سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۰ فروردین ۱۳۹۲ در ۱۲:۲۸ ب.ظ چاپ مطلب
حمزه زاده:

شهید آوینی متفکری نو در هنر بود

hamzeh-zadeh

محمد حمزه‌زاده معاون هنری حوزه هنری تاکید کرد شهید آوینی متفکری نو و نظریه‌پرداز پیشگام در هنر انقلاب اسلامی است و مهم ترین ویژگی او این بود که همواره مخاطب را در نظر داشت.

محمد حمزه‌زاده معاون هنری حوزه هنری تاکید کرد شهید آوینی متفکری نو و نظریه‌پرداز پیشگام در هنر انقلاب اسلامی است و مهم ترین ویژگی او این بود که همواره مخاطب را در نظر داشت.

سوره سینما- مهر نوشت: نشست خبری روز هنر انقلاب اسلامی امروز سه شنبه ۲۰ فروردین ماه با حضور محمد حمزه‌زاده معاون هنری حوزه هنری و علی قربانی مدیر مرکز محاقل و جشنواره‌ها در سالن شماره ۲ حوزه هنری برگزار شد. در ابتدای نشست محمد حمزه‌زاده با بیان اینکه شهید آوینی متفکری نو و نظریه‌پرداز پیشگام در هنر انقلاب اسلامی است گفت: حدود ۲۰ سال پیش، رهبر معظم انقلاب اسلامی برای شرکت در مراسم تشییع پیکر شهید مرتضی آوینی قدم مبارکشان را به حوزه هنری گذاشتند و در فرمایشاتشان، آوینی را سید شهیدان اهل قلم نامیدند. شهید آوینی یک متفکر، نظریه پرداز، هنرمند فیلمساز و اهل ادب و شعر و شاعری بود. موضوع عمده آثار وی را انقلاب اسلامی، دستاوردهای آن و دفاع مقدس و شهید و شهادت تشکیل می داد. او قصد داشت در فضای هنری کشور راهی باز کند که مراد و امامش حضرت امام خمینی (ره) نقشه آن را در پیامی حکیمانه به هنرمندان ترسیم کرده بود.

حمزه زاده با بیان این که شهید آوینی مبدع و مبتکر نوعی نظریه پردازی توام با عمل در حوزه هنر انقلابی و اسلامی بود، عنوان کرد: علاوه بر تفکر و تعمق و نظریه پردازی، از طریق آثاری که خلق می‌کرد، با جامعه مخاطبان سخن می گفت. این بخش از ویژگی های شهید آوینی است که حساب او را از باقی کسانی که در بعد نظریه پردازی و مانیفست نویسی های مختلف و متنوع فعالیت می کردند و می‌کنند، جدا می کرد. این شهید هنرمند از طریق آثاری که خلق می‌کرد به راحتی با جامعه خود سخن می‌گفت و همین مسئله بود که این هنرمند را از دیگر هنرمندان دوران خود و امروز جدا می‌کرد. وی توضیح داد: روز هنر انقلاب اسلامی برگرفته از عروج یک هنرمند شهید و مروج فرهنگ شهادت‌طلبی است که این هنرمند بی‌شک شهید مرتضی آوینی است. چشم‌انداز هنرمند انقلاب اسلامی، شهادت در راه خدا است. همانطور که برنامه عمل او نیز در دوره حیاتش، جهاد هنری و فرهنگی در راه خدا ست. معاون هنری حوزه هنری با اشاره به هنر انقلاب اسلامی ادامه داد: هنر انقلاب اسلامی شاخصه‌های متفاوتی داشته و در بعد رویکرد‌های آن می توان به شاخصه‌هایی چون بیدارگری، آرمان‌گرایی، عدالت‌خواهی، حق طلبی و برّنده و نافذ بودن اشاره کرد. این هنر در بعد اجتماعی جریان‌گرا و داستان‌ساز بوده و در بعد مخاطب بسیار مردمی و مخاطب‌پذیر است.

