سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۷ آبان ۱۳۹۶ در ۱۰:۰۸ ق.ظ چاپ مطلب

گفتگو با مدیر توسعه و عمران سینماهای موسسه بهمن سبز/ نمی‌گذاریم سرمایه هدر برود

ranjbar

مدیر توسعه، عمران و بازسازی سینماهای موسسه بهمن سبز معتقد است در این موسسه با صرفه‌جویی در هزینه و زمان بازسازی‌ها با سرعت در حال انجام است.

سوره سینماسمیرا قریب : حسن رنجبر مدیر توسعه، عمران و بازسازی سینماهای حوزه هنری، بیش از ۲۰ سال در بخش‌های مختلف سینما فعالیت کرده. او که زمانی مدیر سینما بوده معتقد است کار در بخش فنی، به اندازه سینماداری جذاب است. در این گفت و گو، او از وضعیت بازسازی در سینماهای بهمن سبز و امتیازهای سینماهای حوزه هنری صحبت کرده است.

مسیر بازسازی و ساخت و ساز در سینماهای بهمن سبز چطور اتفاق می‌افتد؟

حسن رنجبر : در خصوص این سوال باید عرض کرد، ابتدا سینماها را به ترتیب اولویت بندی می کنیم. ما به نوعی برای بهسازی، دو نوع ساخت و ساز داریم: ساخت و ساز کلی به صورت پردیس که به دلیل بودجه و هزینه  سنگینی که می خواهد، هنوز به طور کامل میسّر نیست. ولی بحث تحقیقاتی آن در حال انجام است.

مانند سالن سینمایی مراغه و چند سالن سینمایی دیگر که انشاءلله پس از بررسی های کامل و کسب موافقت از  حوزه هنری و تأمین بودجه لازم این پروژه صورت می‌گیرد. در خصوص بازسازی نوع دوم که بهسازی است، باید گفت که ابتدا سالن ها را براساس اولویت‌های از پیش تعیین شده مانند آمار فروش، میزان مخاطبان، پرتردد بودن تماشاگر و موقعیت جغرافیایی که در سطح شهر دارد، دسته‌بندی می‌کنیم. ما سینماها را در اولویت یک، دو و سه قرار می‌دهیم و براساس این اولویت ها سینماها انتخاب می شوند، به ویژه سینماهایی که در شهرستان‌های محروم هستند برای ما در اولویت اول قرار دارند.

شکل کار به چه نحوی است؟ از چه نقطه‌ای آغاز می‌کنید؟

به این ترتیب زمانی که سینماها برای بازسازی انتخاب می شوند، ابتدا نقشه و سی دی آن تهیه می شود و سپس با برآورد بودجه اقدامات لازم در یک مقطع زمانی مشخص، صورت می گیرد. آخرین بازسازی، سالن سینما بهمن تهران بوده است که در سال گذشته ظرف مدت ۵۴ روز سالن یک این سینما، سالن انتظار و سرویس بهداشتی آن را از صفر تا صد تجهیز و بازسازی کرده ایم .

از میزان مخاطبان پس از بازسازی راضی هستید؟

خوشبختانه پس از بازسازی انجام شده این سینما با استقبال بسیار مواجه شد و آمار نشان داد که مردم این سینما را دوست دارند، در حالی که در کنار این سینما چند سالن سینمایی دیگر نیز قرار دارد. خوشبختانه مسیرها و اولویت‌ها، نشان می دهد که انتخاب و تحقیقات صورت گرفته برای بازسازی سالن‌های سینما با حمایت مدیر عامل مؤسسه بهمن سبز و حوزه هنری بسیار موفق بوده است و توانسته‌ایم با کمترین هزینه بهترین کیفیت را در سینماهایمان داشته باشیم .

مسئولیت انتخاب سینماها برای بازسازی با شما است یا به صورت گروهی انجام می‌شود؟

ما ابتدا موارد در نظر گرفته شده را در قالب پیشنهاد هایی برای مدیر عامل مطرح می‌کنیم، سپس مشاوره های لازم صورت می گیرد و در پایان براساس این مشاوره ها تصمیمات نهایی گرفته می شود. پس از این بحث و مشاوره های صورت گرفته است که سینماها اولویت بندی می شود. به عبارتی این مشاوره ها از جانب ما صورت می گیرد و حتی در بخش های خصوصی هم بعضی برای مشاوره ساخت و ساز به ما مراجعه می‌کنند.

