سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۹ دی ۱۳۹۴ در ۴:۴۷ ب.ظ چاپ مطلب
معاون فرهنگی شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور:

بعد از گذشت سالها از انقلاب برای نماز جمعه، کار هنری صورت نگرفته است

ammar-mardomi

حجت الاسلام موسوی دامغانی، در نشست خبری آغاز اکران‌ فیلم‌های جشنواره مردمی عمار در مصلاهای نماز جمعه کشور گفت: امروز ۳۷ سال از انقلاب می گذرد اما متاسفانه برای نماز جمعه به عنوان یک واقعیت ارزشمند و شبکه وسیع، کار هنری قابل توجهی نشده است.

به گزارش سوره سینما ، سید رسول منفرد دبیر اجرایی جشنواره «عمار» در نشست خبری «آغاز اکران های مردمی جشنواره عمار در مصلی های نماز جمعه کشور» گفت: در جشنواره عمار اضافه بر اتفاقاتی که در جشنواره های دیگر می‌افتد، حرف‌های بیشتر، متفاوت و اختصاصی هم برای گفتن دارد، چرا که توجهش بر این است که خلاهای موجود و موضوعاتی را که جشنواره های دیگر به آنها توجه نمی‌کنند، پوشش دهد.

وی در خصوص ارتباط نماز جمعه و جشنواره عمار اظهار داشت: همه اقشار انقلابی اعم از هنرمندان و فیلمسازان و مجموعه‌های مردم نهاد مثل نماز جمعه و حتی خود مردم روی این موضوع، اتفاق نظر دارند که باید ایجابی کار کرد و کار سلبی کافی نیست. قابل توجیه نیست که بعضی از مجموعه‌ها بخواهند حزب اللهی‌ها را متهم کنند که به دنبال کار سلبی هستند و قصدشان ندیدن و نشان ندادن و منع کردن است، ما خطاب به همگان می گوییم باید دید و شنید و به دیگران رساند منتها محتوای صحیح، سالم و محصولات انقلابی را باید عرضه شود.

دبیر اجرایی جشنواره عمار، با اشاره به جای خالی نماز جمعه در سینمای بعد از انقلاب گفت: ۳۷ سال از انقلاب اسلامی گذشته و ما هنوز یک فیلم داستانی با موضوع نماز جمعه نداریم یا یک فریم از نماز جمعه در سریال‌ها و سینما نداریم. از این جهت باید در نظر گرفت که یکی از اهداف ورود جشنواره عمار این است که برای دیده شدن نماز جمعه به عنوان یکی از واقعیت‌های نادیده گرفته شده، طرح دغدغه بکند.

منفرد با تاکید به حضور اقشار مختلف مردم در جشنواره عمار بیان داشت: این همکاری بین جشنواره عمار و نماز جمعه بر این اساس بنا شده است که جشنواره عمار به حضور مردم به عنوان یک فرصت نگاه می‌کند بر عکس بعضی از دیدگاه‌های رایجی که از حضور مردم تعابیر منفی می‌کنند و سعی می‌کنند مردم را از ورود و اقدامات داوطلبانه منع کنند، جشنواره عمار رویکردش این است که ضمن حضور، تعیین کننده، تصمیم ساز و نقش آفرین باشند و فضای سینما را به فضای نخبگانی تبدیل نکنند، فارغ از اینکه نخبگان محترم هستند اما ممکن است به خطا بروند و نمونه‌اش همین است که بعد از گذشت سال‌ها از انقلاب فیلمی با موضوع نماز جمعه نداریم.

موسوی دامغانی معاون فرهنگی شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور در خصوص جایگاه و قابلیت‌های نماز جمعه گفت: نماز جمعه، یک شبکه رسانه‌ای بسیار گسترده است ما بیش از ۸۴۰ نماز جمعه در کشور داریم یعنی بیش از ۸۴۰ پایگاه رسانه ای که در روز جمعه، مردم در یک جایگاه الهی معنوی سیاسی جمع می شوند. مقام معظم رهبری در این خصوص می‌گویند نماز جمعه جایگاه بسیار مهمی است که دیگران آرزوی داشتن چنین ظرفیتی را دارند چه خارجی‌ها و چه بعضی داخلی‌هایی که می‌خواهند تبلیغات خودشان را داشته باشند ولی چنین جایگاهی را که در اختیار دین و مردم است، ندارند.

