سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۵ دی ۱۳۹۴ در ۹:۲۸ ق.ظ چاپ مطلب

هیأت داوران بخش فیلم جشنواره فیلم مستقل خورشید معرفی شدند

davaran-khorshid

اعضای هیأت داوران بخش فیلم پنجمین جشنواره فیلم کوتاه مستقل خورشید، معرفی شدند.

به گزارش سوره سینما به نقل از روابط عمومی پنجمین جشنواره فیلم مستقل خورشید، محمدرضا اصلانی، شارلوت هوبر، فیلیپ کاستلینگ، ژان میشل روو، مائل لومه، لورنت ون لانکر، استیون مارتین و گیتا اصلانی؛ بعنوان هیئت داوران بخش فیلم این جشنواره معرفی شدند و قرار است آثار برگزیده بخش مسابقه فیلم این جشنواره را معرفی نمایند.

محمدرضا اصلانی

محمدرضا اصلانی، نویسنده، شاعر، کارگردان و مستند ساز ایرانی، متولد سال ۱۳۲۲ در رشت و فارغ‌التحصیل هنر و نقاشی از دانشکده ی هنرهای تزئینی است. وی دورهٔ آموزش فیلمسازی را در وزارت فرهنگ و هنر گذرانده است.

جامعهٔ هنری ایران در ابتدا محمدرضا اصلانی را با اشعارش شناخت. او از شاعران فعال و مطرح موج نوی دههٔ چهل بود که اشعارش امیدی در میان هواداران شعر مدرن برانگیخته بود. اصلانی از جمله کسانی بود که بعدها بیانیه ی شعر حجم – شکل به‌سامان‌رسیده موج نو را امضاء کرد.

اصلانی فعالیت حرفه‌ای خود در سینما را از سال ۱۳۴۶ و با ساخت فیلم مستند ” جام حسنلو” آغاز کرد و سپس آثاری چون “بد بده”، “با اجازه”، “چنین کنند حکایت”، “تاری خانه”، “فهرج”، “مش اسماعیل”، “ابوریحان بیرونی”، “میراث شیشه”، “چیغ” و “دل جهان” را جلوی دوربین برد.

وی مستندسازی‌ست که در دهه ی چهل شاعرانگی را به سینمای مستند ایران افزود.

در بیست‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر، فیلم “خاطرات یک هفتاد و پنج ساله” او، سیمرغ بلورین ویژه داوران در بخش چشم واقعیت این جشنواره را دریافت کرد.

او اکنون مدیر هنری پنجمین جشنواره فیلم کوتاه مستقل خورشید است.

شارلوت هوبر

شارلوت هوبر متولد سال ١٣۶٣، نانت فرانسه، در پاریس زندگی می کند و به همه‌ی نقاط دنیا سفر کرده و سخنرانی داشته است. او دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته‌ی پژوهش در هنرهای تجسمی، دارای مدرک از مدرسه عالی ملی سرژی در رشته هنر و همچنین در رشته هنرهای تصویری از دانشگاه بروکسل است. در حال حاضر او مدرس هنرهای تصویری  و هنر مفهومی (کانسپچوال آرت) در دانشگاه سوربن (پاریس هشت) است.

وی با هنرمندان بزرگی همچون ریموند دو پاردن، آنییس وردا و دیوید لینچ کار کرده است و آثار خود را در پاریس و شهرهای دیگر چون نانت، بروکسل، تولوز، نیویورک…به نمایش گذاشته است.

شارلوت هوبر برنده جایزه هنرهای معاصر فرانسوا شیدر (آلزاس)، هامس (بروکسل) و جایزه دوستان موزه هنرهای زیبای نانت شده است. هم اکنون در آتلیه ی هوای بهشت‌(توکیو) در حال اجرای اثری ویدویی است.

