سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۹ آذر ۱۳۹۴ در ۲:۱۵ ب.ظ چاپ مطلب
امام جمعه شهرستان بدره استان ایلام؛

نداشتن چشم انداز فرهنگی، علت اصلی مشکلات فرهنگی کشور است/ اکران فیلم‌های عمار در نمازجمعه قرار گرفتن رسانه مدرن در کنار رسانه سنتی‌ست

ammar-badreh

حجت الاسلام زمانی موسوی گفت: برخی فیلم‌هایی که در کشور تولید می‌شوند بویژه فیلم‌های با موضوع خانواده، به جای آن که مبلغ فرهنگ اسلامی باشند، به سمت تجمل‌گرایی گرایش دارند و از فضای واقعی جامعه دور هستند.

حجت الاسلام زمانی موسوی امام جمعه شهرستان بدره استان ایلام در گفت‌وگو با سوره سینما گفت: بخاطر نبودن اتاق فکر واحد برای مسائل کلان فرهنگی کشور، با موازی کاری نهادها و ارگان‌های این حوزه روبه رو هستیم که آفت‌ها و آسیب‌های زیادی را به فضای فرهنگی کشور وارد می‌کند.

حجت الاسلام زمانی موسوی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم داشتن چشم انداز و مهندسی فرهنگی کشور ادامه داد: علاوه بر این، با تغییر مسئولان، جهت‌دهی‌ها و روند برنامه‌های فرهنگی نهادها و سازمان‌ها هم براساس نگرش و سلیقه افراد عوض می‌شود و در یک ریل واحد حرکت نمی‌کند.

امام جمعه بدره ایلام با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری درباره حمایت از فعالیت فیلم‌سازهای متعهد، بیان داشت: علی‌رغم داشتن محتوای غنی و قهرمانان و مفاخر ملی، مذهبی مثل ستارخان و میرزا کوچک خان، آن طور که شایسته است به این موضوع توجه نداشته است و بعضی آثاری هم که درباره این سوژه‌ها ساخته شدند، متناسب با روز نیستد و جذابیت‌های لازم را ندارند.

وی افزود: کارهای ما در مقابل سرمایه‌گذاری، فعالیت‌ها و تبلیغات طرف مقابل بسیار کم است و به همین دلیل، امروز، می‌بینیم که لوازم التحریر و محصولات فرهنگی با طرح شخصیت‌ها و چهره‌های آثار خارجی مثل بِن‌تَن که براساس تخیلات هستند، به قهرمانان کودکان ما تبدیل شده‌اند.

حجت الاسلام زمانی موسوی در ادامه با اشاره به مردمی بودن جشنواره عمار اظهار داشت: برخی فیلم‌هایی که در کشور تولید می‌شوند بویژه فیلم‌هایی با موضوع خانواده، به جای آن که مبلغ فرهنگ اسلامی باشند، به سمت تجمل‌گرایی گرایش دارند و از فضای واقعی جامعه دور هستند.

وی ادامه داد: موضوعات و فیلم‌های جشنواره عمار، برخلاف بسیاری از آثار دیگر سینمای کشور، برخاسته از بطن مردم است و دغدغه‌های آنان را بیان می‌کند، گرچه شاید از نظر تکنیکی و فنی هم چندان سطح بالایی هم نداشته باشد.

زمانی موسوی اظهار داشت: مردم وقتی می‌بینند یکی از جنس خودشان فیلم برای آن‌ها اکران می‌کند، از آن استقبال می‌کنند، ولی اگر این کار از طرف سازمان‌های دولتی صورت می‌گرفت به دلیل شائبه‌هایی که ممکن بود پیش آید، چندان از آن استقبال نمی‌شد.

حجت الاسلام زمانی موسوی با اشاره به وضعیت این شهرستان، درباره سوژه‌های فیلم‌سازی بدره، بیان کرد: بخاطر مشکلاتی مثل بیکاری و فقر، میزان مهاجرت مردم بدره بخصوص به خارج از کشور، بالاست، همچنین هر هفته در نماز جمعه نیز به معرفی شهیدان اقدام می‌کنیم که به گفته برخی مسئولان بنیاد شهید منطقه چنین کاری در کشور فقط در بدره صورت می‌گیرد، این موضوعات می‌توانند سوژه‌های خوبی برای فیلم‌سازان باشند.

وی تصریح کرد: اکران فیلم‌های جشنواره عمار به عنوان یک رسانه مدرن در نماز جمعه‌های کشور به عنوان رسانه‌ای سنتی که میراث پیامبر بزرگ اسلام است و نظیر آن را در جایی سراغ نداریم، می‌تواند به تقویت نماز جمعه و انتقال پیام آن به شکل جذاب‌تر برای مخاطبان کمک کند و باید برای این کار برنامه‌ریزی مناسبی صورت گیرد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>