سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۹ فروردین ۱۳۹۲ در ۱:۴۲ ب.ظ چاپ مطلب
به یاد شهید آوینی/

توجه آوینی به نگاه خالصانه فیلمساز همچنان می‌تواند الگو باشد

shahid-avini

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «اتوبوس شب» توجه شهید آوینی به صداقت و خلوص فیلمساز در تولید اثر هنری را یکی از معیارهای قضاوت درباره آن اثر دانست.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «اتوبوس شب» توجه شهید آوینی به صداقت و خلوص فیلمساز در تولید اثر هنری را یکی از معیارهای قضاوت درباره آن اثر دانست.

سوره سینما- مهدی همایونفر که فیلم‌های سینمایی «۳۳ روز»، «اتوبوس شب»، «صنوبر» و «آنکه دریا می‌رود» را در کارنامه دارد، به مناسبت فرا رسیدن سالگرد شهادت شهید سید مرتضی آوینی و روز هنر انقلاب اسلامی ویژگی‌های این شهید بزرگوار را برشمرد.شهید مرتضی آوینی جز معدود افرادی است که در دهه اول انقلاب به تبیین فلسفه و حکمت در سینما پرداخت. آن زمان با نگاه کلی وارد کردن مولفه‌ها و مفاهیم اسلامی در سینما کار سهل و ساده‌ای قلمداد می‌شد. اما شهید آوینی با شناخت و علاقه کامل به سینمای ایران و جهان سعی در ارائه راهکارِ چگونه  وارد کردن مفاهیم دینی و اسلامی  به سینما که یک هنر غربی است، داشت.

شهید آوینی هم به ارزش‌های انقلاب و آورده‌های معارف حقیقی اسلامی امام خمینی تعلق خاطر داشت هم به حکمت غرب آشنا بود. در زمان جنگ خودش را متعهد می‌دانست تا  داشته‌هایش در راستای آرمان‌های جنگ صرف شود. اما با پایان یافتن جنگ تحمیلی قدم‌های بزرگی در جهت حکمت سینما برداشت. کلاس‌های درسی برگزار نمود و تا فرصت داشت مطالبی نوشت و منتشر کرد.

در زمینه مستندسازی اثر تاثیرگذار را متکی به نگاه خالصانه فیلمساز نسبت به موضوعی که مطرح می‌کند، می‌دانست. آنچه را که بعدها با نام مستند اشراقی معرفی کرد. رابطه عمیق و دلی مخاطب با اغلب آثار وی بر آمده از خلوص نیت و اعتقاد راسخ فیلمساز به مضامینی که مطرح کرده، است. همین نگرش دغدغمند بودن هنرمند و رویکرد خالصانه او به نوع کارش،  می‌تواند برای همه هنرها الگوساز و راه گشا در ارتباط با مخاطب باشد.

در دهه چهارم انقلاب نمی‌توان انتظار داشت که آثار شهید آوینی به لحاظ فنی الگو باشند اما نگاه کلی آثار او که اعتقاد خالصانه فیلمساز به موضوع اثرش با پرهیز از هرگونه توجه دنیوی بود، می‌تواند در سینمای داستانی و مستند ما اثرگذار باشد و سینمای ایران را به سمت داشتن معیار و شاخصه‌های مختص به خود هدایت کند.

برقرار کردن ارتباط دلی با مخاطب کار هر هنر و هنرمندی نیست چراکه این رابطه به هیچ عنوان ساده به دست می‌آید. وجه تمایز شاعرانی مثل حافظ و مولوی  که در زمان‌های مختلف با افراد گوناگون ارتباط دلی برقرار کرده‌اند، با دیگر شاعرانی که بنا به مقتضیات زمانه خود اشعاری را سروده‌اند، همین اعتقاد خالصانه داشتن به چیزی است که از آن صحبت می‌کنند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>