فیلیپ کاستلنیک

فیلیپ کاستلنیک هفت مهر ١٣۵١ در خانواده‌ای اهل موسیقی، ادبیات  و تئاتر در فرانسه متولد شده است. او سینما را در سینه سوپ (مدرسه عالی ملی سینما) در فرانسه آموخته است و در همان زمان شروع به ساختن اولین فیلم‌های خود به شیوه فیلم‌سازی بدون تدوین کرده، سبکی که او را درسناریو نویسی حرفه ای و دقیق، متبحر ساخته است. او در رشته‌ی هنرهای نمایشی در دانشگاه بوردو فرانسه ادامه تحصیل داده و تخصص خود را در بازی‌گردانی بازیگر گرفته است. وی اولین فیلم بلند خود را در باره جدایی درون و بیرون یک شخصیت با ساختاری پیچیده و ظریف در قالب یک داستان ساخته است. او به تدریج به سمت فیلم سازی مستقل متمایل شده و با یک گروه کوچک حرفه‌ای چندین فیلم ساخته که در این فیلم ها بیشتر توجه خود را معطوف به موضوعاتی چون غریبه ای در فضای آشنای خانوادگی، سختی نوجوانی و جوانی، عشق دیوانه وار و تنهایی، با ساختارهای خلاق و متفاوت، کرده است. دنیای سینمای مستقل به او اجازه داده که به تجربیات متعددی دست بزند و خلاقیت خود را در بیان تصویری گسترش دهد.

فیلیپ کاستلنیک در سال ٢٠٠٢ تصمیم به سفر به کشورهای آسیایی می گیرد، این سفر چند ساله دیدگاه او را عوض می کند و او را علاقه‌مند به ساختن فیلم مستند با ساختارهای جدید و موضوعات گوناگون می کند. او در طول این مدت با یادداشت‌های سفرش، چندین فیلم مستند با ساختار کلاسیک، تجربی و داستانی ساخته است. در این فیلم‌ها شخصیت‌های فیلم‌هایش جای خود را از شخصیت ملاقات شده به شخصیت ملاقات‌کننده، داده‌اند و در دنیای آشنای یک فرد ناآشنا به تجربه پرداخته‌اند. بدین ترتیب، دوربین فیلمسازی او نقش راوی را می‌گیرد و فی البداهه و بدون تأمل به نقل ماجرا می‌پردازد، این نگاه جدید با قالب سینمای مستقل به فیلیپ کاستلنیک اجازه می دهد تا تجربه‌گرایی خود را به حد اعلا برساند.

او پس از بازگشت از سفرهای چندین ساله‌اش در دنیای سینمای مستقل ادامه می دهد و در آخرین فیلم بلند داستانی خود که فرمی مستند دارد، تصویری تلخ از شخصیتی فردگرا در جامعه‌‌ای فردستیز می سازد، شخصیتی که نمی تواند با وجود امکان آزادی بیان، با اجتماع ارتباط برقرار کند. فیلیپ کاستلنیک اینک در حال آماده‌سازی فیلم بعدی‌خویش است که این فیلم تجربی جدید همراه با انیمیشن خواهد بود.

فیلیپ کاستلنیک علاوه بر فیلمسازی، نویسنده و فیلمنامه‌نویس است و آثار او در رادیوهای فرانسه به اجرا در آمده‌اند و آخرین اثر او از ژانویه ٢٠١۶ در رادیو فرانس کولتور اجرا خواهد شد و درضمن او نوازنده‌ی پیانو و خواننده است و دوره ی موسیقی سنتی هندوستانی را در بنارس دیده است.

ژان میشل روو

ژان میشل روو متولد نانسی، کارگردان خود آموخته‌ی فرانسوی است. علاقه‌اش به سینما در نوجوانی از فیلمبرداری از بازیگران گروه تئاترش با دوربین هشت میلیمتری شروع شد. در همان سنین گروه موسیقی خود (Kni Crik) را با سه نوازنده دیگر تشکیل داد و به مدت ده سال با شیوه‌ای خاص (موسیقی تجربی راک قومیِ) کنسرت‌های مختلف اجرا کرد و سی دی های متعددش تولید و پخش شد.

