سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۹ فروردین ۱۳۹۶ در ۹:۳۰ ق.ظ چاپ مطلب

هفته هنر انقلاب اسلامی؛ فرصت آسیب شناسی و مسیریابی هنر و سینمای انقلاب

Hafte-Honar-Enghelab

هفته هنر انقلاب اسلامی را هر سال میزانی قرار دهیم تا مسیر حرکت و جایگاه هنر و سینما را در کشور آسیب شناسی و افق یابی نمائیم.

سوره سینما – یوسف علایی : هفته هنر انقلاب اسلامی با یادآوری نام و خاطره شهید مرتضی آوینی می تواند فرصت مغتنمی به شمار آید تا چشم انداز روشنی از تعریف هنر انقلاب، گفتمان انقلاب اسلامی در هنر، رسالت و تعهد هنرمند، اهداف متعالی هنر اسلامی و ساختارهاو شاکله های فکری و هویتی هنر انقلاب ترسیم گردد.

شهید آوینی هنرمندی بود برخاسته از فرهنگ و آموزه های انقلاب اسلامی و نگاهش برگرفته از مفاهیمی بود که با پیروزی انقلاب در حوزه فرهنگ و هنر نهادینه و به اصول فرهنگی نظام تبدیل شد. می­توان گفت هر آنچه در حوزه سینمای انقلاب اتفاق می افتد، مستقیم و غیر مستقیم برگرفته از تجربیات و آموزه های این شهید عزیز و هم نسلان اوست.

براین باوریم که درفضای فرهنگی و شرایط امروز محافل هنری، بیش از هر زمان دیگری نیازمند یادمان شهید آوینی و شناخت عمیق تر آرمان های هنرمندان شهید انقلاب هستیم تا دغدغه حوزه فرهنگ و چالش های مبتلابه این حوزه در سال های اخیر از زاویه دوربین بصیرآفرین هنرمندان شهید نگریسته شود والگوهای متعالی هنر متعهد بیش از پیش به نمایش درآید.

قدر مسلم، نسل امروز هنرمندان از طریق این گونه اقدامات درخواهند یافت، هنرمندان نسل اول انقلاب اسلامی که پیام و روح انقلاب و ولایت را درک کرده اند طیفی برج عاج نشین نبوده اند و تا متن حادثه و تا عمق خطر و در متن میدان حضور پیدا کرده اند و تا وادی شهادت پیش رفته اند.

دغدغه حوزه فرهنگ و چالش های مبتلابه این حوزه در تمامی سال های اخیر همواره، دغدغه مشترک همه دلسوزان نظام و مسئولان دلسوز و آگاه نهادهای ارزشی و فرهنگی کشور بوده است بویژه اینکه همواره هجمه های فرهنگی و اخلاقی دشمنان انقلاب اسلامی را به شیوه های گوناگون شاهد هستیم.

شکست های های پی درپی غرب و نظام سلطه در مواجهه با انقلاب اسلامی در حوزه های اقتصادی و نظامی از یکسو و سرعت عمق نفوذ، توسعه و گسترش آرمان های انقلاب اسلامی و اساسا، گفتمان انقلاب اسلامی در منطقه و جهان اسلام اکنون، بیش از هر زمانی اهمیت و نقش راهبردی اهداف و آرمان های شهدای هنرمند و هنر متعهد را برجسته می سازد.

نفوذ فرهنگی سالیان سال است که در کشور آغاز شده است. نفوذ فرهنگی باعث شد که نگاه و نگرش حتی، بعضی از مدیران و تصمیم گران در حوزه فرهنگ در این سال ها، دچار استحاله شود و ناخودآگاه از آرمان‌های اسلامی و انقلابی شان فاصله گرفته و از مواضع و اصول شان عقب نشینی نمایند. نفوذ فرهنگی باعث شده در متن جامعه از برخی مسائل قبیح و ضدهنجار قبح زدایی صورت گیرد و  تبدیل به رفتارهای عادی و بلکه، حسنه شود.

البته، این چالش، فقط، متوجه هنرمندان و سینماگران نیست.  بلکه برخی از مدیریت های فرهنگی کشور نیز، نسبت به این جریان غفلت داشته و دارند. سیستم‌های نظارتی در تسامح و تساهل با اندیشه‌های واداده دچار عقب نشینی شده و دروازه های فرهنگی کشور ناخودآگاه سال هاست به روی این فضا و اندیشه‌های ناسالم باز گذاشته شده است.

این در حالی است که نگاهی به سینما، رسانه و هنر غرب نشان می‌دهد که آن‌ها در طول تمامی این سال‌ها بیکار ننشسته اند و پیوسته به تولید آثار هنری، کاریکاتور، فیلم‌ و سریال هایی مشغولند تا جهان اسلام و خاورمیانه را به گستره ایی لبریز از خشونت، ترور، انفجار، وحشی گری، تجاوز، غارت و تحجر تصویر کنند و همه را هم، مزورانه به نام «اسلام» معرفی نمایند. از “تک تیرانداز آمریکایی” و “ایرانیوم” گرفته تا مجموعه های مهندسی شده‌ای از نوع سریال”هاملند”،”۲۴″ و ده‌ها فیلم و سریال دیگر. و پروژه های کاریکاتورسازی و کمپین های سیاسی. جنگ‌های صلیبی جدید خیلی وقت است آغاز شده و این بار، با لشگرهای فرهنگی و سینمایی وارد جهان اسلام و منطقه شده اند.

جریان مدل سازی سبک زندگی غربی، متزلزل کردن مناسبات و روابط خانوادگی مغایر با مبانی اعتقادی،  سنت‌ها و هویت های ملی و بومی، آئین ها و تغییر نگرش نسل آینده نسبت به آرمان‌ها و اسطوره های انقلاب و زیرسوال بردن دستاوردهای نظام اسلامی و مخدوش ساختن شعائر مذهبی با سؤالات انحرافی جلوه‌های عینی و بیرونی است که بر فعالیت و فضای فرهنگی کشور کم کم سیطره پیدا کرده و این تلاش باعث شده خواسته یا ناخواسته، فرهنگ عمومی دستخوش تغییر گردد.

قطعاً نقش نیروهای متعهد و انقلابی، نقش هم نسلان شهید آوینی و ره پویان مکتب هنری ایشان و طیفی که کشور و نظام را دوست دارند و «عرق» دارند در جریان سازی جدید برای ایجاد فضای فرهنگی جدید مؤثر و کارآمد خواهد بود. هفته هنر انقلاب اسلامی را هر سال میزانی قرار دهیم تا مسیر حرکت و جایگاه هنر و سینما را در کشور آسیب شناسی و افق یابی نمائیم.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>