سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۱ اسفند ۱۳۹۵ در ۴:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب

نخستین رویداد «تکانه» به پایان رسید

takaneh

نخستین رویداد «تکانه» با سخنرانی ۱۵ چهره علمی، اجتماعی، فرهنگی و هنری در بخش ویژه جمعه ۲۰ اسفند به کار خود پایان داد.

به گزارش سوره سینما به نقل از ستاد خبری رویداد «تکانه»؛ در آخرین روز این رویداد علی عبدالعالی عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت با انتقاد از وزارت آموزش و پرورش در سخنرانی طنز خود، این نظام آموزشی را به بهشت دانش آموزان تعبیر کرد و گفت: استاندارد آموزش زبان انگلیسی در دنیا ۲۵۰ ساعت در مدارس است اما در ایران ۶۳۰ ساعت آموزش زبان به هر دانش آموز صورت می گیرد ودر نهایت بی نتیجه می ماند.  همچنین هیچ کس نمی داند ۱۲ سال آموزش پی در پی ریاضی در مدارس چقدر در زندگی دانش آموزان کاربرد دارد!

وی افزود: در کشور ما دفتری به نام دفتر تالیف کتب درسی وجود دارد که انگار دارای تقدس است و گویی افرادی از کائنات در آن حضور دارند که تعیین کنند دانش آموزان در مدرسه چه بخوانند! از این رو دانش آموزان از ۷ تا ۱۸ سالگی و بهترین سال های زندگی شان را در بهشتی به نام مدرسه می گذارنند.

این مدرس دانشگاه با لحنی طنز ادامه داد: به نظرم کشورهای دیگر باید از الگوی آموزشی ایران در مدارس الگوبرداری کنند. جای آموزش انسانیت، اخلاق، مهارت های زندگی، دین، تفکر صحیح و خلاق و … در مدارس ما کجاست؟! هزینه سالانه ۵ هزار میلیارد تالیف کتب آموزشی حتما به جیب افراد نمی رود. گفته می شود معلمی شغل انبیاست. اما مگر انبیا جلسه ای ۴۰۰ هزار تومان تدریس خصوصی دریافت می کردند یا کتاب تست تالیف می کردند؟!

در این جلسه رضا روستا آزاد عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف و رئیس سابق این دانشگاه در سخنرانی خود با محوریت رواج خودآموزی بیان کرد: متاسفانه نظام آموزشی در ایران بیمار است و دارد کارایی خود را از دست می دهد. زیرا کسی از یادگیری در این نظام آموزشی لذت نمی برد. دوم آن که این آموزش ها به نتیجه نمی رسد. سوم این که در خیابان انقلاب فروش پایان نامه صورت می گیرد.

وی افزود: به نظر می رسد جریان خودآموزی در ایران نسبت به آموزش رسمی امروزه جدی تر شده است. در این باره آقای اردکانی در فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی نیز چند وقت پیش البته با احتیاط صحبت کردند و این احتیاط نشان می دهد که انگار نظام آموزشی ایران تبدیل به بتی شده است که حتی نمی توان به آن انتقاد کرد.

این استاد دانشگاه با اشاره به این که تا ۵۰ سال آینده ممکن است مفهوم دانشگاه در ایران بی معنی شود، ادامه داد: در غیاب یک نظام آموزشی بالنده، پویا، صحیح این مسئولیت افراد است که خود را به جریان آموزش برسانند و امیدوارم روزی برسد که خودمان معلم خودمان باشیم. متاسفانه تصور می شود دانشگاه نهادی است که افراد را از جایی تحویل گرفته و به جایی دیگر تحویل می دهد. اما دانشگاه فضایی برای خودمهارتی و خودآموزی است. به همین دلیل است که در دانشگاه عده ای در دانشگاه مشروط می شوند، ترک تحصیل می کنند و حتی مشاعر خود را از دست می دهند. در حالی که شاید اگر به دانشگاه نمی رفتند اساسا افراد موفق تری در زندگی شان بودند.

اشکان بروج جهانگرد و گردشگر ایرانی نیز در سخنرانی خود درباره مزایای سفر کردن توضیح داد: از نظر من سفر یعنی رفتن و نرسیدن. بعد از سفر کردن به۳۱ استان کشور، به ۴ قاره دیگر سفر کردم و در نتیجه سفرهایم فهمیدم گردشگری سه نسل دارد. اولین انگیزه از آن سفر کردن برای تفریح و خوشگذرانی و رها شدن از زندگی روزمره است. دومین گروه گردشگران آن هایی هستند که گردشگری تاریخی و فرهنگی و دیدن جاذبه ها را مد نظر دارند. اما نسل سوم گردشگران که از سال ۲۰۰۰ به بعد بر تعدادشان افزوده می شود> گردشگران خلاق هستند.

وی با اشاره به مساله گردشگری انبوه در ایران که به تخریب محیط زیست آسیب می زند، ادامه داد: برای مبارزه با گردشگری انبوه بحث گردشگری پایدار مطرح شده است. به این معنا که گردشگری به یک علم تبدیل شود و هر گروه از گردشگران برای تجربه کردن و یادگیری در یک حوزه مشخص به مناطق متناسب با آن سفر کنند. شبکه شهرهای خلاق نیز با این هدف راه اندازی شده است و در حال حاضر شهر رشت از استان گیلان توانسته است با ثبت ۱۰۰ نوع غذا در این شبکه حضور داشته باشد. در این شبکه، شهرها بر اساس نرهای بومی، فشن، فیلم و سینما، شکم گردی، ادبیات، موسیقی و رسانه گردشگرانی را به خود جذب می کنند.

گفتنی است؛ سیاوش صفاریان پور(مجری تلویزیون و ژورنالیست علمی)، هلیا دارابی(نویسنده و هیئت علمی دانشگاه)، محمدرضا مریدی(هیئت علمی دانشگاه)، بزرگمهر حسین پور(کارتونیست و کارگردان)، بابک برزویه(عکاس و بازیگر)، مهدی شادمانی(خبرنگار و نویسنده)، فرشاد فاطمی(هیئت علمی دانشگاه شریف)، ایرج میلانی (طبیعت گرد و گردشگر)، علی بزرگمهر (پژوهشگر علوم اعصاب)، مارال اسکندری(دکترای اقتصاد، هیئت علمی دانشگاه)، کتایون نجفی زاده(مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان)، رضا بخشی آنی(استاد دانشگاه شریف) از دیگر سخنرانان رویداد «تکانه» بودند.

این رویداد با همکاری کانون کارآفرینی دانشگاه تهران و انجمن علمی دانشگاه های شریف و امیرکبیر، ۲۰ اسفندماه در تالار ابن سینا دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>