سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ در ۱۱:۴۰ ق.ظ چاپ مطلب

مستند «در مسیر افتخار» روایت چگونگی تشکیل اولین حکومت اسلامی

ayatollah-lari

مستند «در مسیر افتخار» درباره مجاهدت‌های آیت‌الله سید عبدالحسین لاری از شاگردان مبارز آیت الله میرزای شیرازی است که به تلاشهای او برای تشکیل حکومت اسلامی می‌پردازد.

به گزارش سوره سینما ، حجت‌الاسلام احسان تندگام، تهیه کننده و فیلمنامه‌نویس از شروع ساخت مستند «در مسیر افتخار»، اثری درباره آیت‌الله سیدعبدالحسین لاری، خبر داد.

تهیه کننده مستند «در مسیر افتخار» در همین زمینه بیان کرد: این مستند درباره زندگی و مجاهدت‌های عالم مجاهد سید عبدالحسین لاری  از شاگردان مبارز آیت الله میرزای شیرازی است که به تلاشهای او برای تشکیل حکومت اسلامی می‌پردازد.

وی افزود: در این مستند به دنبال دلایل و چگونگی شکل گیری تشکیل حکومت اسلامی توسط ایشان هستیم با توجه به اینکه دین مبین اسلام در اداره جامعه و حکومت اسلامی روش مدونی دارد اما سالیان زیادی مبارزات آیت الله لاری در راه تشکیل حکومت اسلامی بایکوت می شد و به طرق مختلف سعی می شد تاریخ را در مورد او عوض کنند و می گفتند که آیت الله لاری تجزیه طلب و یاغی است. ما در این مستند به دنبال آن هستیم تا نشان دهیم حکومت اسلامی شکل گرفته و ایشان توانست حکومتی اسلامی بر پایه اصل ولایت فقیه ایجاد کند.

تندگام درباره مراحل تولید مستند بیان کرد: تصویربرداری مستند «در مسیر افتخار» از آرامگاه سید عبدالحسین لاری در شهر جهرم شروع شد و در ادامه در روستای کورده و روستای نوایگان تصویربرداری داشتیم. همچنین در این مستند علاوه بر مصاحبه با کارشناسان تاریخی، از اسناد معتبری تاریخی مانند رساله های سید لاری استفاده کردیم.

وی با بیان اینکه موقع رفتن آیت الله لاری از نجف به لاری، آیت الله میرزای شیرازی می‌گوید نجف را به لارستان بردید، خاطرنشان کرد: وقتی زندگی آیت الله لاری را مطالعه کردیم متوجه شدیم با سوژه ای چند بعدی طرف هستیم بسیاری از این ابعاد نیازهای امروز ماست مثل وحدت شیعه و سنی که مسئله امروز جهان اسلام است و آیت الله لاری در قوای نظامی خود از اهل سنت و شیعه استفاده می کردند و حتی روشهای اقتصاد مقاومتی که در احکام حکومتی او برجسته است.

تندگام اضافه کرد: محمد حسین استخر، روزنامه‌نگار مشروطه‌خواه در کتابش می‌نویسد که در زمانی که آیت الله لاری برای حمایت از مشروطه خواهان وارد شیراز شد من فهمیدم برای اولین بار آخوند هم تفنگ دست می‌گیرد.

تهیه کننده مستند «در مسیر افتخار» در ادامه سخنانش بیان کرد: تحقیقات ساخت این مستند را چهارسال پیش آغاز کردیم؛ پس از انجام تحقیقات نگارش فیلمنامه را پایان بردیم و امید داریم تا پس از ماه مبارک رمضان که زمان شهادت  آیت الله لاری است مراحل تولید و ساخت مستند را که کارگردانی آن برعهده روح الله رفیعی است، به اتمام برسانیم.

تندگام در مورد کم‌توجهی مستندسازان به سوژه‌های تاریخی اظهار داشت: دلیل اصلی  این موضوع، زمان‌بر بودن و نیازمند تحقیقات بسیار قوی بودن است و هزینه‌های اینگونه مستندها بسیار زیاد است و نهادها و ارگان ها باید وارد عمل شوند و اعتبارات این مستندات را فراهم کنند.

وی خاطرنشان کرد: این‌گونه سوژه ها در تاریخ بسیار است علی الخصوص پس از زمان میرزای شیرازی به بعد که روحانیت وارد مسائل اجتماعی سیاسی شد مثل جنبش توتون و تنباکو که مسیر تاریخ را تغییر داد چرا که اگر همان یک فتوای یک خطی نبود کمپانی هند شرقی معلوم نبود چه بلایی سر مملکت ما در می آورد.

گفتنی است آیت الله سید عبدالحسین موسوی نجفی لاری از روحانیون و مجتهدان جنوب کشور و از طرفداران مشروطه بود که در تشکیل نخستین حکومت اسلامی و مبارزه با نیروهای انگلیسی نقش عمده‌ای داشت.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>