سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۷ شهریور ۱۳۹۵ در ۲:۳۹ ب.ظ چاپ مطلب

اتفاقی که تنها در صدا و سیمای ایران امکان پذیر است؛ کارگردان فیلم ضدخانواده «خانه دختر» از کیان خانواده دفاع می‌کند!

khane-dokhtar

مدیران تلویزیون در حالی کارگردانی را با این پیشینه به همکاری فرا می خوانند که برای تقویت و همکاری با نیروهای انقلابی فعال در عرصه های هنری به دنبال دلیل می گردند و ظاهراً برای همکاری با دیگران حجت را بر خود تمام شده می بینند.

به گزارش سوره سینما، جذب حداکثری و فرصت دادن به همه هنرمندان یکی از رویکرد های مشهور مدیران صدا و سیما در سال های گذشته بوده است. نگاهی که می گوید بهتر است دایره تعامل خود را باز کنیم تا هر هنرمندی با هر دیدگاهی بتواند برای مردمش در رسانه ملی کار بسازد. این شیوه رایج و مسبوق به سابقه این بار در خصوص یک کارگردان اتفاق افتاده است که آخرین فیلم سینمایی آماده اکران اش، «خانه دختر» به دلیل محتوای ضد خانواده و توهین آمیز نسبت به جایگاه پدر تا کنون اجازه اکران پیدا نکرده است. فیلمی که متن آن را پرویز شهبازی به نگارش درآورده بود. فیلمی که در سی و سومین جشنواره فیلم فجر در بهمن ماه ۹۳ به نمایش در آمد.

مضمون فیلم «خانه دختر» به شکلی بود که حتی وزیر ارشاد دولت یازدهم که شعار ایجاد فضای باز برای هنرمندان را می دهد نیز نتوانست با اکرانش موافقت کند. در روزهایی که سازندگان این فیلم به دنبال اکران آن بودهند علی جنتی در اظهار نظری گفت: «علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه دیدار با وزیر اوقاف اردن در پاسخ به توقیف فیلم سینمایی «خانه دختر» اظهار داشت: این فیلم اشکالاتی داشت که منجر به توقیف آن شده و علی‌رغم اصلاحاتی که داده شده بود آن را برطرف نکردند. من با توجه به اصلاحاتی که داده بودند در آخرین مرحله فیلم را دوباره دیدم اما اصلاحات انجام نشده بود به همین خاطر؛ ما به عقیده گذشته خود پا برجا هستیم و نمی‌توانیم به راحتی اجازه اکران این فیلم را بدهیم.»
به نظر می رسد شاه حسینی از ساخت فیلم از روی فیلمنامه های پرویز شهبازی پشیمان نیست و سال گذشته نیز یکی دیگر از متن های او را برای ساخت انتخاب کرد. فیلمی که با حضور بازیگر خارجی قرار است جلوی دوربین برود. شاه حسنی درباره آن می گوید: «ان شاءالله» به دلیل نوع قصه ای که دارد از جمله پروژه هایی است که باید زمان کافی برای ساخت آن در نظر گرفت. این فیلم براساس داستان، نیازمند یک بازیگر خارجی است به همین دلیل ساخت این فیلم را با صبر و تحمل دنبال می کنم.«ان شاءالله» یک اثر سینمایی با تم «جستجو» است و نمی توان آن را مانند دیگر آثار من صرفا یک فیلم اجتماعی دانست، اما به هرحال مسائل اجتماعی و سیاسی روز کشور نیز در آن لحاظ شده است.
فیلم «انشالله» اما به دلیل یک سفارش از تلویزیون به شاه حسینی متوقف شد و کارگردان «خانه دختر» درحالی که فیلم اش به دلیل محتوای ضد خانواده توقیف شده است از سوی صدا و سیما برای تولید سریالی خانوادگی دعوت به همکاری می شود.
این سریال با نام اولیه «هشت و نیم دقیقه» به سفارش گروه فیلم و سریال شبکه دو آغاز شد و پس از چند ماه نامش را به «یکتا» تغییر داد، اتفاقی که خیلی هم دوام نیاورد و روز های گذشته اعلام شد که نام این سریال به نام قبلی اش «هشت و نیم دقیقه» بازگشته است.
این اما تنها بخش جالب ماجرا نیست. نکته جالب، خلاصه داستان سریال «یکتا» که به کارگردانی شهرام شاه حسینی است که در رسانه ها منتشر شده است. در خلاصه داستان این سریال آمده است: «مجموعه تلویزیونی ۲۶ قسمتی «هشت و نیم دقیقه» با محوریت موضوعی همدلی و ایثار در یک خانواده ایرانی به نقش مهم و تاثیر گذار زن در سرپرستی و تربیت فرزند بعد از فوت همسر و دفاع از حقوق و کیان خانواده در این شرایط می پردازد.»
روابط عمومی این سریال که خلاصه داستان را برای رسانه ها ارسال کرده است به خوبی می دانسته که چگونه باید برای کارگردان «خانه دختر» رپورتاژ برود. تأکید بر دفاع از حقوق و کیان خانواده در این خلاصه داستان منتشر شده دقیقاً آن چیزی است که شهرام شاه حسینی پیش تر در فیلم سینمایی «خانه دختر» آن را زیر سؤال برده است.
سؤال جدی اما از شاه حسینی نیست. محل تأمل تصمیم مدیران سیمای جمهوری اسلامی ایران و به خصوص مدیر گروه فیلم و سریال شبکه دو سیماست. اینکه چگونه کارگردانی را با این پیشینه به همکاری فرا می خوانند و اجازه تولید این سریال را به او می دهند. اتفاقی که باید مسئولان تلویزیون دلایل خود را برای آن اعلام کنند. مدیرانی که برای تقویت و همکاری با نیروهای انقلابی فعال در عرصه های هنری به دنبال دلیل می گردند ظاهراً برای همکاری با دیگران حجت را بر خود تمام شده می بینند.
منبع: رجانیوز

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>