وی گفت: در این ایام حوزه هنری تمام تلاش خود را می کند تا روز هنر انقلاب اسلامی را در بخش‌های مختلف برگزار کند و امیدوارم که بتوانیم ابعاد مختلف هنر انقلاب را در حوزه هنری تبیین کنیم. تجلیل از علیرضا قزوه به مناسبت روز هنر انقلاب اسلامی وی در رابطه با برگزاری شب شعر انقلاب در روز ۲۶ فروردین ماه توضیح داد: زمانی که بحث شعر انقلاب می شود، در ادامه آن بحث هنرمندان انقلاب اسلامی نیز به میان می‌آید. در مراسم شب شعر انقلاب که با حضور تعدادی از شاعران انقلاب اسلامی برگزار خواهد شد، علیرضا قزوه یکی از شاعران برجسته انقلاب اسلامی نیز مورد تقدیر قرار خواهد گرفت. در این مراسم ۲۰ تن از شاعران انقلاب شرکت کرده و آثار خود را در رابطه با انقلاب اسلامی می خوانند.

در ادامه نشست، علی قربانی مدیر مرکز محافل و جشنواره‌ها گفت: تولیدات حوزه هنری معمولا مرتبط با انقلاب اسلامی بوده و در طول برگزاری روز هنر انقلاب تلاش خواهیم کرد در قالب نمایشگاه، آثاری از هنرمندان انقلاب اسلامی را که طی سال‌های گذشته در حوزه هنری تولید شده است، به نمایش درآوریم. آثاری که متعلق به دهه اول انقلاب اسلامی است از امروز تا ۲۹ فروردین ماه در نگارخانه ابوالفضل عالی به نمایش درخواهد آمد. وی ادامه داد: همچنین نمایشگاه عکسی در نگارخانه شماره ۲ حوزه هنری برگزار می‌شود که شامل عکس‌های برگزیده‌ای از ۹ دی و جشنواره “ما می توانیم” خواهد بود. همچنین نشست‌های پژوهشی با موضوعات مختلفی از جمله نشست پژوهشی سینمای انقلاب، موسیقی انقلابی، نشست پژوهشی ادبیات پایداری و انقلاب اسلامی با حضور هنرمندانی چون مجید شاه‌حسینی، حسن عباسی، علیرضا حافظی، منوچهر محمدی، رضا میرکریمی، شهریار بحرانی، پیروز ارجمند، حسام سراج و محمد گلریز در بخش‌های مختلف برگزار خواهد شد.

قربانی گفت: یکی دیگر از برنامه های قابل توجه که در این دوره برگزار خواهد شد، مروری بر آثار سینمای انقلاب از جمله فیلم‌هایی چون “بید مجنون”، “بیداری رویاها”، “سیب سلما”، “خداحافظ رفیق”، “یک حبه قند”، “خیلی دور خیلی نزدیک” به نمایش در خواهد آمد. تمامی آثار سینمایی که به نمایش درخواهد آمد دنباله‌روی نوع نگاه حوزه هنری به سینما بوده و مطابق با اهداف حوزه هنری است. همچنین در پایان نشست خبری، نمایشگاه عکس و هنرهای تجسمی با موضوع هنر انقلاب در نگارخانه ابوالفضل عالی با حضور محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری، محمد حمزه زاده و علی قربانی افتتاح شد. در این نگارخانه آثار هنرمندانی چون محمد خزایی، حمید شریفی، مصطفی گودرزی، ناصر ترقی جاه، ابوالفضل عالی، احمد آقاقلی‌زاده و حسین خسروجردی به نمایش در آمده است. نمایشگاه عکس و هنرهای تجسمی با موضوع هنر انقلاب در نگارخانه ابوالفضل عالی با حضور محسن مومنی شریف رییس حوزه هنری، محمد حمزه زاده، علی قربانی و با حضور خبرنگاران رسانه های مختلف در حال برگزاری است.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>