سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۸ آبان ۱۳۹۴ در ۳:۲۶ ب.ظ چاپ مطلب

مستند جدید «مایکل مور» مستندساز منتقد آمریکا، اثری «شجاعانه» که جنجالی‌ترین فیلم او خواهد بود

micheal-more

مستند جدید مایکل مور با نام «تجاوز بعدی کجاست» (Where to Inavade Next) به اختلاف‌ وضعیت زندگی در ایالات متحده و دیگر کشورهای دنیا می‌پردازد.

به گزارش سوره سینما، رسانه‌های مختلف دنیا با اشاره به ساخته شدن و پخش مستند جدید مایکل مور آن را «شجاعانه» تفسیر می‌کنند. فیلم جدید او با عنوان «تجاوز بعدی کجاست» (Where to Inavade Next) به احتمال زیاد جنجالی‌ترین فیلم او خواهد بود.

به گفته برخی از رسانه‌های ایالات متحده مخاطبان و دنبال‌کنندگان مایکل مور همواره بدنبال جنجال نیستند. مایکل مور همواره به جای آنکه به این موضوع تاکید کند که چه چیزی در کشور ما غلط است به این مسئله تاکید می‌کند که چه چیزی درست است. او به جای آنکه عیب‌ها را تشریح کند، احتمال‌ها را متصور می‌شود و تلاش می‌کند که همواره راه جدیدی برای لزوم تغییر را به نمایش بگذارد.

هم‌اکنون فیلم جدید مایکل مور در تور فستیوال‌های فیلم قرار دارد. این فیلم پیش از این در نیویورک، شیکاگو، تورنتو، فیلادلفیا اکران شده و ۱۶ نوامبر در واشنگتن و جشنواره فیلم‌های مستند AFI به نمایش در می‌آید. این فیلم هم همچنین در ۲۳ دسامبر در برخی سالن‌های ایالات متحده نمایش داده شده و در ژانویه به شکل گسترده در کشور توزیع می‌شود.

برخی از رسانه‌ها نوشته‌اند که بعد از نمایش این فیلم تماشاگران به این نتیجه رسیده‌اند که نیروهای نظامی ایالات متحده بعد از جنگ جهانی دوم به هیچ پیروزی‌ای دست پیدا نکرده‌اند. این فیلم به مخاطبان القا می‌کند که آن مردی که ایالات متحده را حفظ می‌کند، مایکل مور است. او تجاوزی را آغاز کرده اما این بار از اسلحه استفاده نمی‌کند. او فقط ملت‌های دیگر را بخاطر ایده‌های خوبشان غارت کرده و کاری می‌کند که ما همواره مدعی آنها باشیم.

مایکل مور به فنلاند، اسلوونی، فرانسه، تونس، ایتالیا، پرتغال و برخی دیگر از کشورها سفر می‌کند. او در هر کشور سیاست‌هایی را پیدا می‌کند که نه تنها انسانی‌تر از وضعیت حال حاضر در ایالات متحده است بلکه تاثیرگذارتر هم است.  او در کنار سیاست‌هایی که در مستند خود به تصویر کشیده است، مسائلی مانند حقوق زنان، قوانین زندان‌ها، حقوق کارگران و سیاست‌های آموزشی‌ای که بهتر از ایالات متحده است را به نمایش می‌گذارد.

بسیاری این مستند را حتی خنده‌دار هم می‌دانند چرا که داستان‌های خوبی را از سراسر دنیا تعریف می‌کند تا نشان دهد که چه وضعیت تراژیکی در آمریکا وجود دارد. برای مثال در مستند تصاویری از مقایسه وضعیت تحصیل بین فرانسه و آمریکا نشان داده می‌شود که هر آمریکایی را به حال حسودی‌کردن می‌اندازد.

مایکل مور در مستند جدید خود بجای تمرکز بر یک موضوع مسائل مختلف اجتماعی را بیان می‌کند. در قلب فیلم نگاهی وجود دارد که تغییر برای زندگی بهتر امکان پذیر است البته اگر ما به آن اعتقاد داشته باشیم. این فیلم معتقد است که صدایی را بیان می‌کند که از هیچ جای دیگری شنیده نمی‌شود.

مایکل مور معتقد است که این فیلم خشمناک‌ترین فیلم او تا این زمان بوده است البته خشم از اینکه تصویری که از آمریکا ساخته شده است با واقعیت فاصله بسیاری دارد. این فیلم می‌خواهد بگوید که با توجه به نزدیک بودن انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بسیاری از کاندیداها دروغ‌های بسیاری می‌گویند که همین دروغ‌ها ایالات متحده را از واقعیت دور کرده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>