سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۴ فروردین ۱۳۹۶ در ۳:۳۱ ب.ظ چاپ مطلب
به بهانه هفته هنر انقلاب اسلامی؛

سینمای انقلاب و چالش‌های جهان و منطقه

cinemaye-enghelab

بدون تردید امروزه یکی از مؤثرترین شیوه‌ها در معرفی انقلاب اسلامی و اسلام ناب محمدی نسبت به اسلام تحریف‌شده مدنظر گروهک‌های تروریستی، استفاده از زبان مشترک سینما است.

سوره سینما – محمد عمرانی : سینما درهر گوشه‌ای از جهان از رساترین رسانه‌های امروز دنیا شناخته می‌شود و این هنر طرفداران بی‌شماری در عرصه بین‌المللی دارد. سینما درهر گوشه‌ای از جهان از رساترین رسانه‌های امروز دنیا شناخته می‌شود و این هنر طرفداران بی‌شماری در عرصه بین‌المللی دارد. بدون تردید امروزه یکی از مؤثرترین شیوه‌ها در معرفی انقلاب اسلامی و  اسلام ناب محمدی نسبت به اسلام تحریف شده مدنظر گروهک‌های تروریستی، استفاده از زبان مشترک سینما است.

زمانی می‌توان مقابله با افراطی‌گری‌های تکفیری را به یک جریان فرهنگی تبدیل کرد که مردم کشوری مانند ایران که تا امروز توانسته‌اند در مقابل هجمه‌های اسلام‌هراسانه این گروه‌ها ایستادگی کنند، آشنایی و تجربیات خود را از مفهوم انقلاب و پایداری به سایر ملت‌ها نیز منتقل کنند.

اگر بخواهیم کشورها و ملت‌های جهان از ماهیت حقیقی اقدامات اسلام‌هراسانه گروه‌هایی مانند داعش مطلع شوند باید به سمت سینما و فعالیت در این عرصه بیشتر از حوزه‌های دیگر گام برداریم.

بنابر توجه و تبیین اهمیت موضوعات استراتژیک، حق کشور و جامعه است که با اندکی سیاست‌گذاری هدفمند، بخشی از تولیدات سینمایی  را می توان به سمت تقویت سینمای استراتژیک سوق دهیم و از یاد نبریم که عصر ما عصر رسانه‌های تصویری و رقابت بر سر انتشار سریع اطلاعات و تحولات روز دنیا است. هرکس که در این کارزار سریع‌تر، دقیق‌تر و البته جامع‌تر دست به نمایش اتفاقات جاری بزند، با استقبال بیشتری از سوی مخاطبان رو به رو خواهد شد.

در تاریخ معاصر کشورهای بسیاری گفتمان انقلاب اسلامی  را به طور جدی دنبال کرده‌ و می کنند؛ ازجمله این کشورها در منطقه می‌توان به فلسطین، لبنان، افغانستان، عراق، و در فرای منطقه می توان به کشورهای امریکای لاتین و برخی کشورهای قاره آفریقا مانند: نیجریه و …  اشاره کرد.

انقلاب اسلامی با وجود آن که انقلابی گفتمان‌ساز و جریان‌ساز در حوزه فرهنگ بوده و مدل جدیدی از الگوی تمدنی و پیشرفت را مبتنی بر معنویت،  انسانیت و عدالت در جهان نابرابر و مملو از ظلم، زیاده‌خواهی و استکبار بنا نهاد ولی متأسفانه، این ویژگی جوهری و هویتی انقلاب کمتر از سوی هنرمندان و سینماگران ما مورد توجه قرار گرفته و به تناسب توسعه و پیشرفت در زمینه های مختلف سیاسی، اقتصادی، علمی و نظامی و امنیتی در این عرصه رشد مناسب و همگن نداشته ایم. در عین حال،  اگرچه فضاسازی‌های گسترده و مسموم و بمباران‌های خبری و تشویش افکار عمومی جهانی در ترسیم مخدوش چهره انقلاب اسلامی بی‌اثر نبوده است با این حال گفتمان انقلاب اسلامی و نگاه فرهنگی و اجتماعی آن بر سپهر سیاسی جهان امروز، تأثیر خود را گذاشته است.

جنبش نوینی که امروزه در جای جای منطقه روییده‌ و حرکت‌های چالشی و اعتراضی ملت‌ها در برابر قدرت‌های جهانی، نظام سلطه و دیکتاتوری‌های منطقه و جهان گویای این تأثیرگذاری و الهام‌پذیری از انقلابی است که به اذعان همگان ادبیات و قاموس جدیدی را در عرصه سیاست رقم زد و تاریخ تازه‌ای را شکل داد. با آنچه گذشت، به رغم برخورداری کشور از ظرفیت‌های عظیم فرهنگی و هنری، غنا و قدرت سینما با توجه به مشترکات فرهنگی، تاریخی، آیینی و آرمانی درصد کوچکی از این حجم عظیم حتی در نزدیک‌ترین کشورهای همجوار و همسایه هم به درستی عرضه نشده است.

بی‌تردید، یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها و خلأها در این حوزه فقدان دیپلماسی فرهنگی و نگاه استراتژیک است.

نکته دیگر اینکه، سینما به دلیل ماهیت تأثیرگذار و جریان‌ساز خود، ابزار مهمی برای انتقال پیام انقلاب اسلامی و حقانیت ملت ما است و لازم است با برنامه‌ریزی و بهره‌گیری از این ابزار نسبت به شناسایی تاریخ معاصر، پیام و محتوای انقلاب تلاش کرد.

حرف آخر اینکه، روایت و نمایش همه‌جانبه رشادت‌های اخیر جبهه مقاومت اسلامی به دست مستندسازان آگاه به مسائل روز، تنها به مدد حمایت‌های مادی و معنوی مسئولان فرهنگی کشورامکان‌پذیر است. رسانه‌های غربی با اینکه از آفت‌های گروه‌های تروریستی در امان نیستند اما با بزرگنمایی و تحریف بسیاری از اخبار و گزارش‌های منطقه و در اصل حمایت‌های رسانه‌ای از گروه‌های تروریستی همسو، قصد تشدید اوضاع و برهم زدن معادلات سیاسی در منطقه را دارند بنابراین اگر ما نتوانیم با تولیدات تصویری از درگیری‌های موجود در حوزه سینما و تلویزیون، بر جامعه خود تأثیر بگذاریم، این دشمنان ما هستند که با حیله و ترفند نظر مردم جهان را به سوی دیدگاه‌ها و نیات شوم خود جلب می‌کنند.

با توجه به اینکه خواسته‌های نظام و مردم ایران در مسیر دفاع از حقوق مردمان مظلوم جهان است ضرورت ویژه‌ای احساس می‌شود تا صاحبان اندیشه و هنرمندان کشور، جلوتر از رسانه‌ها و سینماگران دیگر ممالک مسلمان و غیر مسلمان به نمایش حقانیت و مظلومیت مردم کشورهایی نظیر فلسطین، لبنان، عراق، سوریه، یمن و بحرین بپردازند.

 

 


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>