سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۶ مهر ۱۳۹۶ در ۱۱:۰۰ ق.ظ چاپ مطلب
نخستین جلسه شورای «سینمای معناگرا» برگزار شد؛

محمدمهدی حیدریان: سینمای معناگرا توجه و حس مخاطب و فیلمساز را از عالم ماده به عالم معنا سوق می‌دهد

cinema-managara

نخستین نشست شورای «سینمای معناگرا» با حضور رئیس سازمان سینمایی و اعضای این شورا در بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.

به گزارش سوره سینما به نقل از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی؛ محمدمهدی حیدریان رییس سازمان سینمایی در نخستین جلسه شورای «سینمای معناگرا» با تاکید بر اینکه از جمله اشکالات زیربنایی که در سینما شناسایی شده همین عدم توجه به محتوای معناگرا در قالب‌ سینمای داستانی است، گفت: جایگاه مهم این شورا ارایه راهکار برای نهادینه کردن محتوای معناگرا در هر فرم و شکلی از سینما است تا علیرغم روند کلی صنعتِ غالبِ سینمای جهان، ما را به مقصود مورد نظر رهنمون سازد.

وی افزود: در سینمای امروز مفهوم «معناگرایی» نیاز به تبیین دارد؛ برای درک بیشتر می‌توان آثار موفق خارجی و ایرانی در این بخش مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد، تا به یک چارچوب نظری معنا و جایگاه تعریف شده اش در حوزه سینمای معناگرا دست یافت.

رئیس سازمان سینمایی به تولید آثار سینمایی معناگرا در سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: با توجه به سابقه موجود اگر ناب‌تر و خاص‌تر در حوزه معرفتیِ خودمان به این موضوع بنگریم، در سبد تولیدات سینمای ایران می‌توانیم شاهد تولیدات معناگرا باشیم و با حمایت از ساخت چند فیلم استاندارد در سال می‌توان نیاز مخاطبان را برآورده کرد.

او گفت: با توجه به بضاعت موجود باید از یک نقطه شروع و امکانات لازم در این عرصه را برای صاحبان ایده و فیلمسازان مهیا کرد تا هر فیلمساز بر اساس برداشت خود بتواند در این حوزه کار کند.

حیدریان اظهار داشت: سینمای معناگرا توجه و حسِ مخاطب و فیلمساز را از عالم ماده جدا و به عالم معنا می‌برد و یکی از کارکردهای شورای سینمای معناگرا، محلی برای تعامل و گفت‌وگوی اهل علم در حوزه سینمای معناگراست، فرصتی که تاکنون محقق نشده است.

در ادامه این نشست، مباحثی چون توجه به معنا و معنویت در آثار سینمایی از نگارش تا تولید، تبیین مفاهیم اولیه برای تمام اهل فن و عرضه مفاهیم به صورت شاخص های عملی، نگاه واقع بینانه به سینمای معناگرا لزوم مشخص شدن شاخصه‌های اخلاق‌گرایی، دینی و مذهبی و معناگرایی، تعیین اولویت و موضوع این نشست، پرهیز از آسیب‌هایی که از طریق افکار و اعتقادات عرفان‌های شرقی و یا غربی در این حوزه وجود دارند، اهمیت دلایل صوری معنا در سینما، کاربرد منطق و مفهوم و همچنین معنای فارسی معنویت‌گرایی در این ژانر مطرح و مورد بررسی قرار گرفت.
نخستین نشست «شورای معناگرا » با حضور محمدمهدی حیدریان، حجت‌الاسلام والمسلمین هادی صادقی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا زائری، منوچهر محمدی، شهریار بحرانی، احمدرضا معتمدی، هادی نائیجی، حسین اسدی‌زاده علیرضا تابش و دکتر مسعود نقاش‌زاده در بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>