او در سن هفده سالگی اولین فیلم کوتاه داستانی خود، محله وحشی را کارگردانی کرد، فیلمی که بیانگر اولین قدم های او به سمت دنیای خیالی بود. دو فیلم بعدی او الهام گرفته از نوشته‌های فیلیپ ک. دِک است: صدای صحرا ١٩٨٧ و  نزدیکی به خدا ١٩٩٢ و همچنین اولین فیلم بلندش: هزار عجایب دنیا ١٩٩٧ با حضور بازیگرانی چون چلکی کاریو (tchelky Karyo)، ژولی دِلپی و ماریا دِمِدِروس. این فیلم جایزه بهترین فیلم اروپایی را از فستیوال رم و جایزه بزرگ فستیوال ملمو را دریافت کرد.

اوایل دهه نود برای فیلمی علمی‌- تخیلی به ایسلند رفت و در آنجا متوجه شد که مردمان این کشور باور به وجود اِلف دارند، ژان میشل روو جذب صداقت ایسلندی‌ها و مرعوب زیبایی طبیعت ایسلند شد و مستند تحقیقی خود را در باره‌ی دنیای فراطبیعی ایسلند با عنوان تحقیقی درباره دنیای نامرئی در سال ٢٠٠٢ ساخت .

ژان میشل روو از سال ١٩٨٨ فیلم های متعددی برای تلویزیون کارگردانی کرده است.

مائل لُومه

مائل لومِه متولد ١٣۵۵ در رِم فرانسه است. پس از گرفتن مدرک کارشناسی ارشد در رشته سینما، به فیلمنامه نویسی برای کارتون در تلویزیون می پردازد.

او از سال ٢٠٠٢ در آثار خود چندین رشته‌ی هنر، علم و سیاست را به هم می‌پیوندد، تا بتواند حول کنترل ارتباط تکنولوژیک با بدن ها و موجودات زنده و تشابه و زیبایی‌شناسی آنها، موضوعات خود را مطرح کند. بدین ترتیب، وی با موضوعاتی چون پرتقال برای استراحت و سبزیجات روی رایانه و یا نصب ماشین برگشت زمان، فیلم می‌سازد: تمام این موضوعات کاملاً جدی هستند و برای زنده کردن حس باور به توهمی آگاهانه‌اند با هدف تعریف کردن چیزی غیر ممکن ولی امکان پذیر.

پرفورمنس‌ها، چیدمان‌ها، نوشته‌ها و نمایش‌ها و دیگر آثار او در موسساتی چون کاخ توکیو (palais Tokyo) و (Gaîté lyrique ) در پاریس و موزه ی تاریخ علوم در ژنو به اجرا در آمده‌اند.

لورنت ون لانکر

لورنت ون لانکر در دو زمینه فیلم و انسان شناسی تحصیل کرده است. او دارای مدرک دکترای هنر صوتی و تصویری است.

وی سخنران مدارس فیلم (ال.یو. سی.ای و آی.ان.اس.ای.اس) و دانشگاه های (اف.یو برلین) و مرکز فرهنگی صوتی و تصویری است. مستندهای ابتدایی او نشان دهنده موضوعات اجتماعی و مسایل دینی است. (مانند: ما به روح اعتقاد داریم، ماکو، … (برنده جایزه بی.رایت) در ادامه مجموعه کارهای کوتاه “تجربیات قوم شناسی” (برنده جایزه ویدئو اکس) . فیلم مستند بلند او “سوریه” برنده جوایز معتبر بین المللی بوده و در بلژیک فیلم تحسین شده است.

وی همچنین یک وب پروژه هنری را انجام داده است. ون لانکر سال‌ها به تولید فیلم کوتاه داستانی اشتغال داشته است (مانند: میان دو دریا ۱۹۹۴، پیِر ۲۰۰۰) . او اولین ساخته بلند سینمایی اش “براک” را به تازگی به پایان رسانده است.

فیلم‌های او نمایشگر گفتگوهای چندفرهنگی و ترسیم کننده‌ی سبک‌های گوناگون: خودبازتابی، نمایشی، و سینمای حسی هستند.

