سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۸ خرداد ۱۳۹۲ در ۸:۴۸ ق.ظ چاپ مطلب
کوروش تهامی در گفتگو با سوره سینما:

قول می‌دهم مردم را غافلگیر کنم/ در سینما بدشانسی آوردم

koorosh-tahami

بازیگر فیلم سینمایی «به رنگ ارغوان» دیر اکران شدن برخی فیلم‌هایش را دلیل بداقبالی موقتش در سینما دانست.

بازیگر فیلم سینمایی «به رنگ ارغوان» دیر اکران شدن برخی فیلم‌هایش را دلیل بداقبالی موقتش در سینما دانست.

سوره سینما-آبان عسکری: «بد شانسی آوردم» این جمله را درباره حضورش در سینما می‌گوید. بازیگری است که بیشتر او را در تلویزیون دیده‌ایم. از این بابت ناراضی نیست اما بازی در سینما هم برایش مهم است. همانطور که برای هر بازیگری این مدیوم اهمیت دارد. خودش می‌گوید دیر اکران شدن فیلم‌ها و یا بایکوت شدنشان تأثیر بدی در کارنامه کاری‌اش داشته است. گپ و گفت سوره سینما با کوروش تهامی را می‌خونید.

بفرمایید این روزها مشغول چه کاری هستید؟

کوروش تهامی: نقش اول سریال «عصر پاییزی» را بازی می‌کنم. اصغر نعیمی کارگردان این سریال است.

درباره نقشی که بازی می‌کنید کمی توضیح دهید.

در این سریال درباره کارآفرینی صحبت می‌کنیم. من نقش جوان مخترعی را بازی می‌کنم که وسیله‌ای را اختراع کرده و می‌خواهد آن را به تولید انبوه برساند. ترجیح می‌دهم بیشتر از این توضیح ندهم چون دوست دارم برای تماشاگر سورپرایز داشته باشد.

در اجرا می‌خواهید سورپرایز ایجاد کنید؟

این کار با تمام کارهای قبلی‌ام به لحاظ اجرایی متفاوت است و تاکنون نقشی به این شکل بازی نکرده‌ام. قول می‌دهم تماشاگر به حدی از دیدن این کاراکتر و نقشی که بازی می‌کنم غافلگیر شود که بی‌اندازه باشد.

جالب است. ولی به ظاهر، سریال «عصر پاییزی» داستانی معمولی دارد. این میزان شگفتی چگونه اتفاق خواهد افتاد؟

بله به ظاهر خط کلی داستان چیز عجیب و غریبی ندارد ولی تمی که دنبال می‌شود و نوع اجرایی که گزینش کرده‌ایم کاملا خاص است. تا به حال در هیچ کاری با این شیوه اجرایی ظاهر نشده‌ام.

مخاطب را بشدت کنجکاو کردید. کی باید منتظر پخش این سریال باشیم؟

طبق صحبت‌هایی که داشته‌ایم احتمالا در فصل پاییز این سریال روی آنتن شبکه یک خواهد رفت.

آخرین باری که شما در تلویزیون دیدیم با «یک تکه زمین» بود. کار با آقای کرم‌پور چطور بود؟

تجربه خوبی بود. من و آقای مهدی کرم‌پور دیر یکدیگر را پیدا کردیم ولی وقتی به هم رسیدیم خیلی خوب و راحت پیش رفتیم. جدای از بحث مشکل مالی که در تجربه‌های تلویزیونی این‌روزها فراگیر شده زمان کم برای تصویربرداری بود که عوامل این مجموعه با آن رو به رو شدند. ولی در کل تجربه خوبی بود.

سال پرکاری را در سینما از سر گذراندید.گویا چند فیلم آماده اکران دارید.

بله. خدا را شکر در چند سال اخیر به طور متوسط در سال یک یا دو فیلم بازی کرده‌ام. فیلم سینمایی «گناهکاران»، «گام‌های شیدایی»، و «دل بیقرار» را آماده اکران دارم. هر کدام در گونه‌های مختلف و شیوه‌های اجرایی متفاوت.

