سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۳ اسفند ۱۳۹۴ در ۹:۴۵ ق.ظ چاپ مطلب
آغاز داوری فیلم‌های جشنواره موج کیش؛

نیکی کریمی: اقلیم وسیع ایران فیلم‌های متفاوت می‌طلبد

Mowj-davari

عضو هیئت داوران جشنواره سراسری فیلم کوتاه موج کیش گفت: تنوع اقلیم و زبان در ایران، فرصت خوبی برای ساخت فیلم مهیا کرده است.

به گزارش سوره سینما به نقل از روابط عمومی جشنواره فیلم کوتاه موج، اولین جلسه رسمی هیأت داوران نخستین جشنواره سراسری فیلم کوتاه موج جزیره کیش با حضور رسول صدرعاملی، ابوالفضل جلیلی و نیکی کریمی، اعضای هیئت داوران و ابراهیم حصاری, دبیر این جشنواره پنجشنبه ۲۹ بهمن درتهران برگزار وآثار پذیرفته شده برای داوری در اختیار هیات داوران جشنواره قرار گرفت .

نیکی کریمی در بخش هایی از این جلسه با اشاره به همزیستی اقلیم های مختلف در کشور گفت: با وجود تنوع اقلیم، زبان وگویش ها در ایران، تعداد اندکی فیلم با بهره گیری از این ظرفیت بی نظیر کشور ساخته شده است و این در حالی است که درسینمای جهان و حتی کشورهای منطقه استفاده بسیار زیادی از گویش ها و فرهنگ های متفاوت می شود. با اینکه در گذشته فیلم های زیادی در جزایر کیش و قشم ساخته شده اما این جزایر هنوز ظرفیت زیادی برای انجام کارهای فرهنگی دارند و فیلمسازی دراین مناطق می تواند به عنوان هنری لذت بخش برای فیلمساز محسوب شود.

وی درباره ظرفیت های مناطق توریستی و برگزاری این جشنواره در کیش تصریح کرد: در بسیاری از کشورها و شهرهای ساحلی مانند کیش از این شرایط اقلیمی وفرهنگی به خوبی استفاده می شود و به نظرمی رسد این پتانسیل خوب موجود درجزیره کیش با تدبیر مسئولان و مدیران، باعث اعتلای جایگاه این جشنواره شود.

نیاز به استمرار برگزاری جشنواره در کیش

رسول صدرعاملی عضو هیئت داوران این جشنواره نیز با تاکید بر اهمیت استمرار برگزاری اینگونه فعالیت های فرهنگی وهنری افزود: امیدواریم با برگزاری این دوره ، جشنواره فیلم کوتاه موج به عنوان جشنواره ای ثبت شده به نام جزیره زیبای کیش به صورت مستمر درکشور ودر عرصه های بین المللی برگزار شود و برپایی آن به یک یا دو دوره ختم نشود.

بهترین امکانات در سواحل جنوب وجود دارد

ابوالفضل جلیلی نیز درباره برگزاری یک جشنواره موضوعی در منطقه آزاد کیش گفت: یکی از مهمترین جشنواره های فیلم کوتاه دنیا جشنواره سینمای واقعی است که در فرانسه و به صورت موضوعی برگزار می شود. البته قرار نیست هر رویدادی یک نمونه خارجی داشته باشد. زمانیکه فیلم قصه های کیش با حضور فیلمسازانی چون بهرام بیضایی، رخشان بنی اعتماد و ناصر تقوایی ساخته و در جشنواره کن نمایش داده شد. موقعیت مکانی صحنه های این فیلم مورد پرسش تماشاگران بود و باور نداشتند که تمام این صحنه ها در ایران ساخته شده است.

وی در ادامه بیان داشت: گاهی باید برای جذابیت های یک منطقه تبلیغ شود، امکانات آن نمایش داده شود، بهترین امکانات درسواحل جنوب ایران وجود دارد و سرتاسر کشور دارای فرهنگ های زیبایی است.

ارسال ۸۵۰ فیلم به دبیرخانه جشنواره موج

ابراهیم حصاری دبیر جشنواره نیز با اشاره به حجم بالای استقبال هنرمندان از این جشنواره آن هم در اولین دوره گفت: پیش از پایان مهلت ارائه آثار، بیش از هزار نفر در سامانه آنلاین دبیرخانه ثبت نام کردند و کد رهگیری برای آن ها صادر شد که در نهایت ۸۵۰ فیلم کوتاه به دبیرخانه جشنواره فیلم موج ارسال شد.

وی درباره تعداد آثار بخش مسابقه افزود: کار بررسی آثار توسط هیئت انتخاب متشکل از حسین مهکام، رضا شیخلانی و مجید رضا مصطفوی از ۱۵ روز قبل آغاز شد و در نهایت پس از بررسی و تبادل نظر اعضای این هیئت، ۶۵ فیلم کوتاه به بخش رقابتی نخستین جشنواره فیلم موج راه پیدا کرد که اسامی این فیلم ها از طریق وب سایت جشنواره فیلم موج به آدرس art.kish.ir اعلام شد.

دبیر نخستین جشنواره سراسری فیلم کوتاه موج، با اشاره به افزایش ۵ فیلم به ظرفیت بخش مسابقه خاطرنشان کرد: به دلیل استقبال گسترده و تعداد زیاد فیلم های ارسال شده به جشنواره و با توجه به سطح کیفی بالای این آثار، رقابت فشرده ای شکل گرفت و تصمیم بر این شد که ۵ فیلم به ظرفیت بخش مسابقه افزوده شود و در نهایت ۶۵ فیلم به مرحله رقابت راه یابند.

جوایز تخصصی در ده رشته , برای فیلم‌های بخش مسابقه

دبیر نخستین جشنواره سراسری فیلم کوتاه موج، درباره تعداد رشته هایی که در جشنواره برگزیده خواهند داشت تصریح کرد: نامزد های دریافت جایزه برای ده رشته معرفی می شوند که در هر رشته ۳ نامزد خواهد داشت و در نهایت برنده هر بخش در مراسم اختتامیه جشنواره معرفی می شود.

در پایان این جلسه، مرحله داوری بخش مسابقه با ارزیابی یکی از فیلم های راه یافته به این بخش به صورت رسمی آغاز شد.

دبیر جشنواره فیلم کوتاه موج با اشاره به تغییر در زمان برگزاری جشنواره ادامه داد: تاریخ برگزاری جشنواره با تغییر سه روزه همراه شد و نخستین جشنواره سراسری فیلم کوتاه موج از ۸ تا ۱۰ اسفند درنگین سبز خلیج فارس برگزار می شود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>