سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۶ اسفند ۱۳۹۴ در ۲:۲۳ ب.ظ چاپ مطلب

پنج غافلگیری احتمالی اسکار ۲۰۱۶/ گمانه‌زنی درباره برندگان نهایی جوایز ادامه دارد

oscars1

در این مطلب به بررسی پنج غافلگیری احتمالی جوایز اسکار امسال پرداخته‌ایم که در صورت درست از آب درآمدن، باعث سرخوردگی خیلی‌ها خواهد شد.

به گزارش سوره سینما، شاید باورتان نشود اما کم‌تر از پنج روز به اسکار باقی مانده است. در نتیجه بهتر است حواس‌تان به تغییرات غیرمنتظره‌ای باشد که احتمال دارد شب بزرگ هالیوود را به کام خیلی‌ها تلخ کند. سوالی که این روزها در ذهن همه پررنگ‌تر شده این است که جایزه بهترین فیلم نصیب «رکورد بزرگ» خواهد شد یا «از گور برگشته» یا «اسپاتلایت»؟ ظاهرا تکلیف چندین رشته پیشاپیش مشخص است و برندگان‌شان تا حدود زیادی قطعی به نظر می‌رسند، اما هیچ‌ وقت احتمال اتفاقات شوکه‌کننده را فراموش نکنید. در ادامه این مطلب به بررسی پنج غافلگیری احتمالی جوایز اسکار امسال پرداخته‌ایم که در صورت درست از آب درآمدن، باعث سرخوردگی خیلی‌ها خواهد شد.

برایان کرانستن، برنده جایزه بهترین بازیگر مرد (نقش اصلی)

سایر نامزدها: مت دیمن برای «مریخی» / لئوناردو دی کاپریو برای «از گور برگشته» / مایکل فاسبندر برای «استیو جابز» / ادی ردمین برای «دختر دانمارکی»

چنین انتخابی بی‌شک بزرگ‌ترین شوک هشتاد و هشتمین دوره جوایز آکادمی خواهد بود اما «ترامبو» با کسی شوخی ندارد و همین حالا هم کسب سه نامزدی از سوی انجمن بازیگران سینمای امریکا را در کارنامه افتخارات خود دارد (نامزد بهترین اجرای گروهی، نامزد بهترین بازیگر مرد نقش اصلی، نامزد بهترین بازیگر زن نقش مکمل). چنین تضمینی از سوی بزرگ‌ترین شاخه آکادمی در کنار محبوبیت کرانستن می‌تواند سرنوشت نهایی این رشته را به کل دگرگون کند. از ظواهر امر چنین بر می‌آید که با دریافت جوایز بفتا و انجمن بازیگران سینما، مسیر لئوناردو دی کاپریو برای دستیابی به اسکار هموارتر از قبل شده اما نکته اصلی اینجاست که «از گور برگشته» در ۱۲ رشته نامزد شده و برای حمایت از سازندگان فیلم فرصت‌های زیادی وجود دارد. این در حالی است که «ترامبو» فقط همین یک بخت را دارد تا مورد حمایت قرار بگیرد.

مخلص کلام این که هیچ وقت احتمال دست انداختن ستاره‌های موفق و خوش‌تیپی که در تب و تاب اسکار می‌سوزند را دست کم نگیرید. باور ندارید، کافی است از پل نیومن، رابرت ردفورد و برد پیت و … بپرسید!

 کریستین بیل یا مارک رافالو، برنده جایزه بهترین بازیگر مرد (نقش مکمل)

سایر نامزدها: تام هاردی برای «از گور برگشته» / مارک رافالو برای «اسپاتلایت» / مارک رایلنس برای «پل جاسوس‌ها» / سیلوستر استالونه برای «کرید»