این روزها پیشنهاد دندان‌گیری در سینما نداشته‌اید؟

من در سینما کمی بدشانسی آوردم. بازی‌های خوبی که در سینما ارائه کردم در فیلم‌هایی بود که خیلی دیر و با فاصله چند سال، اکران عمومی شد. «به رنگ ارغوان»، «شبانه» و «نسل جادویی» از جمله فیلم‌هایی بودند که اگر به موقع اکران می‌شدند تأثیر مثبتی در روند کاری بازیگرانش از جمله من می‌گذاشتند. زمینه فعالیت من بیشتر می‌شد. مثلا «به رنگ ارغوان» یکی از سخت‌ترین نقش‌هایی بود که بازی کردم. این فیلم بعد از ۷سال به جشنواره آمد. در آن جشنواره نامزد دریافت سیمرغ بلورین مکمل شدم. انتظار داشتم داوران این نکته را در نظر بگیرند که من برای نقشی که ۷ سال قبل بازی کرده بودم نامزد شده بودم.

شاید تصور عمومی این باشد که دیر اکران شدن فیلم‌ها فقط به ضرر تهیه‌کننده و کارگردان است. در حالی که بازیگران هم از این جهت متضرر هستند. به چه نکته دیگری در توضیح اینکه در سینما بدشانسی آوردید می‌توانید اشاره کنید؟

در همان زمانی که فیلم‌هایم دیر اکران می‌شد در سینما شرایطی به وجود آمده بود که فقط اسم فیلم‌ها عوض می‌شد و عوامل و بازیگران در فیلم‌های مختلف جایشان عوض می‌شد. دلیل این مناسبات به هر حال نامشخص بود و همه این عوامل باعث شد که شرایط کاری‌ام در سینما آنطور که تلاش کرده بودم محقق نشود. اما به لطف خداوند در چند سال اخیر اوضاع بهتر شده.

آقای تهامی مناظره بعدی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری درباره رویکرد کاندیداها در حوزه فرهنگ و هنر است. چه صحبتی در این زمنیه می‌توانید داشته باشید؟

ما فقط می‌توانیم پیشنهاد دهیم و پیشنهاد من این است که دولت بعدی در نظر داشته باشد کسانی را به عنوان مسئول و مدیر در حوزه فرهنگ و هنر انتخاب کند که متخصص و آشنا به امور فرهنگی و هنری باشند. کسانی که اهل فرهنگ و هنر باشند و تخصص لازم را دارا باشند. در غیر اینصورت فرهنگ و هنر ما تغییر خاصی نخواهد کرد و شاهد اتفاقاتی خواهیم بود که در سال‌های قبل داشتیم. من همیشه می‌گویم کسی که وارد یک نجاری می‌شود هرچقدر هم که باسواد و تحصیل‌کرده باشد در ابتدا به او نمی‌گویند که این سرویس مبل و کابینت که اتفاقا مواد گرانقیمتی دارد را بساز. باید استخوان خورد کند و تجربه کسب کند بعد به مهارت تولید می‌رسد. کسی که داوطلب انجام کار می‌شود اول از همه با ابزار آن رشته آشنایی پیدا می‌کند. حرفه فرهنگ و هنر هم به کسانی احتیاج دارد که متخصص این رشته باشند. وارد هر کشوری که می‌شوید یکی از چیزهایی که اندازه و شخصیت آن کشور را به شما می‌شناساند فرهنگ و هنر آن مملکت است. امیدوارم دولت محترم آینده ارزش و احترام به هنر و هنرمند را مد نظر قرار دهد و حمایت از این حوزه پر اهمیت را فراموش نکند. مسئولی به درد مدیریت حوزه هنر می‌خورد که بتواند اول از همه عاشق هنرمندان باشد و بعد هنرمندان هم او را دوست داشته باشند.