سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱ مهر ۱۳۹۴ در ۲:۱۱ ب.ظ چاپ مطلب

دیدار ایوبی با اعضای هیات مدیره انجمن مستندسازان

ayubi-mostanad-sazan

رییس سازمان سینمایی با اشاره به تغییر ذائقه مردم دنیا در بدست آوردن اطلاعات از طریق آثار سمعی و بصری گفت: آثار مستند می توانند به عنوان سند باقی بمانند.

رییس سازمان سینمایی با اشاره به تغییر ذائقه مردم دنیا در بدست آوردن اطلاعات از طریق آثار سمعی و بصری گفت: آثار مستند می توانند به عنوان سند باقی بمانند.

سوره سینما – به گزارش روابط عمومی سازمان سینمایی، هیأت مدیره انجمن مستندسازان خانه سینما با حضور در موزه سینما با “حجت الله ایوبی” رییس سازمان سینمایی دیدار و گفت وگو کردند.

“حجت الله ایوبی” در این دیدار اظهار کرد: فرصتی برای دیده شدن آثار مستند برای مردم ایجاد نکردیم و در حد گروه هنر و تجربه این اتفاق انجام شد و استقبال مخاطبان از فیلم های مستند، نشان از علاقه مردم به تماشای چنین آثاری دارد.

وی ادامه داد: مهمترین مشتری مستند باید تلویزیون باشد و این رسانه مجبور است به سراغ شما بیاید.

رییس سازمان سینمایی تاکید کرد: امروز دنیا سمعی بصری شده و ذائقه ها تغییر کرده است و با توجه به اینکه مردم دوست دارند ببیند و باور کنند، نقش مستندسازان پررنگ تر از گذشته شده است.

ایوبی ادامه داد: در کشوری هستیم که مستندسازی یکی از کارهای بزرگ است و حرف های نگفته بزرگی داریم که مستندسازان می توانند بیان کرده و این صحبت ها به عنوان یک سند باقی بماند.

وی عنوان کرد: معرفی بسیاری از شخصیت های بزرگ، آیین های فراموش شده، آسیب های اجتماعی و مسائلی از این دست را از طریق مستند می توان به تصویر کشید.

رییس سازمان سینمایی توضیح داد: در سطح دنیا گاه یک مستند افکار عمومی دنیا را تحت تاثیر قرار می دهد و می توان با یک اثر مستند، توجه مردم را جلب کرد.

ایوبی گفت: اهمیت کار مستندسازان روشن است و نیاز به توضیحی ندارد. در موضوع هسته ای از ما انتظار دارند؛ ساخت کار داستانی بلند در این باره برای بعد است اما می توان در این باره اثر مستند ساخت.

وی با اشاره به کار بزرگ تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان به مدیریت دکتر ظریف وزیر امور خارجه تصریح کرد: کاری که دکتر ظریف کرد بی نظیر است. کسانی که با فضای بین المللی آشنا هستند به اهمیت این کار آشنا هستند و این مورد (مذاکرات منجر به توافق با ۱+۵) امروز موضوعی برای بررسی در دانشگاه های دنیا است.

رییس سازمان سینمایی همچنین تاکید کرد که امروز هم دیر نشده و می توان در این زمینه (مذاکرات هسته ای ) مستند ساخت.

ایوبی با اشاره به کارکرد سینمای مستند در دفاع از سینما توضیح داد: ما برای دفاع از سینما چه کردیم؟ یک دهه است برخی سینما را زیر سوال می برند اما ما از ابزار خودمان برای معرفی حقیقت سینمای ایران و کارهایی که از سوی سینماگران در این سی سال انجام شده چه کردیم؟

وی ادامه داد: می توانیم با یک مستند پاسخ کسانی را بدهیم که می پرسند سینما برای ما چه کرده است.

“ارد زند” نیز در این دیدار اظهار کرد: تناسبی بین توجه به سینمای مستند و بلند وجود ندارد و سینمای مستند در بزنگاه ها به درد اجتماع می خورد.

وی با بیان اینکه در دوران انقلاب و جنگ تحمیلی شاهد حضور موثر فیلم مستند بودیم توضیح داد: سینمای مستند بیشتر به سینمای خنثی تبدیل شده و این امر موجب می شود این سینما جاذبه ای نداشته و مشتری خود را از دست بدهد.

وی تاکید کرد: این عوامل موجب می شود که سینمای مستند سرمایه گذاران خود را از دست بدهد.

عضو هیات مدیره انجمن مستندسازان عنوان کرد: درباره دفاع مقدس با یک اثر سینمایی نمی توان جریانسازی کرد. به جای ساخت یک فیلم سینمایی دفاع مقدس می توان ۱۰۰ اثر سینمایی مستند درباره دفاع مقدس بسازیم.

زند با تاکید بر توجه به ساخت فیلم درباره بسیاری مسائل از جمله مشکلات زیست محیطی و انرژی گفت: باید به جایگاه مستند اجتماعی توجه ویژه شود و جامعه ما از بسیاری تهدیدات امروز بی خبر است.

وی درباره مذاکرات هسته ای و ساخت فیلم مستند در این باره گفت: طرف مقابل از همه امکانات برای پرداختن به این مذاکرات استفاده کرد اما ما از ابزار موجود استفاده نکردیم و دولت برای همراهی آمادگی داشت اما در این زمینه کاری نشد.

در ادامه فرزاد توحیدی یادآور شد: در مرکز قراردادهایی که منعقد شده تهیه کننده و کارگردان یک نفر است در صورتی که کارگردان بهتر است ماهیت مستقلی در این قراردادها داشته باشد و قرارداد به تبع با تهیه کننده امضاء شود.

وی ادامه داد: ما به اندازه یک خبرنگار در مستندسازی اختیار نداریم در صورتی که در بحران لازم است که در محلی باشیم و امیدواریم این مشکل رفع شود.

در نظر گرفته شدن حق مولف، امنیت شغلی، دسترسی به آرشیوهای موجود از دیگر خواسته های مستندسازان در این جلسه بود.

ارد زند، فرزاد توحیدی، بهمن کیارستمی، حمید جعفری، مهدی قربانپور و غلامرضا کتال در این جلسه حضور داشتند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>