سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ در ۲:۴۱ ب.ظ چاپ مطلب
تقدیر از حوزه هنری/

باقری: نسل ما می‌تواند نگاه کهنه به جنگ را اصلاح کند

mehdi-bagheri

مهدی باقری مستند «ناگهان تو گم شدی» را فیلمی در راستای تجلی مقاومت خرمشهر با پرداختی صحیح و سینمایی دانست و تأکید کرد مخاطب با این فیلم همراه خواهد شد.

مهدی باقری مستند «ناگهان تو گم شدی» را فیلمی در راستای تجلی مقاومت خرمشهر با پرداختی صحیح و سینمایی دانست و تأکید کرد مخاطب با این فیلم همراه خواهد شد.

مهدی باقری کارگردان مستند «ناگهان گم شدی» محصول حوزه هنری این فیلم را درباره مقاومت مردم خرمشهر در روزهای اشغال این شهر توسط رژیم بعثی عراق ساخته است. «ناگهان تو گم شدی» با نگاهی متفاوت و در راستای بر هم زدن نگاه غلطی که برخی فیلمسازان به جنگ و دفاع مقدس وجود دارد ساخته شده است. باقری در این زمنیه به سوره سینما گفت: «ناگهان تو گم شدی» فیلمی بر اساس روز نوشته‌های شهید بهروز مردای است. این شهید از مدافعین محلی شهر خرمشهر در روزهای اشغال بوده است.

وی افزود: مرادی، روزنوشته‌ها، عکس‌ها و گزارش‌هایی از روزهای اشغال خرمشهر دارد که در کتابی به نام «در کوچه‌های خرمشهر» توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است. ما فیلمی بر اساس این کتاب و عکس‌هایی که رسول ملاقلی‌پور، محمود کلاری و دیگر عکاسانی که در روزهای اشغال خرمشهر از این شهر عکاسی کرده‌اند ساختیم.

nagahan-to-gom-shodi1

وی اضافه کرد: «ناگهان تو گم شدی» در دسته مستندهای بیان‌گرا و شاعرانه جای می‌گیرد. فیلم دو روایت دارد. یکی روایت عکس‌های بهروز مرادی از روزهای اشغال و دیگری روایتی از امروز خرمشهر که خیلی هم تفاوتی با آخرین تغییراتی که صدام بر سر این شهر آورد ندارد و خرمشهر امروز چیزی شبیه به همان روزهاست.روایت فیلم بر اساس نریشن و تصویر است. محمدرضا جهان‌پناه فیلمبردار و امیر مهران انیماتور زحمت بار تصویری فیلم را کشیدند. «ناگهان تو گم شدی» جایزه بهترین فیلم از جشنواره تجسمی فجر و جایزه بهترین تدوین از این جشنواره را گرفت.

وی درباره علاقه‌اش برای پرداختن به خرمشهر و روزهای مقاومت گفت: من یک فیلمساز اجتماعی هستم و دوست دارم روی موضوعات اجتماعی کار کنم. هر اتفاقی که زمینه اجتماعی و تاریخی ایران را داشته باشد برایم جذاب است و به سمتش می‌روم. خرمشهر به معنای شهری که مورد هجوم دشمن قرار گرفت و زیست مردمش تحت تأثیر این اتفاق به هم ریخت و مفهوم مقاومت که در این شهر متجلی شد ترغیبم کرد که راجع به آن فیلم بسازم.

این کارگردان گفت: در سال‌های گذشته فیلم‌هایی ساخته شدند که نگاه درستی به جنگ نداشته‌اند. همین نگاه باعث شد وقتی مخاطب عام پای تلویزیون می‌نشیند و فیلم یا مستندی درباره جنگ پخش می‌شود کانال را عوض کند. حتما نیازی نیست که کسی که فیلمی درباره دفاع مقدس می‌سازد خودش رزمنده باشد یا در جنگ بوده باشد.

وی گفت: اولین اصلی که خیلی از مستندسازان وقتی درباره جنگ فیلم می‌سازند به آن توجه ندارند این است که اصول فیلم و سینما در فیلم‌هایشان رعایت نمی‌شود. شاید فیلم‌هایشان اسناد خوبی مبتنی بر یک واقعه باشد اما نتوانستند تأثیری که باید بر مخاطب بگذارند. مخصوصا مخاطب عام که اتفاقا باید برای ما به لحاظ تأثیرگذاری اهمیت بیشتری داشته باشد.

nagahan-to-gom-shodi2

باقری اضافه کرد: نسل ما به عنوان فیلمساز که اتفاقا تعدادشان زیاد است می‌خواهد و می‌تواند نگاه غلط به فیلم دفاع مقدسی را اصلاح کند. این نسل نگاه کهنه و غیرسینمایی به جنگ ندارد. او سعی می‌کند با استفاده از اسناد درست تاریخی و با رعایت اصول فیلمیک بیشترین کاری که می‌کند تأثیر گذاشتن بر مخاطب باشد. ما با این نگاه «ناگهان تو گم شدی» را ساختیم. فیلمی با نگاهی متفاوت که مطمئنم مخاطب آن را پس نمی‌زند و با روایتش از خرمشهر همراه می‌شود.

این مستندساز گفت: من مسئولین حوزه هنری و سازمان توسعه سینمایی سوره را می‌شناسم و دوستشان دارم.  فراهم کردن فرصت نمایش فیلم‌های ما در شبکه یک سیما توسط ایشان جای قدردانی دارد. شبکه یک از این جهت که قشر بیشتری از مردم را پوشش می‌دهد و فرصت دیدن فیلم‌های ما را توسط این گروه عظیم مخاطب فراهم می‌کند خیلی مهم است. من همیشه معتقدم جای نمایش مستند سینما نیست بلکه تلویزیون است.

وی در ادامه گفت: اما از مسئولین حوزه هنری خواهش می‌کنم که همانطور که پیگیر نمایش فیلم‌های داستانی‌اش در شبکه نمایش خانگی است تلاش کند تا مستندهای ما از این طریق به دست مردم برسد، به این شکل هم ارتباط بیشتری با مخاطب رقم خواهد خورد و هم انگیزه ما برای رفتن به سمت سینمای جنگ و پاک کردن نگاه غلطی که سینما به این حوزه دارد امید داشته باشیم و از ادامه این مسیر ناامید نشویم. فکر می‌کنم این حرکت در راستای رسالت معنوی ما به عنوان فیلمساز، تهیه‌کننده و سازمان‌های مربوط، در راستای اثربخشی بیشتر بر مخاطب است.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>