سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۶ مرداد ۱۳۹۵ در ۲:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب

گزارش «سوره سینما» از مستندهایی که برای عملیات مرصاد ساخته شدند/ پایان یک توهم برای سازمان جدایی

mersad

تنها چند روز پس از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ از سوی ایران، منافقین با حمایت ارتش و دولت وقت عراق هجوم خود را به کشور آغاز می کنند اما با مقاومت رزمندگان ایرانی متحمل شکست سختی می‌شوند.

سوره سینما: تنها چند روز پس از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ سازمان ملل از سوی ایران در تیر ماه سال ۱۳۶۷، منافقین به تصور اینکه نیروهای ایرانی دیگر توانی ندارند، با حمایت ارتش و دولت وقت عراق، هجوم خود را به کشور شروع کردند اما برخلاف انتظارشان در همان ابتدای کار، با مقاومت رزمندگان ایرانی متحمل شکست سختی شدند. به همین مناسبت در ادامه تعدادی از فیلم‌ها و آثار تولید شده درباره این عملیات و گروهک منافقین را که پیش از این در ادوار مختلف جشنواره مردمی فیلم عمار حضور داشته اند، معرفی کردیم هرچند هنوز سینمای ایران نتوانسته است آن چنان که شایسته است دِین خود را در این باره ادا کند.

پایان یک توهم؛

مستند «پایان یک توهم» به کارگردانی آرش امیری، به روایت آخرین عملیات رزمندگان ایرانی در جنگ تحمیلی می‌پردازد و توهم منافقین را در عملیات فروغ جاویدان که با حمایت ارتش عراق طراحی و اجرا شده بود به تصویر می‌کشد.

رویای سیاه؛

مجموعه مستند ۱۵ قسمتی «رویای سیاه» به کارگردانی ایمان گودرزی، برای اولین بار ابعادی پنهان از سازمان تروریستی منافقین را افشا می‌کند و علاوه بر مروری کامل بر سرگذشت این گروهک، وضعیت جداشدگان آن را هم به تصویر می‌کشد. هم‌پیمانی مسعود رجوی با صدام حسین، ترورهای این گروهک، تسخیر خانه‌های تیمی منافقین توسط کمیته انقلاب اسلامی و دستگیری اعضای آن، شکنجه پاسداران کمیته انقلاب اسلامی و افراد عادی و… از جمله موضوعاتی هستند که در این مجموعه مستند به آنها پرداخته شده است.

sazmani-baraye-jodayee

سازمانی برای جدایی؛

«سازمانی برای جدایی» نام مستند دیگری به کارگردانی ایمان گودرزی است که به بررسی عملکرد سازمان مجاهدین خلق در سال‌های ابتدایی انقلاب اسلامی می‌پردازد که فعالیت‌های خرابکارانه این سازمان باعث می‌شود مردم، این سازمان و اعضای آن را «منافقین» بنامند.

anja-anha

آنجا، آنها…؛

«آنجا، آنها…» که عنوان مستندی ۴۰ دقیقه‌ای به کارگردانی یحیی رضایی است روایت اسارت یکی از نیروهای ایرانی به دست منافقین در جنگ تحمیلی است که به این سازمان تروریسیتی ملحق می‌شود تا اینکه بعد از ۲۰ سال در زمان اشغال عراق در سال ۲۰۰۳ توسط امریکا اقدام به فرار از پادگان اشرف منافقین می‌کند.

دست‌های نفتی؛

مستند «دست‌های نفتی» به کارگردانی محمدجعفر باقرنیا یکی از معدود آثار سینمای کشور است که به موضوع ۱۷ هزار شهید ترور پرداخته است. این مستند به روایت ترور یک نفت‌فروش ساده به نام علی حسن‌پور معروف به علی نفتی می‌پردازد.

haramsaraye-ashraf

حرمسرای اشرف؛

مستند «حرمسرای اشرف» به کارگردانی محمدمهدی خالقی است که با افشای جزئیات تکان‌دهنده‌ای از فساد و سوء استفاده جنسی توسط فرقه مسعود رجوی، پشت پرده‌های جدیدی از توحش و تجاوز سازمان منافقین را به تصویر می‌کشد.

در این مستند تکان‌دهنده، بتول سلطانی یکی از اعضای سابق و جدا شده سازمان منافقین، خاطرات خود از چگونگی پیوستن به این سازمان، راز طلاق‌ها، ازدواج ‌های اجباری و استثمار جنسی زنان توسط مسعود و مریم رجوی را بیان می‌کند.

بان زرده قربگاه شیمیایی؛

مستند «بان زرده قربگاه شیمیایی» به کارگردانی بهرام گودینی، به روایت بمباران شیمیایی روستای «بان زرده» کرمانشاه توسط هواپیماهای عراقی می‌پردازد که این اتفاق تنها چند روز پس از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ از طرف ایران و همزمان با هجوم منافقین به کشور صورت گرفته است. در جریان این بمباران شمیایی، ۲۷۰ نفر از مردم این روستا جانشان را از دست می‌دهند و نزدیک به ۱۰۰۰ نفر هم مجروح می‌شوند.

 


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>