سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۶ بهمن ۱۳۹۴ در ۱:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب
در برنامه «سینما ملت» مطرح شد ؛

«ایستاده در غبار»؛ ورود به قهرمان‌پردازی در سینمای جنگ

istade

سومین برنامه «سینما ملت» پنجشنبه ۱۵ بهمن ماه از شبکه افق به روی آنتن رفت.

به گزارش سوره سینما ، در سومین برنامه «سینما ملت» که هر شب در ایام جشنواره فیلم فجر از شبکه افق به روی آنتن می رود فیلم «ابد و یک روز» به کارگردانی سعید روستایی مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

«مهدی آذرپندار» کارشناس این برنامه با بیان اینکه فیلمساز به عنوان یک کارگردان فیلم اولی رشد این نسل از فیلمسازان را نشان می دهد گفت: روستایی هم خیلی خوب دیالوگ نوشته هم خیلی خوب بازی گرفته و هم خیلی خوب میزانسن چیده و سعی کرده مخاطبش را روی صندلی نگه دارد.

به گفته او اگر فیلم به سمت موقعیتهای کمیک نرود تحملش خیلی سخت می شود چون خیلی تلخ است و جاهایی نگاه کردن به پرده برای مخاطب دشوار می شود ولی کارگردان با یک هوشمندی فیلم را سمت لحظات شیرین می برد.

آذرپندار با بیان اینکه ابد و یک روز فراتر از انتظارات یک کارگردان فیلم اولی ظاهر شده است افزود: فیلم فراتر از رئالیسم به ناتورالیسم تنه می زند و بحث وراثت و عامل خانوادگی مطرح می شود. پایان فیلم مارا امیدوار می کند که نوید زندگی متفاوتی از باقی اعضای خانواده خواهد داشت.

این کارشناس سینمایی تصریح کرد: ابد و یک روز به لحاظ مضمونی ایراداتی به فیلم وارد است اما از لحاظ ساختاری ابد و یک روز خیلی فیلم درخشانی است.

وی در پایان افزود: نسبتی که فیلم با مردم افغانستان پیدا می کند زیاد محترمانه نیست.

«هفت ماهگی» به هیچ وجه فیلم درخشانی نیست

در ادامه برنامه سینما ملت فیلم هفت ماهگی به کارگردانی هاتف علیمردانی مورد بررسی قرار گرفت و کارشناس برنامه در این باره توضیح داد: هفت ماهگی به هیچ وجه فیلم درخشانی نیست. به نظر می رسد موج مضامین خیانت به این زودیها در سینمای ایران رو به افول نخواهد رفت و در مورد فیلم هفت ماهگی واقعیت این است که مخاطب سینما کاراکتری را که راهی را برود و سرش به سنگ بخورد و توبه کند را خیلی دوست ندارد

منتقد برنامه سینما ملت افزود: واقعیت این است که مخاطب گسترده ای که سینما را تحریم کرده بیشتر پی قهرمان است.

«ایستاده در غبار» قصد ندارد قهرمان معصوم بسازد

در بخش دیگری از برنامه سینما ملت فیلم ایستاده در غبار بررسی شد و منقد برنامه درباره این فیلم توضیح داد: ایستاده در غبار یک اتفاق ابتکاری در سینمای ایران محسوب می شود. فیلم قطعا مستند نیست چون هیچ گونه صحنه مستندی ندارد و به نظرم اینکه در قالب سینمای داستانی مطرح شده کار درستی بوده است.

وی اضافه کرد: فیلم از این نظر مسیر درستی را می رود که در ادامه روندی قرار گرفته که عده ای از سینماگران متوجه شده اند سینمای ما قهرمان می خواهد. سینمای دفاع مقدس ما با وقفه سی ساله به ساخت آثاری درباره قهرمانان جنگ ورود پیدا کرده و این امر مبارکی است.

وی در پایان گفت: فیلم قصد ندارد قهرمان معصوم بسازد و این ویژگی خوبی است.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>