سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱ مهر ۱۳۹۷ در ۱۲:۳۰ ب.ظ چاپ مطلب
تهیه‌کننده برنامه «پرسشگر» به سوره سینما گفت:

عملکرد آموزش و پرورش را نمی‌توان به تنهایی سنجید/ اولویت «پرسشگر» با اصل آموزش است نه حواشی آن

porseshgar

نوری آزاد بیان کرد که محوریت این برنامه اصل آموزش را مد نظر قرار داده است و پرداختن به حاشیه‌های پیرامون موضوع اصلی را کمرنگ می‌کند.

سعید نوری آزاد تهیه کننده برنامه تلویزیونی «پرسشگر» که با موضوع سیاست های کلان نظام آموزشی روی آنتن شبکه آموزش می رود درباره تازه ترین اهداف و سیاست های این برنامه به خبرنگار سوره سینما گفت: با توجه به تغییراتی که اخیرا در مدیریت شبکه آموزش رخ داده است از برنامه ما نیز خواسته شده که در ظاهر و دکور تغییراتی ایجاد شود که از مدتی پیش قصد ما هم بر همین بود و در حال تدارک آن هستیم. اگرچه تغییرات ظاهری ممکن است بر تغییر آیتم ها یا کم و زیاد شدن شان تاثیر بگذارد ولی ماهیت اصلی برنامه تغییر بنیادی نخواهد کرد.

این تهیه کننده در پاسخ به اینکه «پرسشگر» چقدر می تواند در نقد عملکرد وزیر و در کل نظام آموزش و پرورش پرسشگری کند، گفت: آنچه که همیشه در این رابطه مطرح کردم اینکه آموزش و پرورش به تنهایی کارایی ندارد و مشکلاتش هم فقط به مسایل درونی این نهاد نیست. بسیاری دیگر از وزارتخانه ها تاثیرگذاری شان بر نهادهای دیگر بیش از تاثیرپذیری است ولی آموزش و پرورش در این جرگه قرار نمی گیرد.  به همین خاطر عملکرد یک وزیر را در این نهاد نمی توان خیلی به تنهایی مورد قضاوت قرار داد. برخی پارامترهایی که می توان سنجش کرد از بیرون دیده نمی شود و در نتیجه برخی اوقات قضاوت ها دقیق نیستند که بتوان عملکرد درست را سنجید.

وی افزود: از طرفی خروجی این نهاد در بلند مدت قابل ارزیابی است و مثلا شاید گفت امروز برای ارزیابی عملکرد وزرای سابق فرصت بهتری باشد تا کسی که الان روی کار است. البته موضوعات داخل سازمانی جدی وجود دارد  که می توان درباره آن پرسشگری کرد و ما نیز در طرح آن دریغ نخواهیم کرد. خوشبختانه تا کنون هیچ خط قرمزی در سوال کردن و مطرح کردن این موضوعات نداریم تا آنجا که به حیط نظام آموزشی مربوط می شود پرسشگری خواهیم کرد. ضمن اینکه هیچ علاقه ای نداریم وارد موضوعات سیاسی این حوزه شویم و آن را وارد بحث اصلی آموزش و پرورش کنیم چون مشکل اصلی که برنامه ما به خاطرش شکل گرفته نقش نظام آموزشی و بحث آموزش است.

نوری آزاد توضیح داد: موضوعات سیاسی بیشتر لطمه زننده است و تلاطم کاذب ایجاد می کند و فقط باعث می شود از اصل موضوع دور بیفتیم در حالی که اولویت «پرسشگر» با اصل آموزش است نه حواشی آن. اگر لازم باشد به فراخور یک مساله در آنها هم ورود می کنیم به شرطی که در ماهیت برنامه خلل ایجاد نکند. چرا که شان برنامه بیش از اینهاست که به خاطر ورود به برخی مشکلات سیاسی اصل آموزش را زیر سوال ببرد.

این تهیه کننده همچنین درباره مخاطبان برنامه و بازخوردهای شان خود توضیح داد: «پرسشگر» برای بیننده عام طراحی نشده است و هدف ما مدیران مدارس به بالا یعنی ستاد نظام آموزشی در همه سطوح حتی دانشگاه ها است. اما همین که برای یک موضوع خاص چند ده هزار معلم نسبت به برنامه واکنش و نظر دارند نشان می دهد این برنامه راه خود را در مسیر درست طی می کند. روز اول که کار مان را شروع کردیم تقریبا هیچ یک از مخاطبان اصلی که جامعه هدف ما محسوب می شدند اصلا بیننده تلویزیون نبودند و فرصتی برای تماشای آن نمی گذاشتند. آنها تصمیم گیران و هسته اصلی آموزش و پروش هستند کسانی که حتی وقتی ایشان را دعوت می کردیم می گفتند ما راهکارهای جایگزین داریم و نیازی به حضور یا پاسخگویی در این برنامه نیست.

