سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۴ شهریور ۱۳۹۴ در ۱۰:۳۲ ق.ظ چاپ مطلب

«راهنمای نگارش تحلیل فیلم» منتشر شد

tahlil-film

کتاب «راهنمای نگارش تحلیل فیلم» نوشته تیموتی کوریگان با ترجمه مزدا مرادعباسی روانه بازار کتاب شده است.

کتاب «راهنمای نگارش تحلیل فیلم» نوشته تیموتی کوریگان با ترجمه مزدا مرادعباسی روانه بازار کتاب شده است.

سورره سینما – شناخت شیوه های آکادمیک تحلیل فیلم ،بررسی رویکردهای مختلف نقادانه ،آشنایی با اصطلاحات و واژگان تخصصی در مبحث نقد و بررسی آثار سینمایی و دستیابی به نگاهی تربیت شده در برخورد با فیلم در کنار معرفی مسیرها و راهکارهایی برای تحقیق و پژوهش سینمایی جان مایه کتاب «راهنمای نگارش تحلیل فیلم» نوشته تیموتی کوریگان است که به تازگی با ترجمه مزدا مرادعباسی روانه بازار کتاب شده است.

مترجم کتاب پیشتر به عنوان نویسنده، سه اثر را در کارنامه خود به ثبت رسانده است:« واژه در قاب :ساختارشناسی جریان اقتباس ادبی در سینمای ایران»(نامزد دریافت قلم زرین بهترین تالیف در سومین جایزه کتاب سال سینمای ایران)؛ «رویاهاتو از دست نده:بررسی سینمای کودک و نوجوان محمدعلی طالبی» ؛و «بانویی از زاگرس:سینمای پوران درخشنده با تکیه بر سیمای کم توانی بر پرده نقر‌ه‌ای». «راهنمای نگارش تحلیل فیلم» نخستین اثر ترجمه شده ای است که در ادبیات سینمایی ایران منحصرا به مقوله نقد ، تحلیل فیلم و جزییات نگارش یک مقاله تحلیلی کارامد و حرفه ای می پردازد و در این مسیر برای پژوهش سینمایی به عنوان رکنی تاثیرگذار در شکل گیری و قوام مقاله تحلیلی جایگاه ویژه‌ای تعریف نموده است. عناوین اصلی فصول هفت گانه کتاب عبارتند از:نوشتن درباره فیلم ؛تفکر،آمادگی برای تماشای فیلم و آغاز نوشتن درباره آن؛اصطلاحات و موضوعات مربوط به تحلیل فیلم؛ شش رویکرد نوشتن درباره فیلم؛سبک و ساختار متن؛ پژوهش سینمایی؛ و ساختار پیش‌نویس.در بخشی از مقدمه مترجم بر این کتاب می خوانیم:

فیلم به عنوان زاده‌ای هنری در بستر تحلیل، جانی دوباره یافته و گاه با سیمایی متفاوت و بدیع جلوه می کند. بحث تحلیل و پژوهش در سینما همراه با سیر پیشرفت هنر هفتم پیچ و خم های بسیاری را طی کرده و به بلوغ نظریات برآمده از این سیر منتهی شده است.مطالعات سینمایی به مثابه ی کاوشی در ارتباط ها،مفاهیم و درونمایه ها سینما سعی در واکاوی ساختار این رسانه در بافت خود و در ارتباط با دیگر قالب های رسانه ای داشته، در دنیای امروز جایگاه شناخته شده و موثری را تعریف کرده است .در کشوری که هر روز بر تعداد منتقدان و تحلیل گران سینما افزوده می شود شناخت اصول و شیوه های آکادمیک برخورد با یک فیلم ،اندیشیدن به آن و تشخیص زوایایی که می توان از منظر آن ها لایه های آشکار و نهان یک اثر را سنجید امری ضروری است… .

tahlil-film-cover

تیموتی کوریگان استاد عالی رتبه رشته مطالعات سینمایی در دانشگاه پنسیلوانیا و سردبیر ژورنال اقتباس در دانشگاه آکسفورد است و صاحب آثار متعددی در بخش مطالعات سینمایی است. کتاب مورد بحث،نخستین اثر او است که به فارسی ترجمه شده و در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.او در پیشگفتار کتاب خود نوشته است:

این کتاب شرحی است خاص بر این که چگونه اندیشیدن درباره ی فیلم ها با نحوه ی نوشتن تحلیل در مورد آن ها ارتباط تنگاتنگی دارد و نیز به شرح و بسط این واقعیت می پردازد که دانشجویان و علاقمندان درباره ی موضوعی که مورد علاقه شان است و نسبت به آن آگاهی دارند بهتر می نویسند . امروزه موضوعات اندکی را می توان یافت که همانند سینما آن چنان جهان شمول باشند که بتوان از درک و فهم آن ها لذت برد . به عبارت دیگر راهنمای تحلیل فیلم دانشجویان را رفته رفته با فرایند تبدیل شدن لذت حاصل از تماشا ی فیلم به احساس رضایت برآمده از ابراز عقیده در مورد آن آشنا می کند . در این مسیر با استفاده از نوشته های بیشمار دانشجویی و حرفه ای، از یادداشت برداری و تهیه ی پیش نویس های اولیه به سمت مقالات شسته رفته و پروژه های پژوهشی پیش می رود و نشان می دهد که تحلیل فیلم به عنوان فرایندی که بخشی از آن در نگارش حاصل می شود چگونه ماهیتی حساس تر ، دقیق تر و منسجم تر می یابد … .

کوریگان در خلال آموزش شیوه تحلیل فیلم ،چندین نقد و مقاله تحلیلی درباره آثار شاخص سینمای جهان را به خواننده خود عرضه کرده است و مخاطب اثر ضمن مطالعه و آشنایی با نقاط ضعف و قوت آنها مروری هر چند کوتاه بر تاریخ سینما خواهد داشت.از میان فیلم‌هایی که در این کتاب مورد بحث قرار گرفته است می توان به تولد یک ملت(د.و.گریفیث) ، رزمناو پوتمکین(سرگئی آیزنشتاین)،اِم(فریتز لانگ) ،میهمان‌نوازی ما(باستر کیتون)،روانی(آلفرد هیچکاک)،پدرخوانده(فرانسیس فورد کوپولا)،همشهری کین(اورسن ولز)، جویندگان(جان فورد)،بانی و کلاید(آرتور پن)،مردم عادی(رابرت ردفورد)،سلطان کمدی(مارتین اسکورسیزی) آواتار(جیمز کامرون) و … اشاره کرد.

منابع پیشنهادی برای مطالعه بیشتر،اصطلاح نامه،واژه نامه انگلیسی-فارسی و فارسی-انگلیسی به همراه فهرست منابع و نمایه بخش انتهایی کتاب را به خود اختصاص می دهند.«راهنمای نگارش تحلیل فیلم» به دلیل نگاه آکادمیک و متمرکز بر موضوع تحلیل فیلم و نگارش آن می تواند به عنوان مرجعی سودمند و راهگشا توسط تمامی مدرسان ،دانشجویان سینما و علاقمندان هنر هفتم مورد استفاده قرار گیرد.

کتاب «راهنمای نگارش تحلیل فیلم» نوشته تیموتی کوریگان با ترجمه مزدا مرادعباسی توسط نشر مرکز در هزار و دویست نسخه و با قیمت ۱۹۸۰۰ تومان به چاپ رسیده است.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>