سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۶ مهر ۱۳۹۶ در ۱۱:۰۰ ق.ظ چاپ مطلب
در مراسم افتتاحیه هفته فیلم برزیل عنوان شد:

سفیر برزیل: هفته فیلم شروع خوبی برای ایجاد روابط فرهنگی قوی‎تر است/ میرکریمی: امیدوارم مردم ما سینمای برزیل را مثل فوتبالش بشناسند

brazil1

مراسم افتتاحیه هفته فیلم برزیل با حضور جمعی از هنرمندان و سفرای کشورهای برزیل، ویتنام، بلغارستان، ارمنستان، فنلاند، نیکاراگوئه، یونان و رایزن فرهنگی هند و بلغارستان در خانه هنرمندان برگزار شد.

به گزارش سوره سینما،  مسئولین سینمایی و فرهنگی کشورهای مختلف در افتتاحیه این هفته فیلم که با همکاری سفارت برزیل و گروه سینمایی هنروتجربه برگزار می شود، حاضر بودند.

در ابتدای مراسم سرود ملی کشورهای برزیل و ایران و سپس تیزر کوتاهی مربوط به فیلم های کشور برزیل که در این هفته فیلم به نمایش در می‌آید، پخش شد. سپس سفیر برزیل که از بانیان برگزاری این مراسم بود، به روی صحنه آمد و در سخنرانی کوتاهی گفت: از رضا میرکریمی دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر و جعفر صانعی مقدم یکی از اعضای گروه سینمایی هنروتجربه و سفیران کشورهای مختلف که در این افتتاحیه حاضر هستند، قدردانی می کنم. در ادامه از روبرتو برلینر کارگردان باسابقه سینمای برزیل که او نیز در جمع ماست و این شانس را داریم که فیلم «نیس» از این کارگردان بزرگ را امروز در کنار هم ببینیم خیلی تشکر می کنم. همچنین از حضور فیلم‎سازان ایرانی شهرام مکری، بهتاش صناعی ها و محسن امیریوسفی سپاسگزارم. سفارت برزیل با همکاری گروه خوب هنروتجربه تلاش زیای برای برگزاری این هفته فیلم کرده‎اند. با وجود فاصله زیادی که بین دو کشور برزیل و ایران وجود دارد ولی این دو کشور به لحاظ توجه به فرهنگ، شباهت زیادی به هم دارند.  برزیل نیز مثل ایران سابقه زیادی در تاریخ سینما دارد. از دهه ۱۹۳۰ وقتی صنعت سینمای برزیل به وجود آمد فیلم‎سازانی چون مازاروپی و مرندا کمک کردند که سینمای برزیل گسترش پیدا کند و به عنوان یک صنعت به راهش ادامه دهد. در ۱۹۶۰ سینمای برزیل از نئورئالیسم ایتالیا و موج نوی فرانسه تاثیر زیادی گرفت و باعث شد فیلم‎سازانی با این سبک و سیاق پرورش پیدا کنند. به تدریج سینماگرانی نیز که دارای هویت مستقل برای خود بودند در این سینما پا به عرصه حضور گذاشتند که از جمله آن‎ها می توان به روبرتو برلینر اشاره کرد. این فیلم‎ساز نیز برای کشور ما همانند عباس کیارستمی است که برای حضور سینمای ایران در عرصه جهانی و شناساندن این سینما به سایر نقاط جهان ، راهگشا شد.

brazil2

سفیر برزیل در ادامه عنوان کرد: سطح دانشی ایران و برزیل در زمینه فرهنگی نسبت به هم اندک است. سینمای برزیل هم ویژگی‎های خودش را دارد و می‎تواند مطرح باشد. امیدوارم در طول ورک شاپ‎هایی که در این یک هفته در تهران، شیراز و اصفهان برگزار می‎شود گفت‎وگوی خوبی میان سینماگران و علاقمندان به سینمای ایران و برزیل شکل بگیرد. مطمئنم این هفته فیلم شروع خوبی برای ایجاد روابط فرهنگی قوی‎تر و غنی‎تر است.

در ادامه رضا میرکریمی برای ایراد سخنانی پشت تریبون حاضر شد، او نیز ضمن خیر مقدم به حاضرین عنوان کرد: سفیر محترم برزیل تاریخچه کوتاه و خوبی از این سینما ارائه داد و کار من را ساده کرد، از ایشان تشکر می‎کنم. ارتباطات فرهنگی در جهان امروز و به مشارکت گذاشتن فرهنگ‎ها از طریق رسانه‎ها به راحتی امکان پذیر نیست، در شرایطی که سینمای صنعتی همه ظرفیت‎های نمایشی را به خود اختصاص داده است سینمای مستقل و آلترناتیو که با رویکرد روشنفکرانه تولید می‎شوند بیشترین حقایق را از وضعیت کشور و جامعه می‎توانند ارائه دهند. سینمای برزیل با نوع نگاهی که به واقعیت دارد دریچه‎ای تازه باز کرده است، با اینکه این سینما هم مثل سینمای ایران از نئورئالیسم ایتالیا، موج نوی فرانسه و سینمای آزاد بریتانیا سرچشمه گرفته است ولی طعم و بویی متفاوت از آن‎ها دارد.

