سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۸ خرداد ۱۳۹۱ در ۱:۱۴ ب.ظ چاپ مطلب
یورو 2012 به سینماداران کمک می‌کند/

تماشای فوتبال روی پرده نقره‌ای

تماشای فوتبال روی پرده نقره‌ای

پخش مسابقات فوتبال در سالن‌های سینما راه حل تازه برای جذب مخاطب برای فیلم‌های سینمای ایران است.

پخش مسابقات فوتبال در سالن‌های سینما راه حل تازه برای جذب مخاطب برای فیلم‌های سینمای ایران است.

پایگاه خبری- تحلیلی سوره سینما، از جمعه ۱۹ خردادماه بازی‌های فوتبال جام ملت‌های اروپا شروع شده و فضای جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد، طبیعی است که مانند سال‌های گذشته سینما و فروش فیلم ها تحت تاثیر اقبال عمومی به فوتبال قرار گرفته و شاهد ریزش مخاطب در روزهای آینده، دست کم تا پایان رقابت‌های فوتبال باشیم.

تمهید تازه سینماداران برای کاهش ضررهای ناشی از کمبود مخاطب در روزهای پایانی بهار ۹۱ و تابستانی که پیش روست، نمایش بازی ها در سینماها است. موضوعی که قطعا می‌تواند هم مورد توجه مخاطبان فوتبال قرار بگیرد، لذت تماشای بازی ها را برای فوتبالدوستان بیشتر کند، به اوضاع نابسامان سینماداری که از آغاز امسال شروع شده و ادامه دارد سامان بدهد. اما آیا این تمهید ویژه که بیش از هر قشری سینماداران را راضی می کند کمکی به رونق سینمای ایران است؟

بازی‌ها در دو سانس روی پرده می‌روند، سانس ساعت ۲۰:۳۰ بیشتر مورد توجه قرار می گیرد و سانس ۲۳:۳۰ برای عده ای دیگر جذابیت دارد. در فصلی که فیلم‌های روی پرده، به جز «خوابم می‌آد» ساخته رضا عطاران، دست کم روی کاغذ شانسی برای تبدیل شدن به یک فیلم پرفروش و نجات دهنده سینماها ندارند، بازی های یورو ۲۰۱۲ می تواند جای خالی فیلم‌های پرفروش را جبران کند.

سینماداران برای تامین مخارج و هزینه های سینماداری که به دلیل شرایط اقتصادی روز به روز افزایش می‌یابد، در سال های اخیر به شیوه‌های مختلف متوصل شده‌اند، گاهی سینماها به سالن‌های ویژه مراسم عروسی تبدیل شده‌اند و گاه میزبان همایش‌ها و مراسمی از این دست بوده‌اند. پس در این فضا طبیعی است که پخش مسابقات فوتبال در سالن های سینما یک حرکت فرهنگی تلقی شود! و سینماداران که از هر راهی برای رونق دادن به سالن‌های خالی سینما استفاده می‌کنند، بازی‌های اروپایی را راهی برای روشن نگه داشتن حرفه رو به زوال سینماداری می‌دانند.

از سویی دیگر، باید دید نحوه چینش و اکران فیلم ها با توجه به بضاعت سینمای ایران در ماههای پیش رو چه اندازه است. به نظر می رسد تابستان ۹۱ ریزش مخاطب همچنان ادامه دارد، شروع ماه مبارک رمضان و المپیک پیش رو بر میزان تماشاگران تاثیر می گذارند و سینمای ایران بخت برقراری ارتباط با مخاطب را از دست خواهد داد.

هرچند تجربه نشان داده اگر عزم جدی و برنامه ریزی هوشمندانه باشد می توان اکران ماه رمضان را هم رونق داد و علاقمندان سینما را ترغیب کرد به سالن‌ها برگردند، با توجه به آنچه دیده‌ایم به نظر نمی‌رسد مدیریت فعلی سینمای ایران قدرت سامان دادن به این وضع و برنامه‌ریزی برای اکران‌های مناسبتی را داشته باشد.

پس در این شرایط است که برای آشتی دادن مردم با سالن های خلوت سینما نیازمند اهرم های مکمل .مانند مسابقات فوتبال هستیم اجرای این طرح البته به مجوز اداره اماکن بستگی دارد، موافقت اداره  اماکن به شکل دائمی و تا پایان بازی ها می تواند ضمانت قوی برای اجرای این طرح باشد.