سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۳ فروردین ۱۳۹۵ در ۹:۴۹ ق.ظ چاپ مطلب
کارگردان سریال «سربداران» :

جشنواره‌های فرهنگی و هنری در مرحله اجرا مردم را درگیر می‌کنند

mohamad-ali-najafi

محمدعلی نجفی نویسنده و کارگردان سینما و تلویزیون معتقد است جشنواره ها اصولا برای مخاطبان خاص خود راه اندازی می شوند. اما وقتی به مرحله اجرایی می رسند، خواسته یا ناخواسته بین عامه مردم نیز شناخته می شوند.

محمدعلی نجفی نویسنده و کارگردان سینما و تلویزیون در گفتگو با سوره سینما با بیان این که برگزاری رویدادها و جشنواره های فرهنگی و هنری فی نفسه اقدام مطلوب و تاثیرگذاری است، گفت: بدون شک راه اندازی و اجرای هر فعالیت فرهنگی مهم و تاثیرگذار است و طبیعتا با پشتوانه اهداف و برنامه ریزی های مشخصی کار خود را آغاز می کند.

وی افزود: به نظر من جشنواره های فرهنگی و هنری می توانند آگاهی رسان باشند. از طرفی هم این امکان وجود دارد که آن ها نتوانند به هدف مورد نظر خود دست یابند و حتی نتیجه عکسی نسبت به اهداف پیش بینی شده خود ببینند. بنابرین چگونگی اجرای برنامه ریزی ها و درگیری مخاطبان با رویداد اهمیت زیادی در یک جشنواره دارد.

کارگردان سریال «سربداران» در پاسخ به این که جشنواره های نوظهور همچون جشنواره فیلم مدافعان حرم بهتر است مردم را مخاطب هدف قرار دهند یا هنرمندان و گروه های خاص بیان کرد: به نظر من جشنواره ها اصولا برای مخاطبان خاص خود راه اندازی می شوند. اما وقتی به مرحله اجرایی می رسند، خواسته یا ناخواسته بین عامه مردم نیز شناخته می شوند. چراکه از میان تعداد پرشماری اثر که به دبیرخانه ها راه می یابد در نهایت تعداد محدودی انتخاب و نمایش داده می شوند. اما همان مشارکت گسترده اولیه یعنی درگیر کردن عامه مردم با یک رویداد فرهنگی و هنری.

وی همچنین درباره کارکردها و خروجی های احتمالی جشنواره فیلم مدافعان حرم خاطرنشان کرد: طرح موضوع در این جشنواره مهم است و به سینما ایده می دهد. اما مسائلی همچون دفاع از حرم به دلیل این که با ابعاد سیاسی پیوند دارد فکر و انتخاب هنرمند را کانالیزه می کند. بنابراین در این کانالیزه شدن هرکسی امکان سراغ گرفتن و پرداختن به موضوع را ندارد. از این رو اینکه هنرمندان ما بخواهند به سوریه یا عراق بروند و فیلم بسازند برایشان قابل دسترس نیست و طبیعی است که این جنس کارها محدود و انگشت شمار خواهد بود.

نخستین جشنواره فیلم مدافعان حرم به همت خبرگزاری فارس و با همکاری موسسه فرهنگی هنری کتیبه نوای فاطمی ۵ خرداد ماه سال جاری در دو بخش مستند و نماهنگ برگزار می‌شود. فیلمسازان تا ۳۱ فروردین‌ماه فرصت دارند آثار خود را با مراجعه به سایت www.modafeanfilmfest.ir به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>