این فیلمها نمایش دهنده گفتگو بین اخلاق و زیبایی شناسی، شاعرانگی و سیاست هستند.

وی در مجامع ، مدارس، دانشگاه ها و رویدادهای بسیار معتبری به عنوان سخنران حضور داشته و به کشورهای بسیاری سفر نموده است.

استیون مارتین

استیون مارتین متولد ٣٠ فروردین ١٣۶۴ در شهر مان فرانسه است. او حرفه های مختلفی را در سینما انجام می دهد، کارشناس فنی سینما است و محدوده کاری او از کارگردانی آغاز می شود و تا آموزش، تدوین فیلم، صدابرداری و تمامی کارهای بعد از فیلم برداری گسترش می یابد. او مدیر اتاق های فرمان سینمای پانتئون شرکت تهیه و تولید why not است و همزمان مدیریت شرکت تهیه و تولید les films grands 8 را بر عهده دارد. استیون مارتین به دلیل چند حرفه‌ای بودن در سینما، در پروژه‌های خاص و نوآور و تجربه گرا شرکت داشته و در چندین و چند اثر سینمایی داستانی، مستند و تجربی و مستقل، تجاری وآموزشی همکاری کرده است.

در حال حاضر وی در موسسه‌ی بین المللی صدا و سیما در پاریس تدریس می کند و کلاس های او شامل مسایل تئوریک و عملی است.

گیتا اصلانی

گیتا اصلانی شهرستانی متولد ١٣۶١ در تهران، پس از دوره‌ی آموزش نقاشی با بهزاد شیشه‌گران در سال ١٣٨٠ و ١٣٨١ در گالری سرور و کاخ نیاوران نمایشگاه تلفیقی نقاشی، عکاسی، تئاتر و فیلم را بر اساس دو داستانش با نام‌های “درخت پرنده” و “او” برگزار کرد و بخش نقاشی و تئاتر را بر عهده داشت. سال ١٣٨٢ تئاتر “خانه برناردا آلبا” را به زبان اسپانیایی در تهران کارگردانی کرد. از سال ١٣٨٣ برای ادامه تحصیل به فرانسه رفت و موفق به دریافت دو لیسانس تاریخ هنر‌ و تئاتر ‌و‌ سینما شد وی تحصیلات خود را در رشته سینما ادامه داد و در حال حاضر در مقطع دکترا با تخصص آوانگاردیسم در سینما، سینمای هنری و تجربی فرانسه، ایران و ترکیه در دانشگاه پاریس (سوربن) ١٠ تدریس می‌کند و مقالاتی در مجلات و کتاب‌های سینمایی فرانسه چاپ کرده است.

از سال ١٣٨٩ گیتا اصلانی شهرستانی مسئولیت انجمن فرهنگی هنری همقدم را بر عهده گرفته است و موفق به برگزاری چندین فستیوال فیلم، عکس و نقاشی با همکاری شهرداری پاریس و دانشگاه پاریس ١٠ شده است. امسال گیتا اصلانی شهرستانی در غالب انجمن همقدم با جشنواره خورشید همکاری می کند و بخش فرانسه این جشنواره را به کمک دکتر مژده بویراحمدی ( محقق، مورخ و ایران شناس) بر عهده گرفته است. وی در فرانسه موفق به اجرای دو نمایشگاه انفرادی نقاشی نیز شد و برای سال ١٣٩۵ نمایشگاه نقاشی بعدی خود را برگزار خواهد کرد. او همچنین سه فیلم کوتاه ساخته است و در حال به پایان رساندن دو فیلم کوتاه داستانی دیگر است.

“پنجمین جشنواره فیلم کوتاه مستقل خورشید” به عنوان رویداد ویژه سینمای مستقل تجربی در کشور، ۲۲ الی ۲۵ دی ماه سال جاری در پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری تهران، واقع در خیابان انقلاب، بین خیابان فلسطین جنوبی و چهارراه ولیعصر، نبش خیابان شهید مظفر جنوبی، شماره ۱۱۷۶ برگزار می شود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>