سعید نوری آزاد ادامه داد: این اتفاقات سال ۹۵ رخ داد و می گفتند برای مدیران خودمان سی دی منتشر می کنیم که برنامه آموزشی ببینند و ابتدا حاضر نمی شدند با ما تعامل کنند اما الان همه آن مدیران و مشخصا کسی که تصمیم به نشر سی دی گرفته بود خودشان امروز از من هم پیگیرتر و در مباحق دقیق تر هستند. معمولا هنگام پخش برنامه تماس می گیرند و در جا نظرات شان را بیان می کنند. فراتر از اینها؛ اتفاقی که در دستگاه های مختلف افتاده و پیامش به ما می رسد اینکه درباره برنامه ما بحث می کنند و نسبت به مباحث مطرح شده نقد و نظر دارند. به گواه مدیران ستادی این برنامه محل گفتمان شده و چند مشکل جدی از آموزش و پرورش را توانستیم با همین مناظرات و پیگیری ها به خصوص در حوزه بودجه حل کنیم. این شواهد نشان می دهد به جامعه مخاطب رسیدیم و امروزمی خواهیم به جامعه گسترده تری فکر کنیم در واقع هدف بعدی ما ایجاد پرسشگری بین مدیران و مسولان با سایر دستگاه ها است.

تهیه کننده این برنامه در رابطه با ورود به حوزه آسیب های اجتماعی نیز گفت: گاهی مشخصا و صراحتا در این باره برنامه گذاشتیم به عنوان مثال زمانی که دو نوجوان اصفهانی خودکشی کردند دو قسمت به مسایل مربوط به آن روی آنتن رفت و برای اولین بار یکسری مسایل در برنامه ما مطرح شد. زمانی که اتفاقات ناخوشایند مربوط به ناظم مدرسه نیز پیش آمد مدیر مسئول پشت خط برنامه آمد و توضیحاتی را ارائه داد. خودکشی، کودک آزاری، مواد مخدر و تمام اتفاقاتی که در مدرسه و حاشیه آن رخ می دهد قابل کتمان نیست و نمی توان درباره شان سکوت کرد اما باید دید پرداختن به آن چقدر در بهبود مساله کمک کننده است. ما دنبال نمایش و جنجال بی منطق نیستیم و از طرفی با مخاطبانی سر و کار داریم که مسئولیت های شان ایجاب می کند محافظه کار باشند و نباید چنین موضوعاتی طوری مطرح شوند که بیشتر ایجاد نگرانی در جامعه کنند.

وی عنوان کرد: ریز شدن در چنین مباحثی بیشتر حاشیه ساز می شود در صورتی که این موارد آنقدر جدی است که نمی توان و نباید به شوخی گرفته شوند. با حضور وسایل ارتباطات جمعی هم معمولا صحبت های یک برنامه یا تقطیع شده و یا بدون در نظر گرفتن قبل و بعد سخنان، منتشر می شود و گاهی هم اصلا شنیده نمی شوند. به اعتقاد من جامعه ما حساس است و هدفی پیش تر بیان کردم  مهم تر است بنابراین نباید به سمت شوی تلویزیونی برویم. اعتماد مخاطب را جلب کردن سخت است و اگر به خاطر حواشی از بین برود سخت تر هم می شود با رعایت همه این نکات خوشبختانه درباره هر موضوعی توانستیم حرف بزنیم و امیدوارم بعد از این هم به دور از گفتمان های فرامتنی در راستای هدف مان پیش برویم.

سعید نوری آزاد در پایان گفت: ضمن اینکه شرط لازم پرسشگری وجود پاسخگوی مطمئن است و تا او نباشد برنامه را منتج به نتیجه نمی کند. اگر بتوانیم برای هر مساله با یک پاسخگوی صاحب نظر گفت و گو کنیم نتیجه رضایت بخش هم به دست می آید و می توان بر اصل موضوع هم تاثیر مثبت گذاشت.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>