سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۲:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب
داریوش یاری به سوره سینما گفت:

فیلمسازی در محلات باعث می‌شود تا مشکلات شهری بهتر به مسئولان منتقل شود

Dariush-Yari

داریوش یاری معتقد است زمانی که شهروندان محلات بتوانند اصول فیلمسازی را فرا بگیرند می‌توانند مشکلات محله خود را در قالب فیلم به مسئولان منتقل کنند.

داریوش یاری مدرس کارگاه فشرده «ایده تا فیلمسازی» به خبرنگار سوره سینما گفت: کارگاه‌های فیلمسازی در مناطق مختلف شهر تهران و در سرای محله ها برگزار شد که البته من در سه منطقه حضور پیدا کردم. به نظرم اگر اطلاع‌رسانی مسئولان و روابط عمومی سرای محله‌ها جدی‌تر و گسترده‌تر باشد و زمان بیشتری برای تبلیغات در اختیار داشتن، حتما مخاطبان و علاقه مندان بیشتری جهت یادگیری حضور پیدا می‌کردند.

وی افزود: میان محله‌هایی که در آنها حضور داشتم، سرای محله جی با استقبال بسیار خوبی روبرو شده بود. به دلیل اطلاع‌رسانی گسترده و دقیقی که انجام شده بود، علاقمندان با انگیزه خوبی حضور پیدا کرده بودند و ما توانستیم پنج ساعت آموزش و گپ و گفت داشته باشیم. حدود ۲۵ نفر در کلاس حضور داشتند و کاملا از سوالاتی که در کلاس مطرح می‌شد معلوم بود در جستجوی این هستند که فیلمی را با بضاعت و امکاناتی که در اختیار دارند و اطلاعاتی که در این ورکشاپ‌ها کسب کردند، بسازند.

یاری ادامه داد: در این ورکشاپ در سطح لیسانس و فوق لیسانس و مشاغلی نظیر معلم، مهندس، خانه دار، دانشجو و… حضور داشتند. افرادی هم بودند که دوره‌های فیلمنامه‌نویسی را گذرانده بودند. البته هدف ورکشاپ آموزش به عامه مردم بود و قرار نبود افرادی که سابقه فیلمسازی دارند در این کلاس‌ها حضور داشته باشند.

وی  ادامه داد : برگزاری این کلاس‌ها ایده خوبی بود. در این کلاس‌ها فیلمسازان با افراد علاقمند و با انگیزه روبرو می‌شوند که می‌خواهند از محیط پیرامون خود نه به شکل جدی فیلمسازی، بلکه یک سرگرمی فیلم بسازند. افراد در این ورکشاپ‌ها می‌توانند با امکانات و بضاعتی که دارند و یا ابزار موبایل‌ فیلم بسازند. با همین امکانات حداقلی می‌توان این نگاه حساس به مسائل و موضوعات اجتماعی و اقتصادی، فرهنگی و سیاسی که در پیرامونشان اتفاق می‌افتد را ضبط کنند و به اندازه فیلم کوتاه و یا کلیپ در جشنواره‌هایی مثل جشنواره فیلم شهر و یا حتی در دنیای مجازی عرضه کنند.

این مدرس تأکید کرد: طبیعی است وقتی شما در محله خود با یک آسیب اجتماعی روبرو هستید که گوش شنوایی برای آن نیست، فیلم می تواند ابزار خوبی برای اطلاع رسانی باشد. اگر بتوانید از امکانات و تجهیزاتی که در اختیار دارید استفاده کنید و آموخته های خود را در بزنگاه مهم بکار بگیرید و این دو را با هم ترکیب کنید می توانید از آن آسیب اثری خلق کنید که در جشنواره‌ها ارائه شود و بسیاری از افراد هم همراه شما شوند.

یاری با اشاره به استقبال خوبی که از این ورکشاپ ها شده بود عنوان کرد: چیزی که مخاطبان به اتفاق در این ورکشاپ ها می گفتند این بود که ما دیگر راحت‌تر و دقیق‌تر تصمیم می‌گیریم که چه فیلمی را ببینیم و به تبلیغات و فضای مجازی اکتفا نکنیم، اگر از فیلمی خوشمان بیاید یا نه دلیلش را می‌دانیم. این موضوع مرا بسیار خوشحال کرد چون احساس می‌کردم آن فانوس و چراغی که باید در این دوستان روشن می‌شد، روشن شده که آنها به یک نگرش و بینش درست به سینما و مقوله تصویر برسند. این ورکشاپ اقدام و شروع خوبی برای آن بود. امیدوارم برای سال‌های آینده اطلاع‌رسانی گسترده‌تری صورت بگیرد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>