تجهیزات سالن های سینما از داخل کشور تأمین می‌شود یا از خارج؟در صورت تهیّه ازخارج از کدام کشورهاست؟

تجهیزات معمولا خارجی هستند ولی از داخل تهیه می‌شود، چرا که برای وارد کردن این تجهیزات نیاز به حساب های بانکی است. به دلیل این که خودمان قادر به انجام این کار نیستیم، شرکت هایی در تهران این تجهیزات را وارد می کنند و ما تجهیزات مورد نیازمان را از این شرکت ها تهیه می‌کنیم. تجهیزات معمولاً اروپایی هستند و از کشورهای اروپایی چون بلژیک، ایتالیا،آلمان و چند کشور دیگر وارد می‌شوند.تنها یک شرکت خاص نیست که همه این تجهیزات را با هم وارد کند، برای مثال تجهیزات صوتی از بلژیک و ژاپن و سیستم صدا از آلمان و ایتالیا وارد می شود.

بهترین سینما های حوزه هنری از نظر شما کدام است؟

بستگی دارد از چه لحاظ مد نظر باشد از لحاظ فیزیکی یا از لحاظ تماشاگر. سینماهای حوزه هنری سینماهای خوبی هستند، ولی بعضی از آنها قدمت  پنجاه ساله دارند طبیعتاً برخی از آن ها قدیمی شده و نیاز به بازسازی و و ارتقای سیستم‌های امروزی دارند. این سینماها پس از بازسازی با استقبال گسترده ای روبرو شدند. سینماهای هویزه و آفریقای مشهد، سپاهان و فلسطین و چهار باغ اصفهان، فلسطین همدان، بهمن و استقلال تهران جزو سینماهای شاخص ما هستند و در دیگر شهرستان‌ها نیز سینماهایی داریم که به لحاظ فیزیکی و جذب مخاطب خوب هستند.

کارهای روتین شما به چه نحو است؟ بیشتر در زمینه بازسازی است یا تجهیز سالن‌ها؟

ما در هر دو بخش بازسازی و تجهیزات فعالیت داریم. بخش بازسازی، مراحل خاص خودش را طی می کند، در بخش  تجهیزات نیز با شرکت هایی طرف قراداد هستیم که پس از بررسی کیفیت این تجهیزات، پیشنهاد خرید و تهیّه آن داده و سپس نصب می شود.

با چه مجموعه‌هایی در ارتباط هستید به عبارتی این ارتباط با شرکت‌های متعددی است یا محدود؟

ما در زمینه تجهیزات سینمایی تعدد شرکت نداریم چرا که تجهیزات سینمایی بسیار گران است.برای مثال، وقتی بخواهیم یک ویدیو پروژکتور تهیّه کنیم باید مبلغی بالای ۵٠ میلیون تومان هزینه کنیم و شرکت‌های کوچک این توانایی را ندارند که این تجهیزات گران را تهیّه و نگهداری کنند. بنابراین در این زمینه دو تا سه شرکت بیشتر نیستند که فعالیت دارند. اگر شرکت های دیگری نیز در این زمینه وارد شوند، قطعاً آنها را شناسایی و سعی می‌کنیم با در نظر گرفتن نفع مجموعه چه از لحاظ مالی و چه از لحاظ کیفی با این شرکت‌ها وارد معامله شویم. فعلا چند شرکت بیشتر نیستند که به صورت حرفه ای در زمینه تجهیزات سینمایی فعالیت دارند.

