم و ۱۵ تا ۲۰ سالن در استان ها ایجاد شده است. در شهر نیشابور سه سالن خوب ایجاد شده و همین اتفاق در شهرهای دیگر در حال رخ دادن است.

وی ادامه داد: فیلم «محمد (ص)» بهانه ای شد تا بودجه ای فراهم شود و ۱۰۰ مجتمع فرهنگی شناسایی و تجهیز شود. این مجتمع ها در شهرهای مهم و یا شهرهایی که جمعیت بیشتر و قابلیت تبدیل به سینما شدن را دارند تجهیز خواهند شد.

رییس سازمان سینمایی تصریح کرد: ۱۰۰ مجتمع که قابلیت تبدیل به سینما را دارند با آغاز اکران فیلم محمد (ص) تجهیز می کنیم. نگرانی عمده ما این است که این مجتمع ها پس از فعالیت و تجهیز فعال نباشند و مهمترین دغدغه ما سینما ماندن این مجتمع ها است و این کوتاه ترین راه برای حل بحران سینما در شهرهای مختلف است.

به گفته وی، در کشورما که امروز تعداد سالن های آن ۳۵۰ عدد است افزوده شدن ۱۰۰ سالن می تواند کمک کند.

رییس سازمان سینمایی همچنین گفت: استان هایی که می توانند شورای پروانه ساخت داشته باشند شناسایی و آن ها را تایید و اختیارات را به آنها برای صدور پروانه ساخت فیلم های ویدیویی می دهیم. این امر به استان ها کمک می کند که فرصتی برای ساخت فیلم های ویدیویی برای جوانان شهرستانی ایجاد کنند.

ایوبی ادامه داد: این اقدام بسیار خوب است و در سازمان سینمایی بنای ما واگذاری امور به اصناف و بخش خصوصی است.

وی تصریح کرد: انتظار ما این است که مدیران کل ارشاد در شهر های مختلف، برای گرفتن و در اختیار گذاشتن امکانات استانی به سینما تلاش کنند. اگر قرار باشد به بودجه اندک وزارت ارشاد بسنده کنیم راهی پیش نمی بریم و اتفاقی رخ نمی دهد.

رییس سازمان سینمایی با بیان اینکه اگر فرهنگ و سینما به اولویت سوم و چهارم استان ها تبدیل شود اتفاق خوبی رخ می دهد یادآور شد: همکاران ما نگاه استانی و تمرکز زدایی دارند و واگذای اکثر اختیارات قابل تفویذ به استان ها در دستور کار قرار دارد.

“حجت الله ایوبی” در ادامه این مراسم پس از شنیدن صحبت های مدیران کل ارشاد با تقدیر از تلاش مدیران کل استان ها با توجه به مشکلات و مسائل موجود اظهار کرد: اگر مشکلی ایجاد شود اولین جایی را که حذف می کنند فرهنگ است. امیدواریم بتوانیم به شما برای انجام ماموریت ها کمک کنیم.

وی یادآور شد: بپذیریم وضعیت سینما نسبت به دیگر هنرهای دیگر متفاوت بوده و هست و بحرانی که در سینما ایجاد شده در هیچ هنر دیگری در سال های اخیر ایجاد نشده و در چهار سال اخیر، بخش بزرگی از انرژی ما به سمت حل بحران های ملی سینما رفت.

رییس سازمان سینمایی تصریح کرد: وقتی به این ساختمان آمدم وضع مخاطب زیر خط بحران بود و ۷ میلیون مخاطب داشتیم و سالن ها در شهرستان ها تعطیلی سینما بود و سینماداران خواستار تعطیلی سینماها بودند.

