سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۱ آذر ۱۳۹۵ در ۲:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب

سید احمد میرعلایی: برخی از نقدها در مورد «معمای شاه» منصفانه نیست

ahmad-mir-alayee

تهیه‌کننده پیشکسوت سینما و تلویزیون گفت: ببینید دشمن با ما چه کرده است که ما تصور می‌کنیم سیاه نمایی در مورد انقلاب، روشنفکری است و پرداختن به انقلاب، عقب ماندگی است!

به گزارش سوره سینما ، سید احمد میرعلایی، تهیه‌کننده با سابقه سینما و تلویزیون و مدیرعامل اسبق بنیاد سینمایی فارابی طی گفتگویی در مورد سریال «معمای شاه» افزود: متاسفانه تلویزیون خیلی دیر به موضوعی مثل «معمای شاه» پرداخته است.  اما در نهایت این خوب است که یکسری از مسئولین تلویزیون به فکر ساخت مجموعه‌هایی در مورد تاریخ انقلاب افتادند.

وی اضافه کرد: یکی از مشکلات عمده تلویزیون در پرداختن به موضوع‌های مهم مثل تاریخ انقلاب و دفاع مقدس این است که ما همواره شاهد یک نوع تعجیل و شتاب زدگی در تولید این نوع آثار هستیم و من نمی‌دانم آیا همه جای دنیا هم ، اینگونه عمل می‌کنند؟

میرعلایی با تاکید بر مقوله ای همچون « تحقیق و پژوهش» اظهار داشت: بحث تحقیق و پژوهش در همه کارهای تولیدی بویژه در مورد سریال‌های بزرگ و طولانی مثل معمای شاه حائز اهمیت است و آنقدر باید نقش تحقیق در تک تک زوایای این سریال قوی باشد که حتی این سریال یکی از کارهای شاخص منطقه محسوب شود.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «فرزند خاک» خاطرنشان ساخت: ساخت آثاری همچون معمای شاه مورد نیاز جامعه امروز است و این سریال‌ها ، بخش‌هایی از تاریخ را رمز گشایی می‌کنند که شاید خیلی از مردم بویژه قشر جوان از آن اطلاعی نداشته باشند

وی دقت در پرداختن به آثاری همچون تاریخ انقلاب ، دفاع مقدس و مسائل ارزشی را حائز اهمیت توصیف کرد و گفت: رسانه ملی از اول انقلاب تا به امروز، آنگونه که شایسته انقلاب بوده، آثاری را تولید نکرده است هر چند که هر دوره ای، کارهایی در این مورد صورت گرفته اما کافی نبوده است.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی « شب واقعه » ادامه داد: ما نیازمند تولید سریال‌های زیادی در مورد تاریخ انقلاب هستیم و باید کارشناسی کنیم و باید هر ساله شاهد ساخت سریال‌هایی مثل«معمای شاه»باشیم . حتی معتقدم این نوع آثار باید به گونه ای تولید شوند که ما آنان را به کشورهای منطقه صادر و  بازده سرمایه ارزی داشته باشیم. مگر وظیفه مسئولین فرهنگی ما صدور انقلاب نیست؟ آیا صدور انقلاب به جز کارهای فرهنگی بویژه  نمایشی ، میسر است؟

وی خاطر نشان کرد: باید از همه کسانی که در این سریال مشارکت داشتند قدردانی شود و امیدوارم این دوستان همچنان به همکاری خودشان برای تولید چنین سریال‌هایی ادامه دهند اما توجه به استانداردها  در تولید را هم به صورت جدی فراموش نکنند.

میرعلایی درعین حال تاکید کرد: معتقدم صدا و سیما نباید برای ساخت سریال‌هایی مثل «معمای شاه» به گونه ای مدیریت کند وسعی کند بودجه جداگانه ای بابت ساخت  این نوع سریال‌ها خارج از بودجه معمول نمایشی رسانه ملی، تعریف کند. از سوی دیگر، در همین رابطه این سوال را می‌توان مطرح کرد  که واقعا سهم دولت و سایر ارگانهایی که موظف به تولید آثار فرهنگی بویژه در مورد تاریخ انقلاب هستند کجاست؟! امیدوارم مجلس شورای اسلامی ‌بویژه کمیسیون فرهنگی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و سایر نهادهای مربوطه به این سوال مطرح شده عنایت  داشته باشند.

مدیرعامل اسبق بنیاد سینمایی فارابی با بیان اینکه عده ای هر جایی که می‌نشینند دائما از سریال «معمای شاه»  بد می‌گویند  در حالی که این سریال با وجود نکات قابل تامل، از نکات مثبت بسیاری هم برخوردار است افزود: متاسفانه برخی از نقدها در مورد معمای شاه، منصفانه نیست و به نظر می‌رسد این نقدها از پشت یک عینک  شفاف بیان نشده است. شما ببینید دشمن با ما چه کرده است که ما تصور می‌کنیم سیاه نمایی در مورد انقلاب، روشنفکری است و پرداختن به انقلاب ، عقب ماندگی است!


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>