سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۲ در ۹:۱۱ ق.ظ چاپ مطلب
معصومه ابتکار:

برای روایت واقعیت تسخیر لانه جاسوسی، کاری نکردیم

ebtekar

عضو شورای شهر تهران تاکید کرد در حوزه فرهنگ کاری برای روایت صادقانه و واقعی ماجرای تسخیر لانه جاسوسی انجام نشده است.

عضو شورای شهر تهران تاکید کرد در حوزه فرهنگ کاری برای روایت صادقانه و واقعی ماجرای تسخیر لانه جاسوسی انجام نشده است.

سوره سینما- محمدعلی حیدری: معصومه ابتکار عضو شورای شهر تهران و مهدی سجاده‌چی فیلمنامه‌نویس دوشنبه ۱۶ اردیبهشت ماه در حوزه هنری حضور یافتند و درباره فیلم «آرگو» و تصویری که از ایران دوران انقلاب اسلامی ارائه می‌دهد صحبت کردند. معصومه ابتکار در ابتدای جلسه گفت: فکر می کنم دیدن این فیلم ها با نسخه با کیفیت ارزش تحلیل داشته باشد. به نظرم مهمترین تحلیل در قبال فیلم آرگو این است که ما در برابر این این هجمه به فرهنگ ایرانی و انقلاب اسلامی چه حرفی برای گفتن داریم و صاحب چه جایگاهی هستیم؟

وی ادامه داد:از واقعه تسخیر سفارت آمریکا حدود ۳۴ سال می‌گذرد اما کماکان رابطه ایران و امریکا  و مسئله تسخیر سفارت یکی از مسائل روز  دنیا به شمار می‌رود. برای نمونه می توان به ساخته شدن فیلم آرگو، تدوین کتاب مهمانان آیت‌الله نوشته مارک باودن و تدوین بیش از ۴۰ جلد کتاب توسط شخصیت های مختلف امریکایی و… اشاره کرد.

ابتکار ادامه داد: سوال اصلی اینجاست: ما چه کردیم؟در ایران متاسفانه تنها کتابی که تصویر دقیق و روشنی از ماجرای تسخیر سفارات امریکا را بیان می‌کند کتاب  Takeover in Tehran است که من به زبان انگلیسی نوشتم و به دو زبان عربی و فارسی ترجمه شد.

وی گفت: ما قبل از سال ۸۸ روابط بین‌المللی خوبی داشتیم و بسیاری از من سوال می‌کردند که چرا ایران تصویر روشنی از ماجرای سفارت امریکا نشان نمی‌دهد و بسیاری از سوالات دیگر از این جنس. ما حدود چهار سال پیش، نامه ای را خدمت مقام معظم رهبری مبنی بر ساخته شدن فلیمی در خصوص ماجرای تسخیر سفارت امریکا نوشتیم و ایشان ضمن استقبال از این موضوع به آقای ضرغامی تاکید کردند تا حمایت های لازم جهت ساخته شدن یک فیلم سینمایی با موضوع تسخیر سفارت امریکا به عمل آید.

این فعال سیاسی ادامه داد: ما مطلع بودیم که قرار است هالیوود فلیمی با موضوع تسخیر سفارت آمریکا بسازد. به همین دلیل دست به کار شدیم و کارگردانان شاخص و مطرحی مثل کمال تبریزی داشتیم که حتی زمان تسخیر سفارت آمریکا حضور داشته و فیلمبرداری کرده بود. اما به رغم تاکید  مقام معظم رهبری آقای ضرغامی کوتاهی کرد.

ابتکار در خصوص تحریف های فیلم گفت: من کارشناس فیلم نیستم اما در ابتدای فیلم به به ماجرای کودتای ۲۸ مرداد و چگونگی روی کار امدن محمدرضا پهلوی اشاره می شود که می‌توان این را نقطه مثبت فیلم دانست. اما در بسیاری از صحنه تحریف های متعددی به کار رفته است.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: به طور مثال صحنه تسخیر سفارت آمریکا هیچ انطباقی با واقعیت ندارد. کاش بن افلک به خودش زحمت می داد و از تصاویری که موجود بود استفاده می کرد. البته از هالیوود انتظار نمی رود که حقیقت را بیان کند اما انتظار می‌رود به گونه‌ای رفتار کنند که منجر به تعامل بین ملت‌ها شود.

 وی افزود: در ماجرای سفارت آمریکا سوژه های متنوعی وجود دارد مثلا در بین گروگان‌گیران تعدادی زنان سیاه پوست وجود داشت که با نظر حضرت امام (ره) آزاد شدند یا دانشجویان از ۵۰ مهمان آمریکایی دعوت کردند و این ۵۰ نفر از مکان‌های مختلف بازدید کردند یا با وجود اینکه کارتر ورود شهروندان آمریکایی به ایران را تحریم کرده بود مادر یکی از گروگانگیران وارد تهران می‌شود و با فرزند خود دیدار می‌کند، اما هیچ کدام از این تصاویر را نمی‌بینیم و در عوض شاهد تصاویر ساختگی هستیم.

ابتکار ادامه داد: متاسفانه ما اشتباه رفتار کردیم و اجازه ندادیم دانشجویان سوالات خود را مطرح کنند. نحوه‌ مواجهه ما در داخل به شکلی بود که از یک طرف به موضوع یکجانبه نگاه کردیم و اجازه ندادیم تحلیل‌های مختلفی صورت بگیرد نتیجه این شد که  در بین مردم و دانشجویان پرسش و تردید های مختلفی ایجاد شود.

وی تصریح کرد: هیچ‌کدام از دانشجویان مرتبط با تسخیر سفارت آمریکا از کار خود پشیمان نیستند و معتقدند چنین تصمیمی در آن مقطع تاریخی که به دلیل جلوگیری از وقوع کودتایی شبیه ۲۸ مرداد بود کاملا درست بود. اما متاسفانه در بعضی از رسانه‌ها روایت های نادرستی بیان می شود و شاهد تحریف شخصیت‌های مختلفی از جمله آیت‌الله موسوی خوئینی ها، عباس عبدی و آقای میردامادی هستیم و روایت های نادرستی به جریان اصلاحات نسبت می‌دهند که این گروه ها از داخل به خاطر ثبت موقعیت کنونی خود و گروهی دیگر از خارج کشور همانند دو لبه‌ قیچی به جان ما افتادند، این کار به اعتقاد من نقطه خطرناکی است.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>