سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۴ آذر ۱۳۹۴ در ۱۰:۵۴ ق.ظ چاپ مطلب
کارگردان مستند «کبوتر حرم» :

حتی در روستاها درباره فیلم‌های عمار حرف می‌زنند/ اکران کنندگان مردمی باید نسبت به وضعیت فرهنگی کشور حساس باشند

masoomi-nezhad

معصومی‌نژاد گفت: کارهایی که از طرف بعضی مجموعه‌های فرهنگی صورت می‌گیرد، قابل تقدیر است اما به طور کلی وضعیت فرهنگی در کشور چندان مناسب نیست، اعتقاد دارم در بدنه فرهنگی کشور، برخی سعی دارند نیروهای فعال و ارزشی را کنار بگذارند.

به گزارش سوره سینما ، سیداحمد معصومی نژاد، کارگردان مستند «کبوتر حرم» در گفت‌وگو با «عمار فیلم» با اشاره به شرکت این اثر در ششمین جشنواره مردمی فیلم عمار گفت: شهید غلامعلی رجبی از مداحان زمان دفاع مقدس بود که احساس می‌کردم که این مداح شهید، می‌تواند به عنوان الگویی برای جامعه مداحان کشور باشد چراکه علاوه بر اینکه از هم محلی‌های من بود رفتار و شخصیت‌شان هم موجب شده بود ارادت خاصی به ایشان داشته باشم.

معصومی نژاد افزود: افرادی هم که این شهید با آن‌ها ارتباط داشته‌اند مثل شیخ حسین انصاریان، سعید حدادیان، حاج منصور ارضی و حجت الاسلام پناهیان چهره‌های معروفی بودند و خاطرات خوبی از این شهید داشتند، به طور مثال سعید حدادیان هم در نوحه معروفش(این رفیقم که می‌بینی، غلامعلی نوحه خونه …) به شهید رجبی اشاره می‌کند، بنابراین احساس کردم که می‌شود درباره شهید، فیلم تولید کرد.

کارگردان مستند «کبوتر حرم» که پیش از این، کتاب یادگاران ۲۴ را هم درباره شهید رجبی به نگارش درآورده است، تاکید کرد: وقتی برای حمایت از ساخت مستند به نهادهای مختلف مراجعه کردم با دلایلی مثل اینکه این شهید به ما ربطی ندارد یا در اولویت ما نیست، حاضر به حمایت نشدند، به همین خاطر با هزینه شخصی کار را ادامه دادم و پس از پایان هم به موسسه روایت فتح ارائه کردم که تاکنون چند باری هم در تلویزیون پخش شده است.

معصومی نژاد با اشاره به این که بیش‌تر حوزه فعالیتش در زمینه دفاع مقدس است، اظهار داشت: من تلاش می‌کنم اگر کاری درباره شهدا صورت می‌دهم به صورت جامع و کامل باشد، به همین خاطر هم به جز ساخت مستند و نوشتن کتاب درباره شهید رجبی، نرم افزار مولتی مدیا شامل عکس‌ها، فیلم‌ها و … شهید را هم کار کرده‌ام تا بعد از ۲۷ سال فراموشی، این شهید بزرگوار را معرفی کنم.

وی در ادامه با اشاره به وضعیت نامناسب فرهنگی کشور تصریح کرد: کارهایی که از طرف بعضی مجموعه‌های فرهنگی صورت می‌گیرد، قابل تقدیر است اما به طور کلی وضعیت فرهنگی در کشور چندان مناسب نیست، اعتقاد دارم در بدنه فرهنگی کشور، برخی سعی دارند نیروهای فعال و ارزشی را کنار بگذارند.

معصومی‌نژاد افزود: در برهه‌ای در سینمای کشور، فیلم‌هایی ساخته می‌شدند که ارزش‌های دینی و فرهنگی ما را تخریب می‌کردند و متاسفانه امروز هم می‌بینیم که چنین چیزی در حال رخ دادن است و حتی در بعضی از سریال‌هایی که ظاهرا برای ترویج سبک زندگی اسلامی هستند، در واقع خلافش صورت می‌گیرد و وجهه نادرستی از قشر متدین و مذهبی نشان داده می‌شود و اعتراضات و پیگیری‌های ما هم در این باره به جایی نمی‌رسد.

