سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۳۰ آذر ۱۳۹۴ در ۹:۳۵ ق.ظ چاپ مطلب
۶ جایزه برای حوزه هنری ؛

مرکز مستند سوره برای دومین سال پیاپی برنده بهترین فیلم «سینماحقیقت» شد/ لیست کامل برگزیدگان در «سوره سینما»

ekhtetamhaghighat

برگزیدگان نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» طی مراسمی در تالار وحدت معرفی شدند.

به گزارش خبرنگار سوره سینما ، آیین اختتامیه نهمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت روز گذشته با حضور جمعی از میهمانان داخلی و خارجی در تالار وحدت تهران برگزار شد که مرکز مستند حوزه هنری با کسب ۶ جایزه به کار خود در نهمین دوره جشنواره پایان داد.

این دومین سال متوالی است که حوزه هنری با کسب نشان فیروزه ای جشنواره جایزه بهترین فیلم مستند را کسب می کند؛ سال گذشته محمدعلی فارسی با فیلم «ابرها در راهند» موفق به دریافت این جایزه شده بود.

در ابتدای این مراسم سید محمد مهدی طباطبایی‌نژاد مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و دبیر نهمین جشنواره سینما حقیقت طی سخنانی با تقدیر از حضور مهمانان خارجی در این مراسم گفت: حضور مهمانان خارجی باعث رونق این جشنواره شده است و امیدوارم این روزها به آنها خوش گذشته باشد و با خاطره خوش کشورمان را ترک کنند.

وی افزود: باید از همه کسانی که فیلمشان به دلیل معذورات نتوانست در جشنواره حضور پیدا کند، عذرخواهی می‌کنم؛ در حالی که همه آنها اهمیت دیده شدن را داشتند.

سینمای مستند سینمای آگاهی بخشی است

دبیر نهمین جشنواره سینماحقیقت با تقدیر از همه شرکت‌کنندگان در این دوره از جشنواره اظهار کرد: به طور ویژه تشکر می کنم از علاقه مندان و فیلمسازان به سینمای مستندکه تصویری خوب را از جشنواره با حضورشان به یادگار گذاشتند.

ekhtetam-haghighat-4

وی تصریح کرد: سینمای مستند سینمای آگاهی بخشی است. هیچ کشور توسعه یافته را نخواهید یافت که در ان سینمای مستند حضور و اهمیت پررنگی نداشته باشد. مستند ساز آینده‌دار جامعه‌اش است.

مستندسازی ترکیبی از هنر و رسانه است

حجت الله ایوبی دیگر سخنران این مراسم بود که طی سخنانی گفت: مراسم اختتامیه نهمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت شامگاه روز یکشنبه ۲۹ آذرماه و مصادف با آغاز امامت حضرت ولیعصر (عج) با حضور میهمانان داخلی و خارجی در تالار وحدت تهران برگزار شد.

در ادامه این مراسم حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی در سخنانی با اظهار داشت: ساختن مستند یک کار متمدنانه است. اینجا دیگر هنر برای هنر نیست.و معنا ندارد. مستند ساز رسالت دارد، او می خواهد حقایق جامعه‌اش را بیان کند.امیدوارم در کنار همه امکانات امکانات روانی را فراهم کنیم تا بتوانید ما را نقد کنید و حقایق جامعه را نشان دهید. ما باید قدرت هضم مان را بالا ببریم.

وی تصریح کرد: این فرهنگ را ایجاد کنیم که می‌توان نقد کرد. ما کشوری هستیم با تنوع فرهنگی بالا، اگر یک شهر از کشور اروپایی را ببینید گویی تمام کشور را دیده‌اید. اما تنوع اقلیمی در ایران بالا است.من خودم مازندرانی هستم این همه با لهحه مازندرانی شوخی می شود و هر سال سریال «پایتخت» را داریم و اعتراض نمی کنیم، کمی از مازندرانی‌ها یاد بگیریم. امیدوارم بتوانیم از گویش های گوناگون ایرانی بهره ببریم و این جاذبه را به همه نشان دهیم.

ekhtetam-haghighat-5

ایوبی در پایان خاطرنشان کرد: باید این فرهنگ را ایجاد کنیم که از فرهنگ‌های مختلف استفاده کنیم، به امید اینکه مستند ساز بتواند زیبایی‌ها و زشتی‌ها را نشان دهد. آرزو می کنم روز به روز در این عرصه موفق تر از قبل عمل کنید و همواره فیلم بسازید. مستندسازی توامان هنر و رسانه است و شما رسالت بزرگی بر دوش دارید.

لیست کامل برگزیدگان برگزیدگان جشنواره به شرح ذیل می باشد:

* بخش مسابقه «ملی» :

– مستند کوتاه

– دیپلم افتخار و جایزه نقدی ۵۰ میلیون ریالی “فیلم‌نت” به  «حمید جعفری» کارگردان فیلم «بَرد» تعلق گرفت.
– تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۸۰ میلیون ریال به «هایده مرادی» کارگردان فیلم «قارلی داملار» اهدا شد.

– مستند نیمه بلند

– دیپلم افتخار و جایزه نقدی ۵۰ میلیون ریالی “فیلم‌نت” به «امیرحسین نوروزی» کارگردان فیلم «پل» رسید.
– تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۱۰۰ میلیون ریال به «حجت طاهری» کارگردان فیلم «زندگی در خور موسی» اهدا شد.

