سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۹ اسفند ۱۳۹۴ در ۱۰:۳۸ ق.ظ چاپ مطلب

اسکار گرفتن چقدر خرج دارد؟

oscars2

استودیوهای مطرح فیلمسازی هر سال میلیون‌ها دلار صرف می‌کنند تا نظر بیش از شش هزار عضو آکادمی علوم و هنرهای سینمایی را به آثار خود جلب کنند.

به گزارش سوره سینما، آیا تا به حال به گوشتان رسیده که یک بازیگر یک آگهی تمام صفحه سفارش داده تا به رای‌دهندگان اسکار یادآوری کند تا بازی او را در نظر بگیرند؟ یا اینکه یک تهیه‌کننده برای تبلیغ کردن بر ضد فیلم‌های رقیب از شرکت در مراسم اسکار منع شده باشد؟

نمونه‌های بالا تنها دو نمونه از تلاش‌های بسیاری است که در راستای تحت‌تاثیر قرار دادن بیش از شش هزار عضو آکادمی علوم و هنرهای سینمایی صورت گرفته است.

تخمین زده می‌شود که هالیوود سالانه بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ میلیون دلار صرف کمپین‌های تبلیغاتی برای اسکار می‌کند. البته این آماری نیست که استودیوهای هالیوودی چندان علاقه‌ای به صحبت‌کردن درباره آن‌ها داشته باشند.

بر اساس این آمارها برنده‌ جایزه بهترین فیلم اسکار حدود ۱۰ میلیون دلار صرف کمپین تبلیغاتی خود می‌کند. در فصل جوایز اسکار استودیوهای فیلمسازی پول زیادی را در رسانه‌های مختلف صرف تبلیغات کرده و به صورت محترمانه ارزش فیلم‌ها و بازی ستارگان خود را به رای‌دهندگان اسکار یاد‌آوری می‌کنند.

امروز دیگر عبارت «جهت اطلاع شما» روی بیلبوردهای تبلیغاتی و آگهی‌های چاپی تبدیل به یکی از کلیشه‌های هالیوود شده است، و مبالغ زیادی تنها صرف هزینه این آگهی‌ها می‌شود. برای نمونه اگر بخواهید در صفحه نخست نشریه سینمایی هالیوودریپورتر یک آگهی تمام صفحه داشته باشید، باید در فصل جوایز حدود ۷۲ هزار دلار هزینه کنید. این مبلغ برای نشریاتی مانند ورایتی نیز در همین حدود است.

این آگهی‌ها تاثیر زیادی در جلب توجه اعضای آکادمی و در نظر گرفته شدن برای جایزه اسکار دارند. ملیسا لیو سال ۲۰۱۱ پس از پی‌بردن به عدم خبررسانی کافی رسانه‌ها از بازی‌اش در فیلم «مشت‌زن»، خود دست به کار شد و برای آگهی کار خود به رسانه‌ها پول پرداخت کرد.

هر چند برخی کار لیو را ناشایست می‌دانستند، اما اقدام او جواب داد و جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن را از آن خود کرد.

البته کمپین‌های تبلیغاتی اسکار جنبه تاریک‌تری نیز دارند : «گروهی از مشاوران که کارشان شناساندن فیلم شما به اعضای آکادمی است.»

این مشاوران برای هر فیلم بین ۱۰ تا ۲۰ هزار دلار دستمزد می‌گیرند، و در صورت نامزد شدن یا برنده شدن اسکار به راحتی دو تا سه برابر این مبلغ را دریافت می‌کنند.

اعضای آکادمی به اکران خصوصی فیلم‌ها در لس‌آنجلس، نیویورک یا لندن دعوت می‌شوند، اکران‌هایی که ستارگان فیلم در آن حاضر می‌شوند و در جلسات پرسش و پاسخ شرکت می‌کنند.

گایل مورفی از هالیوودریپورتر در این باره می‌گوید : «این‌ها مشاوران تبلیغاتی با دستمزدهایی بالا هستند، که اعضای آکادمی، شیوه دسترسی به آن‌ها و علایق آن‌ها را به خوبی می‌شناسند.»