ایوبی ادامه داد: قسمت فروش شهرستان ها غیر قابل مقایسه با تهران بود و ۱۰ درصد کل فروش سینماهای کل کشور مربوط به شهرستان ها می شد. موج تعطیلی سالن ها راه افتاده بود اما امروز با همت شما(مدیران کل ارشاد) وضعیت متفاوت شده است. غیر از آرامش موجود در سینما و ادبیاتی که در سینما تغییر کرده، ما تنها کشوری در دنیا هستیم که ۱۰۰ درصد افزایش تعداد مخاطب در در سینما داشته ایم.

وی تاکید کرد: امسال نیز پیش بینی می کنیم ۳۰ درصد افزایش مخاطب و فروش داشته باشیم.

رییس سازمان سینمایی یادآور شد:پیشتر نگاه بزرگان علما و نمایندگان مجلس درباره سینما منفی بود و این موج اجازه فعالیت در استان ها را نمی داد اما این موج امروز بازگشته است و نمایندگان خواستار ایجاد سالن های جدید در استان های مختلف هستند.

ایوبی عنوان کرد: اتفاقی که در سطح ملی سینما رخ داده به سود فرهنگ و هنر کشور است و سالن ها راه افتاده است. امروز با موج سالن سازی در سینما روبرو هستیم. گردش مالی استان ها با تهران در حال برابر شدن است.

وی ادامه داد: ما سالن هایی داریم که ۵۰۰ هزار تومان فروش در یک روز را تجربه نکرده بودند.

رییس سازمان سینمایی گفت: تفاوت ما با بقیه معاونت ها این است که تولیدات ما نمی تواند استانی باشد و اشتباه است که به استان ها برای ساخت فیلم سهمیه بدهیم چراکه باید در سینما فیلم های ملی ساخته شود که قابلیت نمایش در همه سالن های کشور را داشته باشد.

ایوبی یادآور شد: فیلم های تولیدی در سینمای کشور باید استانداردهای ملی داشته باشد؛ ارائه سهمیه استانی نابود کردن فیلمساز و فیلم است. فیلم ها با همه سختگیری ها ساخته می شود. این نشدنی است که سهمیه ای برای شهرستان ها بدهیم. همچنین معتقدیم هیچ تبعیضی بین تهران و شهرستان ها نیست.

وی ادامه داد: انجمن سینمای جوان رویکرد استانی دارد . انجمن باید در هماهنگی با مدیران کل استان ها باشند و دوران مدیریت های ما کوتاه است.

رییس سازمان سینمایی با بیان اینکه مدیران فرهنگی کشور مورد قبول هنرمندان و مردم بوده و از دلسوزان فرهنگی هستند اظهار کرد: بیاد داشته باشید در استان های خود مدیرانی داشتید که ضد فرهنگ بودند و دلیلی ندارد یک نهاد اجتماعی مدنی فرهنگی فعال را وابسته به ارشاد کنیم.

به گفته ایوبی، رییس جمهوری و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بارها تاکید بر دوری از دولتی شدن نهادهای مختلف داشته و دارند.

وی درباره جشنواره های استانی و برپایی جشنواره فیلم فجر در استان ها اظهار کرد: آرزو دارم جشنواره فیلم فجر را در استان ها برگزار کنیم و سال اول حضور در مدیریت سینمایی کشور این اتفاق انجام شد اما در جشنواره فجر با فیلم هایی روبرو هستیم که مالک آن نیستیم.

معاون سینمایی وزیر ارشاد گفت: هر فیلمی که در جشنواره فیلم فجر حشور می یابد سرمایه گذار و تهیه کننده دارد و بخشی از تهیه کنندگان با نمایش همزمان آثارشان در ایام جشنواره فیلم فجر در استان های مختلف مخالف هستند و سال اول ما را شماتت کردند.

ایوبی افزود: مسئله دیگر در تحقق این مهم، مسائل مالی است؛ برپایی جشنواره در هر استان ۳۰۰ میلیون هزینه دارد و در این صورت باید حدود ۱۰ میلیارد تومان برای برگزاری استانی جشنواره هزینه شود. سال اول نیز با حمایت آقای رحمانی فضلی (وزیر کشور) جشنواره فیلم فجر سراسری برگزار شد.