وی افزود: امروز ما درگیر جنگ نرم هستیم. روز ۱۴ دی ماه مقام معظم رهبری فرمودند نماز جمعه قرارگاه است با اینکه قرارگاه یک واژه نظامی است اما فرمودند که ما در جنگیم منتها این جنگ نظامی نیست جنگ اعتقادی ایمانی است این قرارگاه، قرارگاه اخلاق و بصیرت و ایمان است دشمن به ایمان مردم حمله کرده به تقوا و بصیرت ما حمله کرده است ما در حال دفاعیم در حال دفاع نیاز است که نیروها در کنار یکدیگر باشند هم‌افزایی بکنند جزیره ای عمل نکنند اگر هرکس بخواهد برای خود تشکیلاتی داشته باشد قطعا دشمن می‌تواند در همان تشکیلات‌ هم نفوذ بکند اما اگر این نیروها دست به دست هم بدهند در مقابل نفوذ دشمن در مقابل تفرقه اندازی دشمن در مقابل برنامه‌هایی که دشمن دارد و از طرفی هم آرمان‌های خودش را بخواهد پیش ببرد کنار هم بودن نیروها می‌تواند مفید باشد.

حجت الاسلام موسوی خاطر نشان کرد: ما امکاناتی داریم که متاسفانه مغفول مانده است بهترین سالن های نمایش را نماز جمعه در کل کشور دارد مصلی ها سالن هایی است که فقط روزهای جمعه در آن اقامه نماز می شود در حالی که در طول هفته می‌شود از آن بهره برداری کرد کاش نهادهای فرهنگی نظام ما از این امکانات بهره می گرفتند.

وی درباره مزایای نمایش فیلم در مصلی‌ها گفت: برادران عزیز ما در جشنواره عمار در نماز جمعه ۵۴ شهر، نمایش فیلم داشتند که بسیار استقبال شده است و فوایدی هم دارد، یک فایده‌اش این است که سینما را به شهرهایی بردیم که اصلا سینما ندارند مثلا در سرابله، در مهران و دهلران ایلام، مردم این شهرها هم مثل من و شما کسانی هستند که دوست دارند از سینما استفاده کنند. فایده دوم این است که ما در این پایگاه دینی سعی مان این است که اجتماع متراکم‌تر و پر جاذبه‌تری داشته باشیم، یکی از این مسائلی که می تواند به ایجاد جذابیت کمک کند این است که نهادهای هنری بیایند کمک کنند.

موسوی ادامه داد: امروز ۳۷ سال از انقلاب می گذرد اما متاسفانه برای نماز جمعه کار هنری قابل توجهی نشده است برای مسائل بسیار ساده سناریو تهیه می‌کنند و فیلم می سازند اما برای نماز جمعه که مسأله بسیار ارزشمند و شبکه بسیار وسیعی است چنین توجهی نشده است.

معاون فرهنگی شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور افزود: در هشت سال دفاع مقدس، مساجد و ائمه جمعه بودند که پشت جبهه را محکم گرفته بودند، به عنوان مثال یکی از ائمه جمعه که شهید شده می‌گفت من با دست خودم بیش از هزار رزمنده را از شهرمان راهی جبهه کردم یا در رشت، در یک روز، هزار کامیون، کمک به جبه فرستادند. این‌ها مسائلی است که در نمازجمعه اتفاق افتاده است.

وی بیان کرد: امروز دشمن این همه علیه نماز جمعه تبلیغ می‌کند و نماز جمعه‌ها را می زند اگر جریان‌های هنری بیایند کنار نماز جمعه، قلم ها و بیان ها گرد هم آیند، نتایج خوبی حاصل می شود. جشنواره عمار، وزارت ارشاد و صدا و سیما هم می توانند یکی از این قرارگاه هایی باشند که مورد تاکید رهبری است، قرارگاه‌هایی که در آنها باید هم عملیات تدافعی و هم عملیات تهاجمی صورت گیرد. چرا که امروز دشمن ما شب و روز دارد کار می کند و این توهم نیست بلکه حقیقت است. برای همین باید حالت تدافعی خودمان را بالا ببریم همان طور که از نظر نظامی در اوج قرار داریم شما دیدید سربازهای آمریکایی وارد آب های ایرانی می شوند و چون ما قدرت داریم از بعد دفاع نظامی برای اولین بار سرباز آمریکایی در این منطقه دست هایش را روی سرش می‌گذارد و تسلیم می شود و حقارت را می پذیرد این قدرت است اگر در ابعاد فرهنگی هم قدرت بگیریم می توانیم در مقابل این تخریبها بایستیم.

موسوی در خصوص ارزیابی آثار ارسال شده به جشنواره عمار با موضوع نماز جمعه و جایزه ویژه نماز جمعه گفت: تا کنون ۱۶-۱۷اثر از طرف جشنواره عمار با موضوع نماز جمعه به دست ما رسیده که قرار است مورد ارزیابی و دواری قرار بگیرد و برگزیدگان انتخاب شود. حاج آقا تقوی ریاست شورای سیاست گذاری اعلام کردند که ما به بهترین این آثار، جایزه ویژه خواهیم منتها این به زمان نیاز دارد چرا که هیأت داوری هنوز تشکیل نشده است.