هر چند که رشوه دادن به اعضای آکادمی غیرقانونی است اما اعضا پیش از اعلام رسمی نامزدهای اسکار در سیل هدایا غرق می‌شوند.

یکی از اعضای آکادمی سال ۲۰۱۳ در این باره به هالیوودریپورتر گفته بود : «من هدایای ریز و درشت بسیاری دریافت می‌کنم. این احمقانه است.»

آکادمی علوم و هنرهای سینمایی از سال ۲۰۱۱ هرگونه لابی مستقیم با اعضای رای‌دهنده را ممنوع کرد. حتی پس از اعلام نامزدهای اسکار دیگر استودیو حق اکران فیلم همراه با نوشیدنی و یا غذای مجانی برای اعضا را ندارند.

در این میان استودیوهای هالیوودی تنها به تبلیغ فیلم خود اکتفا نمی‌کنند، بلکه تبلیغات منفی برعلیه فیلم رقیب نیز از دیگر تاکتیک‌های استودیوها است که یا به صورت مستقیم یا از طریق شبکه‌های اجتماعی متوجه رقبا می‌شود.

البته این اقدام با واکنش آکادمی روبه‌رو خواهد شد. برای نمونه نیکلاس چارتیر به عنوان یکی از تهیه‌کنندگان فیلم «مهلکه» سال ۲۰۱۰ ایمیلی برای رای‌دهندگان آکادمی فرستاد و از آن‌ها خواست که از فیلمش در برابر «فیلم ۵۰۰ میلیون دلاری» حمایت کنند. عبارت فیلم ۵۰۰ میلیون دلاری اشاره مستقیمی به فیلم «آواتار» بود، و به همین دلیل از ورود چارتیر به مراسم اسکار ممانعت به عمل آمد.

البته «مهلکه» آن سال جایزه اسکار بهترین فیلم را از آن خود کرد، اما چارتیر یک ماه بعد مجسمه طلایی خود را دریافت کرد. همواره مشاوران تبلیغاتی اسکار به عنوان متهم اصلی انتشار اخبار منفی درباره فیلم‌ها در فصل جوایز سینمایی شناخته می‌شوند.

نمونه‌هایی از این تبلیغات منفی را می‌توان درباره فیلم «میلیونر زاغه‌نشین» و یا «سی دقیقه پس از نیمه‌شب» مشاهده کرد، که یکی به استفاده نادرست از بازیگران کودک و دیگری به چشم‌پوشی از شکنجه متهم شدند.

آیا این همه هزینه و تلاش برای اسکار ارزشش را دارد؟ به اعتقاد ادموند هلمر تحلیل‌گر داده احتمالا پاسخ این سوال منفی است. براساس محاسبات او برنده شدن جایزه اسکار بهترین فیلم ۳ میلیون دلار به فروش یک فیلم اضافه می‌کند، که بسیار کمتر از ۱۴ میلیون دلاری است که در صورت بردن جایزه بهترین فیلم گلدن گلوب به فروش فیلم اضافه می‌شود. البته باید زمان اسکار و پایان فصل جوایز سینمایی پس از اهدای این جایزه را در این امر موثر دانست.

در تحقیقی جداگانه که سال ۲۰۱۴ صورت پذیرفت مشخص شد که برنده شدن اسکار بازیگری باعث افزایش دستمزد بازیگران مرد به میزان ۳.۹ میلیون دلار می‌شود، اما در مورد بازیگران زن افزایش دستمزد به مراتب کمتر و در حد ۵۰۰ هزار دلار است.

پس با این حساب می‌توان نتیجه گرفت که جوایز سینمایی برای افزایش سود نیست و همانطور که خود ادموند هلمر می‌گوید : «هر دو جایزه گلدن گلوب و اسکار تنها برای افزایش فروش بلیط فیلم‌ها نیست، و این جوایز فرصت‌های بسیاری را پیش‌روی برندگان قرار می‌دهد.» البته هیچگاه خشنودی و سربلندی بی‌انتهای به دست آوردن این جوایز را نباید فراموش کرد.

منبع: خبرآنلاین


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>