سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۵ بهمن ۱۳۹۴ در ۹:۲۶ ق.ظ چاپ مطلب

لانگ‌شوت-قسمت ۴/ نگاهی به زوایای پنهان و ظرایف کشف‌نشده‌ی پوستر جشنواره فیلم فجر؛همه جای دنیا مرد ایرانی را به پیراهن آبی گلدار میشناسند!

poster-fajr1

این پوشش در تمام دنیا معرف یک مرد ایرانی است. یعنی در تمام دنیا همینکه یک نفر را با پیراهن آبی گلدار میبینند داد میزنند «Hey… irany».

سوره سینمامحمدرضا شهبازی : انقدر به این پوستر جشنواره فیلم فجر گیر دادند، تا مسئولین جشنواره هم مجبور شدند عوضش کنند و با ورژن جدیدش عکس بگیرند. حال آنکه پوستر امسال نکات طریفی در خود داشت که ما در کمال احترام به شخصیت مرحوم شکیبایی که تصویرش روی این پوستر قرار گرفته و تنها با عنایت به هنر مدیران جشنواره و طراحان پوستر به آنها اشاره می کنیم:

۱

نکته اول درباره دلیل انتخاب تصویر مرحوم شکیبایی بعنوان المان اصلی پوستر است. برخی این را کپی کاری از پوستر جشنواره کن دانسته اند در حالی که اصلا اینطور نیست. در واقع وقتی آدمی دستش از دنیا کوتاه باشد طبیعتا نمیتواند اعتراض بکند که چرا قیافه من را اینطور کشیدید یا این لباس را تنم کردید و… . اگر هم خانواده یا دوستانش اعتراض کردند میتوانیم بگوییم که خسرو متعلق به همه مردم ایران بود یا بگوییم همه هواداران خسرو خانواده او حساب میشوند. در واقع این کم‌خطرترین کاری است که میشود کرد.

۲

نکته بعد در مورد این پوستر، لباس فاخری است که تن مرحوم خسرو شکیبایی است. زمینه آبی با گل‌های سفید و قرمز و… . این پوشش در تمام دنیا معرف یک مرد ایرانی است. یعنی در تمام دنیا همینکه یک نفر را با پیراهن آبی گلدار میبینند داد میزنند «Hey… irany». اصلا در تاریخ هم همواره مرد ایرانی از این نوع پوشش استفاده کرده است. در کتیبه‌های بجا مانده از دوره ساسانی و هخامنشی هم به این مسئله اشاره شده است مخصوصا آنجا که در بین بیان خاطراتی از داریوش سوم و همسرش آمده است:

  • «خانم این پیرهن آبی گلدار من کجاس؟»
  • «تو رخت چرکا رو ببین!»

poster-fajr2

۳

نکته دیگر اینکه منتقدان در حالی به رنگ و طرح پیراهن مرحوم شکیبایی روی پوستر ایراد میگیرند که این اصلا پیراهن نیست، بلکه چیزی شبیه کت است. چرا؟ چون اگر در پوستر دقت کنید یقه مرحوم شکیبایی طرح چهارخانه دارد. یعنی زیر این لباس گلدار، یک پیراهن سفید چهارخانه تن مرحوم شکیبایی است که اگر در الواح هخامنشی با دقت بگردیم، حتما جمله ای هم درباره آن پیدا خواهیم کرد.

۴

اما یکی دیگر از چیزهایی که متاسفانه با بی دقتی منتقدان مورد حمله قرار گرفته است، غلط بودن تاریخ برگزاری جشنواره به میلادی است که گفته اند چرا بجای ۲۰۱۶، یکسال کمتر یعنی ۲۰۱۵ درج شده است. واقعا اینها فکر کرده‌اند گرافیستهای معروفی که پوستر را طراحی کرده‌اند یا مسئولان جشنواره به اندازه آنها شمردن بلد نیستند؟ هرگز!

قضیه از این قرار است که طراحان پوستر به قدری آریایی هستند که اصلا کریسمس و تغییر سال نوی میلادی را به رسمیت نمیشناسند. از نظر آنها سال نو فقط با آمدن نوروز و خوردن پسته و کشمش و سبزه گره زدن می‌آید و در واقع علی رغم همه صحنه‌ آرایی‌های اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها سال میلادی هم در اول فروردین نو میشود. به همین دلیل هم سال میلادی از فروردین شروع شده و یکدفعه وارد ماه سوم میشود و بعد تا ماه پانزدهم میلادی ادامه می‌یابد. اگر شما هم آریایی باشید تصدیق میکنید که زمان برگزاری جشنواره که هیچ، حتی اسفند هم ۲۰۱۵ است.

درباره این پوستر نکات دیگری هم قابل ذکر است که چون انصافا از پوستر پارسال جشنواره تئاتر فجر که چیزی در مایه‌های پوستر تبلیغ پشمک حاج عبدالله بود بهتر است، بی خیالش میشویم. شما هم بشوید دیگر، کاری است که شده. خیر از جوانی‌تان ببینید.


One thought on “لانگ‌شوت-قسمت ۴/ نگاهی به زوایای پنهان و ظرایف کشف‌نشده‌ی پوستر جشنواره فیلم فجر؛همه جای دنیا مرد ایرانی را به پیراهن آبی گلدار میشناسند!”

  1. باسلا و خسته نباشید.
    گر هنرمند همین است که من می بینم-وای گر پس امروز بود فردائی!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>