مسیری که سیلوستر استالونه ستاره درام ورزشی «کرید» تا امروز در فصل جوایز پشت سر گذاشته، در نوع خودش عجیب و نامتعارف بوده است. رای‌گیری‌های زودهنگام باعث شد او از فهرست نامزدهای انجمن بازیگران سینما جا بماند، در حالی که بعد از جایزه گلدن گلوب و به راه افتادن موج تازه‌ای از موفقیت برای بازیگر ۶۹ ساله، دست کم باید جایزه بفتا را هم به او می‌دادند تا یک قدم به اسکار نزدیک‌تر شود. از زمان آغاز فصل جوایز، استالونه برخلاف تصور خیلی‌ها که از همین حالا او را برنده قطعی شب اسکار می‌دانند، جایزه چندانی به دست نیاورده – البته به جز جایزه حلقه منتقدان که از اهمیت بالایی برخوردار است. به نظر می‌رسد سرنوشت این رشته بسته به این است که استالونه تا الان چقدر برای خودش دشمن‌تراشی کرده باشد؟! از طرفی، بیل هنرپیشه‌ای محبوب است که خیلی‌ها او را نابغه می‌دانند، در حالی که رافالو دومین نامزدی اسکارش را به دست آورده و با توجه به سابقه طولانی فعالیتش ممکن است مورد عنایت آکادمی قرار بگیرد. اما مارک رایلنس برنده جایزه بفتا را هم نباید نادیده گرفت؛ آخرین گزینه‌ای که می‌تواند باعث شود استالونه شب از ناراحتی سر راحت زمین نگذارد.

«مریخی»، برنده جایزه بهترین جلوه‌های ویژه

سایر نامزدها: «اکس ماکینا» / «مکس دیوانه: جاده خشم» / «از گور برگشته» / «جنگ‌های ستاره‌ای: نیرو بر می‌خیزد»

خیلی‌ها بر این باورند که «جنگ‌های ستاره‌ای» برنده بفتای امسال جایزه اسکار جلوه‌های ویژه را از آن خود خواهد کرد، به ویژه با تاثیر گسترده‌ای که این فیلم بر صنعت سینما به جا گذاشته و در حال حاضر سومین فیلم پرفروش تاریخ به شمار می‌رود. در صورتی که فیلم جی جی آبرامز به عنوان برنده انتخاب نشود، گزینه‌های قدری مانند «مکس دیوانه» و «از گور برگشته» وجود دارند اما «مریخی» را دست کم نگیرید. اولا که «مریخی» فیلم محبوبی است و ثانیا از آن جایی که ریدلی اسکات در بین کارگردان‌ها نادیده گرفته شده، هیچ بعید نیست که سماجت هوادارانش در آکادمی به تغییر سرنوشت این رشته بیانجامد.

«موستانگ»، برنده جایزه بهترین فیلم خارجی زبان

سایر نامزدها: «آغوش مار» / «پسر شائول» / «ذیب» / «جنگ»

«پسر شائول» ساخته لاسلو نمش از زمانی که در جشنواره فیلم کن برنده چهار جایزه (شامل جایزه بزرگ هیات داوران) شد، به عنوان پیشتاز اصلی این رشته محسوب می‌شود. اما نباید به راحتی از کنار فیلم تحسین‌شده «موستانگ» ساخته دنیز گمزه ارگوون گذشت. داستان فیلم روایتگر ماجرای پنج دختر است که در جامعه سنتی ترکیه با مشکلات خاص خودشان دست و پنجه نرم می‌کنند. شکل روایت و ساختار فیلم کلاسیک‌تر از سایر نامزدهای فیلم خارج زبان است و نگاهی که به حقوق و سلامت زنان دارد، می‌تواند نماینده فرانسه را به برنده نهایی این رشته تبدیل کند.

«چه اتفاقی افتاده خانم سیمون؟»، برنده جایزه بهترین فیلم مستند

سایر نامزدها: «امی» / «سرزمین کارتل» / «شمایل سکوت» / «زمستان در آتش: نبرد اوکراین برای آزادی»

همه نگاه‌ها در این بخش، خیره به «امی» محبوب‌ترین مستند سال است. اما احتمالا خبر ندارید، نتفلیکس روی دو مستند «زمستان در آتش» و «چه اتفاقی افتاده خانم سیمون؟» سرمایه‌گذاری عظیمی کرده است. آخری درباره نینا سیمون هنرمند دنیای موسیقی و خواننده جاز امریکایی است که بهترین گزینه برای کاهش فشار انتقادات نسبت به مسئله تبعیض نژادی در اسکار به شمار می‌رود. «سرزمین کارتل» ساخته متیو هاینه‌من برنده جایزه انجمن کارگردانان را هم فراموش نکنید.

 منبع: آی سینما


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>