brazil4

او در ادامه گفت: متاسفانه با وجود مشترکات فرهنگی میان این دو کشور تبادل فرهنگی کمی صورت گرفته است. دوازده سال پیش ما تفاهم نامه همکاری های فرهنگی میان ایران و برزیل را امضا کردیم که به ساختن فیلم‎هایی نیز کمک کرد. برگزاری این هفته فیلم را به فال نیک می‎گیرم و امیدوارم این همکاری به شکل گسترده‎تری ادامه پیدا کند. افتخار می‎کنم که امروز فیلم‎ساز برزیلی خوبی – روبرتو برلینر – در میان ما حاضر است. آقای برلینر تجربه بسیار خوبی در زمینه سینمای مستند و کارهای تلویزیونی دارد. او با فیلم «نیس» که امروز در همین سالن به نمایش گذاشته می‎شود، در بسیاری از جشنواره‎های جهانی دلربایی کرده است.

سپس حاضرین روبرتو برلینر فیلم‎ساز برزیلی را تشویق کردند و میرکریمی این‎گونه به سخنان خود ادامه داد: ما در ایران، برزیل را به خاطر فوتبالش می‎شناسیم، در کشور ما فوتبال و سینما مورد علاقه مردم است، امیدوارم فرصتی پیش بیاید که مردم ما سینمای برزیل را مثل فوتبالش بشناسند. به عنوان دبیر جشنواره جهانی فجر مشتاقم شرایطی فراهم شود که در جشنواره فیلم فجر نیز بتوانیم مروری بر سینمای امروز برزیل داشته باشیم.

brazil3

جعفر صانعی مقدم :هدف از برگزاری این هفته فیلم‎ها کشف و شناسایی آثاری است که به خاطر سیطره سینمای هالیوودی امکان نمایش عمومی پیدا نکرده‎اند. برنامه بعدی گروه هنروتجربه برگزاری شب فیلم گرجستان و هفته فیلم آلمان است. امیدوارم در آینده نزدیک فیلم‎های هنری و تجربی همه کشورها را در سینماهای خودمان اکران کنیم.

جعفر صانعی مقدم عضو شورای سیاست‎گذاری و مشاور امور بین الملل گروه سینمایی هنروتجربه سخنران بعدی این مراسم بود. او به نمایندگی از شورای سیاست گذاری گروه هنروتجربه روی صحنه حاضر شد و به حاضرین خیر مقدم گفت و در ادامه بیان کرد: هفته فیلم برزیل به مدت یک هفته در تهران، شیراز و اصفهان برگزار می‎شود، همچنین سه کارگاه آموزشی درباره تولید مشترک و فیلم‎سازی در برزیل در این هفته فیلم برگزار خواهد شد. شهرام مکری، محسن امیریوسفی، بهتاش صناعی‎ها و روبرتو برلینر برگزار کننده این کارگاه‎ها هستند.

صانعی مقدم در ادامه از برگزاری برنامه‎های آینده گروه سینمایی هنروتجربه خبر داد و گفت: پس از برگزاری شب سینمای کشورهای مختلف و بزرگداشت عباس کیارستمی در خانه سینما و بعد از آن برگزاری هفته فیلم ارمنستان، این دومین هفته فیلمی است که هنروتجربه برگزار می کند. هدف از برگزاری این هفته فیلم‎ها کشف و شناسایی آثاری است که به خاطر سیطره سینمای هالیوودی امکان نمایش عمومی پیدا نکرده‎اند. برنامه بعدی گروه هنروتجربه برگزاری شب فیلم گرجستان و هفته فیلم آلمان است. امیدوارم در آینده نزدیک فیلم‎های هنری و تجربی همه کشورها را در سینماهای خودمان اکران کنیم.

brazil5

در پایان صانعی مقدم از الهه گودرزی مدیر بین الملل گروه هنروتجربه و از سفیر و اعضای سفارت برزیل و هم‎چنین از مدیرعامل خانه هنرمندان و همکاران او در این مجموعه برای برگزاری این مراسم تشکر کرد.

علیرضا شجاع نوری، رضا میرکریمی، سیف الله صمدیان، هوشنگ گلمکانی،امیرحسین علم الهدی، امیر اسفندیاری، عباس یاری، شهرام مکری، سروش محمدزاده، حسین کندری، بهتاش صناعی‌ها و خاطره حاتمی و… از هنرمندان حاضر در این مراسم بودند.

پس از پایان مراسم افتتاحیه فیلم «نیسه،دیوانگی محض» به کارگردانی روبرتو برلینر برای حاضرین به نمایش گذاشته شد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>