وی تصریح کرد: منعی نداریم اگر یک استان بودجه فراهم کند و با هماهنگی تهیه کنندگان خواستار نمایش فیلم های فجر باشد اما این جشنواره یک داوری ملی دارد و نمی شود در تهران یک جایزه و در شهرستان ها جایزه دیگری به آثا بدهیم. البته نمایش فیلم ها و تجلیل بر اساس رویکرد استانی اشکال ندارد.

رییس سازمان سینمایی تاکید کرد: معتقدم جشنواره فجر هم جشن و هم جشنواره و جشن ملی سینما است و هرچقدر باشکوه تر برگزار شود بهتر است اما در عین حال باید استانداردهای برپایی آن حفظ شود.

ایوبی درباره اهدای بودجه ۲۰ درصدی سازمان سینمایی به استان ها نیز عنوان کرد: با اهدای ۲۰ درصد بودجه به استان ها مخالفم؛ این کارها از کارهای احمدی نژاد است که بودجه را تقسیم کنید. پروژه ما ملی است و بخش عمده کارهای ما در استان ها است و ما بیش از ۲۰ درصد در استان ها هزینه می کنیم. ما حاضریم این ۲۰ درصد را به استان ها بدهیم اما نمی توانید همه هزینه ها را با این مبلغ تامین کنید. تقسیم فقر هنر نیست باید برای سینما بودجه بگیریم.

وی با اشاره به دیجیتالی شدن همه سالن های کشور و تجهیز ۱۹۰ سالن به سیستم صوتی توضیح داد: اگر بخواهیم ملی فکر کنیم باید سیستم دیجیتالی را در جایی ببریم که بهترین استفاده شود؛ با بودجه اندک نمی توانیم سالن بسازیم و به کار گیری مجتمع های فرهنگی به عنوان سالن نمایش فیلم اقدام موثری است. این مجتمع را باید تبدیل به سالن کرده و در اختیار افراد فعال قرار دهیم.

رییس سازمان سینمایی با اشاره به استفاده از فضاهای آزاد برای نمایش فیلم گفت: چین ۲۷ هزار سالن ثابت و ۵۰ هزار سالن سیار دارد. اگر دوستان دیدند که سالن های سیار قابل استفاده است این کار انجام شود.

ایوبی درباره تفاهم نامه هایی که مدیران کل ارشاد به آن اشاره کردند نیز یادآور شد: تفاهم نامه ها آماده است و باید امضا شود و باید چشم انداز کلی مشخص باشد .صاحبان و متولیان کار فرهنگی در استان ها مدیران کل هستند و باید از  امور باخبر شوند.

وی همچنین ادامه داد: واگذاری ماهواره را بررسی خواهم کرد. هیچ بخلی نداریم و حتما اگر مشکلی نباشد این مهم واگذار می شود. همچنین  استان هایی که امادگی دارند صدور مجوز فیلم های ویدیویی به آنها واگذار شود مشکلی برای این مهم وجود ندارد.

رییس سازمان سینمایی در ادامه عنوان کرد: مشکلات ما را می دانید. در سال ۱۰۰ فیلم ساخته و ۱۵۰ میلیارد تومان برای ساخت این آثار هزینه می شود. فیلمی که با هزینه زیر یک میلیارد تومان ساخته شود نداریم و فیلم های خوب با ۱۰ تا ۱۵ میلیارد تومان ساخته می شود و آثار دفاع مقدسی با زیر ۱۰ تا ۱۵ میلیون به تولید نمی رسد.

ایوبی تصریح کرد: بنیاد سینمایی فارابی در مجموع ۲۵ میلیارد تومان دارد و در سال از ۷۰ فیلم حمایت می تواند کند دست ما بسته است و برای بازسازی یک سالن ۲ میلیارد باید هزینه کنیم که چنین بودجه ای نداریم.

 


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>