وی ادامه داد: اگر فیلمی مطابق با فرهنگ مردم باشد حتما مورد استقبال قرار می‌گیرد و دلایلی مثل هزینه زیاد، درست نیست چراکه مردم همین پول را در جاهای دیگر هزینه می‌کنند، اما به عنوان عضو کوچکی از جامعه، نمی‌توانم خانواده‌ام را به سینمایی ببرم که در آن، ارزش‌های دینی و فرهنگم زیر سوال می‌رود که البته این منحصر به سینما نیست و در برخی برنامه های تلویزیونی هم دیده می‌‌شود.

معصومی‌نژاد با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در جمع کارگردانان گفت: ایشان گفتند بعد از سی و اندی سال از پیروزی انقلاب، اگر از من بپرسند در شب نیمه شعبان چه فیلمی پخش کنیم، فیلم بینوایان را پیشنهاد می‌کنم؛ این موضوع ضعف سینمای ما را نشان می‌دهد که هنوز به این سمت نرفتیم که فیلمی در خور شأن نیمه شعبان و ارزش‌های دینی خودمان تولید کنیم، در حالی که فیلم بینوایان، فیلمی خارجی و قدیمی است که در آن کشیشی با رفتار خودش باعث اصلاح یک تبهکار می‌شود.

کارگردان مستند «کبوتر حرم» که خودش از اکران کنندگان مردمی عمار نیز هست، با ابراز خرسندی از ورود جشنواره به حوزه بازی‌های رایانه‌ای و گرافیک گفت: به نظر من، جشنواره عمار باید به سمت طیف دانش آموزی(دبستان و راهنمایی)، حرکت کند و فیلم‌ها را در مدارس پخش کند، پیشنهادم هم این است که عمار بخش مستقلی برای دانش آموزان و نوجوانان درنظر بگیرد، چراکه علاوه بر تأثیرگذاری خوبی که دارد باعث جذب افرادی می‌شود که در آینده می‌توانند در عرصه فرهنگی انقلاب به خوبی فعالیت کنند.

وی که از ابتدا با جشنواره عمار ارتباط داشته، تصریح کرد: معمولا جشنواره‌ها بعد از مدتی دچار افت می‌شود و به تدریج کمیت جای کیفیت را می‌گیرد، ولی درباره عمار تاکنون این طور نشده است و کار بجایی رسیده است که رسانه‌ ملی هم درباره آن، برنامه اختصاصی می‌گذارد.

معصومی‌نژاد افزود: این موضوع که می‌بینیم حتی در یک روستا هم درباره فیلم‌های عمار حرف می‌زنند، از نتایج اکران‌های مردمی است، البته ارتباط بین این فعالان و جشنواره نباید محدود به اکران فیلم باشد و باید علاوه بر آن، آموزش را هم مدنظر قرار داد.

وی با بیان اینکه بعضا برخی فیلم‌ها مورد اعتراض قرار می‌گیرند، اما در قبال فیلم‌هایی که با عنوان مذهبی، به فرهنگ ما ضربه می‌زنند واکنشی نمی‌بینیم، گفت: این موضوع که می‌بینیم حتی در یک روستا هم درباره فیلم‌های عمار حرف می‌زنند، از نتایج اکران‌های مردمی است، البته ارتباط بین این فعالان و جشنواره نباید محدود به اکران فیلم باشد و باید علاوه بر آن، آموزش را هم مدنظر قرار داد و اکران کنندگان مردمی را نسبت به وضعیت فرهنگی کشور حساس کرد.

معصومی‌نژاد در پایان درباره کارهای آتی خود بیان کرد: کتابی درباره شهید عیسی‌پور که از هم‌محل‌هایم بوده است نوشتم و مراحل تولید مستند آن هم شروع شده است، کار دیگرم هم، انیمیشنی ۱۰ قسمتی درباره داستان‌های شهداست که قصد دارم برای پخش در هفته دفاع مقدس آماده کنم.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>