امتیاز مجموعه بهمن سبز در بخش بازسازی به چه مواردی مربوط است؟

مؤسسه بهمن سبز بالای ۶٠ سالن سینما در سراسر کشور دارد که می‌تواند یکی از مجموعه های قدرتمند سینمایی باشد. تجربه چندین و چند سالِ در امر سینماداری، ما را با سینما از لحاظ فیزیکال، نرم افزاری و سخت افزاری کاملاً آشنا کرده است.  مؤسسه بهمن سبز با تجهیز سینماهای فرسوده و ساخت سینما در شهرستان هایی فاقد سالن های سینمایی هستند، توانسته است حرف اول را بزند. همانطور که می دانید خیلی از شهرستان های بزرگ ما سینما ندارند، اما مؤسسه بهمن سبز به عنوان یک متولی فرهنگی، سینما داری می‌کند. حتی اگر از لحاظ مالی گاهی ماجرا، به ضررش باشد ولی سعی کرده است سینماها را حفظ کند. به هر حال در شهرستان‌ها، به ویژه شهرستان های محروم بهمن سبز با قدرت عمل می‌کند. این مجموعه به پشتوانه حوزه هنری و به پشتوانه تجربه خود توانسته است به سینماهای حوزه هنری خدمت کند.ما همکاران قدیمی را در این مجموعه داریم که با سینما از لحاظ سخت افزاری و فیزیکال بسیارخوب آشنا هستند. مؤسسه بهمن سبز با این امتیازات توانسته است، خدمات بسیاری در شهرستان ها ارائه دهد.

سهم تجربه ۲۹ ساله شما در این موفقیت چقدر است؟

خوشحالم که همه تلاش و تجربه من در این مجموعه هزینه می‌شود تا به نتیجه مطلوب برسیم.

شما سابقه مدیریت سینما هم دارید، سینماداری برایتان جذاب تر است یا بخش فنی؟

فعالیّت در این دو بخش تقریباً بهم نزدیک هستند. مدیریت سینما بایستی اطلاعاتی از تجهیزات فنی را بداند تا بتواند به عنوان مدیر یک سینما فعالیت کند. زمانی که به عنوان مدیر سینما و مدیریت مجموعه ای از سینماها مشغول به کار بوده ام، طبیعتاً با این اطلاعات آشنایی داشتم. از نظر من فعالیت در هر دو بخش  جذاب است، در سینما به خاطر ارتباط و کسب اطلاعات و تجربیات  از مخاطب، جذابیت های خاص خود را دارد و در بخش بازسازی و فنی نیز، وقتی شما فعالیتی را همراه با مجموعه ای با حداقل قیمت و در کمترین زمان انجام می‌دهید، احساس می‌کنید به منافع موسسه لطمه ای وارد نشده و پول زیادی خارج نشده است، برای ما به عنوان یک خدمتگزار این موسسه لذت بسیاری دارد.

مدیر سینما چقدر می‌تواند در نگهداری و سالم بودن سینما موثر باشد؟

نقش عمده و بسزایی که مدیریت در نگهداری سالن سینما می تواند داشته باشد، نقش ١٠٠درصدی است. یک مدیر می تواند با مدیریت خوب خودش سینمایی را که با زحمت و هزینه بسیار زیاد ساخته می‌شود خوب نگهداری کند. یک مدیر اگه بلافاصله تشخیص دهد که مشکلات سینما از کجا هستند و اطلاع دهد ما به سرعت وارد عمل می شویم و مشکل را رفع می‌کنیم. این نقش را مدیریت سینما ایفا می کند در واقع او به ما اطلاع می دهد پس می‌توان گفت نقش بسیار بسیار موثری در این جریان دارد. این مدیر است که سینما را نگهداری می کند. یک مدیر خوب سینمایی با قدمت ۵٠ ساله را می‌تواند به قدری زیبا و تمییز نگه دارد که وقتی وارد سینما می شوید احساس نمی کنید این سینما نیم قرن قدمت دارد. ممکن است تجهیزات آن فرسوده باشد، اما نگهداری به قدری خوب است که وقتی مخاطب وارد سینما می‌شود احساس آرامش و لذت می کند.در مقابل ممکن است، یک مدیر بی‌انگیزه باشد و سینمای نوساز را به گونه ای نگهداری کند که بعد یکی دو سال گویی چند سال است که از ساخت آن می‌گذرد.

منبع: بهمن سبز


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>