سید رسول منفرد درباره زمان احتمالی اعلام برگزیدگان جایزه ویژه نماز جمعه گفت: إن شاءالله همزمان با هفته نماز جمعه نشست خبری شورای سیاست گذاری ائمه جمعه بهترین فیلم سینمای انقلاب اسلامی برگزار می‌شود و برگزیده‌ها در آن اعلام خواهد شد.

حجت الاسلام موسوی با اشاره به پشتوانه فکری نماز جمعه گفت: از نظر مالی اساسا نماز جمعه یک حرکت مردمی است یعنی از اول انقلاب تا الان بودجه خاصی برای اداره نماز جمعه در شهرها تعیین نشده است. مردم کارهای فرهنگی را انجام می دهندو ما هم با همین روال اقدام کردیم حتی برای ساخت مصلی های چند میلیاردی هم بیشتر مردم کمک کردند.

وی با اشاره به تاثیرگذاری نماز جمعه و ائمه جمعه بر مردم گفت: به طور مثال، در استان ایلام، امام جمعه قبلی و فعلی این شهر توانسته اند ناهنجاری های موجود را کاهش دهند که کارشان مورد تحسین مردم هم قرار گرفته است.

دبیر اجرایی جشنواره عمار با اشاره به اهداف جشنواره عمار و ارتباط آن با نماز جمعه گفت: بهره مندی از بستر توزیعی نماز جمعه برای اکران فیلم ها یا تامین اقتصادی فیلمسازان اولین هدف ما در نمایش فیلم ها بود. به گونه ای که فیلم هایی که در دیگر جشنواره ها و رسانه ها به آنها توجه نمی شد در نماز جمعه دیده شوند. هدف دوم ما پیوند بین نماز جمعه و ارکان آن با فیلمسازان و دسترسی به سوژه های مردمی بود. تامین محتوای به روز با بهره گیری از نماز جمعه که در قالب های متنوعی بیان شود و ایجاد انگیزه برای فیلمسازان برای توجه به مسائل روز از دیگر اهداف ما برای این منظور بود.

وی در خصوص اهداف سلبی توضیح داد: واقعیت این است اگر بخواهیم درباره وقایع کشور فیلم بسازیم نمی توانیم نقش نماز جمعه را نادیده بگیریم اگر بخواهیم از قهرمانان بگوییم بسازیم اگر بخواهیم درباره نهادهای سنتی حرف بزنیم اگر بخواهیم درباره یک اتفاق پر تکرار و یک اتفاق کاملا مردمی کار بسازیم باید با سانسوری که درباره موضوعی مثل نماز جمعه اتفاق می افتد مقابله کنیم.

منفرد اظهار داشت: با هماهنگی که بین شورای سیاست گذاری و جشنواره عمار صورت گرفته صفحه ای به نام سوژه های نماز جمعه روی سایت عمار پرتال ایجاد شده است برای اینکه مردم بتوانند سوژه های خودشان را برای ما ارسال کنند.

حجت الاسلام سیدابوالفضل موسوی دامغانی در ادامه به سوژه‌هایی که از دل نماز جمعه می‌توان استخراج کرد گفت: در نماز جمعه‌ها اتفاقات متعددی را می‌توان به عنوان سوژه استفاده کرد وکارهای فرهنگی متنوعی را اجرا کرد.

وی ادامه داد: به طور مثال، یک امام جمعه آمده است مهد کودک‌هایی که را که در آنها آموزش‌هایی مغایر با اسلام در آن صورت می‌گرفت،تحت پوشش قرار داده و از خانم‌های فارغ التحصیل حوزه به عنوان مربی برای اداره مهد کودک ها از آن استفاده کرده است و این مهدکودکها را از حالت انفعال به حالت فعال و اسلامی تبدیل کرده است.

منفرد، دبیر اجرایی جشنواره عمار نیز با اشاره به اینکه سینمای ایران دچار فرم گرایی شده است عنوان کرد: سینمای ایران کمتر سراغ موضوعات چالشی و مسائل مبتلا به جامعه می رود. یک هدف ما مقابله با سانسور واقعیت در سینما است و فکر می کنیم نماز جمعه یکی از واقعیت های دوران پس از انقلاب بوده است که در فیلم و سریال ها به آن توجهی نشده است.

منفرد در پایان با مورد انتقاد قرار دادن فیلمسازانی که از ممیزی گلایه دارند گفت: ما همیشه هر وقت با فضای سینما و سینماگران رو به رو می شویم بحث انتقاد از ممیزی و سانسور را مطرح می‌کنند اما باید از آنها پرسید اگر سانسور خوب نیست چرا خودشان در طی همه این سال‌ها وقایع تاریخ انقلاب اسلامی مثل نماز جمعه را نادیده گرفته و بایکوت کرده‌اند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>