– مستند بلند

– دیپلم افتخار و جایزه نقدی ۵۰ میلیون ریالی “فیلم‌نت” به «مریم‌السادات مؤمن‌زاده» کارگردان فیلم «زمستان فصل آخر» تعلق گرفت.
– تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۱۲۰ میلیون ریال بصورت مشترک به «مهرداد اسکویی» کارگردان فیلم «رویاهای دم صبح» و «لقمان خالدی» کارگردان فیلم «فصل هَرَس» رسید.

ekhtetam-haghighat-1

– پژوهش

– تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۷۰ میلیون ریال بصورت مشترک به «مهران پورمندان» پژوهشگر فیلم «یک موسیقیدان فرانسوی در دربار قاجار» و «کمیل سوهانی» پژوهشگر فیلم مستند «مادرکشی» تعلق گرفت.

– تصویربرداری

– تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۵۰ میلیون ریال به «محمد حدادی» تصویربردار فیلم «رویاهای دم صبح» اهدا شد.

– صدابرداری یا صداگذاری

– تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۵۰ میلیون ریال به «نوید سالاری‌مقدم» صداگذار فیلم «پل» رسید.

– تدوین

– تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۵۰ میلیون ریال به «محدثه گلچین‌عارفی» تدوینگر فیلم «پل»تعلق گرفت.

– نویسنده یا گوینده گفتار متن

– تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۵۰ میلیون ریال به «مهدی بوستانی شهربابکی» نویسنده گفتار متن فیلم «بلا نسبت شما» اهدا شد.

– آهنگسازی

– تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۵۰ میلیون ریال به «افشین عزیزی» آهنگساز فیلم «رویاهای دم صبح» رسید.

– جایزه ویژه هیات داوران

– «هانیه یوسفیان» کارگردان فیلم «پدر» موفق به دریافت تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۶۰ میلیون ریال شد.

– جایزه ویژه دبیر جشنواره

– دبیر جشنواره بین المللی «سینماحقیقت» تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۷۰ میلیون ریال به «فرشاد اکتسابی» کارگردان فیلم «همراه با فرات» اهدا کرد.

– بهترین فیلم (تهیه‌کننده)

– نشان فیروزه سینماحقیقت، تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۱۴۰ میلیون ریال به آقای «مهدی شامحمدی» تهیه‌کننده فیلم «فصل هَرَس» تعلق گرفت.

* بخش محیط زیست و بحران آب:

– ضمن تقدیر از تهیه‌کننده و کارگردان مستند مادرکشی (محمد شکیبانیا و کمیل سوهانی)، لوح تقدیر و سکه بهار آزادی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست به آقایان رضا فرهمند و کمیل سهیلی (آزادی)، فتح‌الله امیری (اشک سیاه)، علیرضا دهقان (اوسیا) و خانم کتی جهانگیری (شکارچی) اهدا شد.

*بخش هنر و تجربه :

تندیس «هنر و تجربه» و مبلغ ۸۰ میلیون ریال به «لقمان خالدی» کارگردان فیلم «فصل هَرَس» تعلق گرفت.

ekhtetam-haghighat-2

* بخش جایزه بین‌المللی شهید آوینی :

بخش مستند کوتاه:

– دیپلم افتخار و مبلغ ۵۰ میلیون ریال به «اصغر بختیاری» کارگردان فیلم «نشانی» تعلق گرفت.

بخش مستند نیمه‌بلند

–  «محمدعلی رخشانی» کارگردان فیلم «نسل سوم» دیپلم افتخار این بخش را از آن خود کرد.
– تندیس شهید آوینی، دیپلم افتخار و مبلغ ۵۰ میلیون ریال به «داریا لیپکو» کارگردان فیلم «وضعیت ذهن» از کشور لهستان رسید.
– تندیس شهید آوینی، دیپلم افتخار و مبلغ ۸۰ میلیون ریال به «محسن اسلام‌زاده» کارگردان فیلم «تنها میان طالبان» اهدا شد.

بخش مستند بلند

– دیپلم افتخار به «ماجد نیسی» کارگردان فیلم «پرچم سیاه» تعلق گرفت.
–  «بهروز نورانی‌پور» کارگردان فیلم «A157» موفق به دریافت دیپلم افتخار شد.
– تندیس شهید آوینی، دیپلم افتخار و مبلغ ۱۲۰ میلیون ریال به «مهدی قربان‌پور» کارگردان فیلم «زمناکو» اهدا شد.

بهترین فیلم

– تندیس شهید آوینی، دیپلم افتخار و مبلغ ۱۲۰ میلیون ریال به «مهدی جعفری» تهیه‌کننده و کارگردان فیلم «نام و نشان» تعلق گرفت.

ekhtetam-haghighat-3

* بخش مسابقه بین الملل

– مستند کوتاه و نیمه‌بلند

– تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۲۰۰۰ دلار بعنوان جایزه ویژه هیات داوران به «فرانچسکو دوُن‌جیووانی» کارگردان فیلم مستند نیمه‌بلند «جیانو» از ایتالیا رسید.
– تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۳۰۰۰ دلار به «حمید جعفری» کارگردان فیلم مستند کوتاه «بَرد» از ایران اهدا شد.
– تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۴۰۰۰ دلار به «مارتین سولا» کارگردان فیلم مستند نیمه‌بلند «خانواده چچنی» از آرژانتین تعلق گرفت.

– مستند ‌بلند

– «بهروز نورانی‌پور» کارگردان فیلم مستند ‌بلند «A157» موفق به دریافت جایزه ویژه هیات داوران شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۲۰۰۰ دلار شد.
– تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۵۰۰۰ دلار نیز به «جین مو یونگ» کارگردان فیلم مستند ‌بلند «عشق من؛ از آن رودخانه مگذر» از کره‌جنوبی رسید.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>