سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۲ اسفند ۱۳۹۹ در ۳:۱۵ ب.ظ چاپ مطلب
در مراسم معرفی برگزیدگان «مهرواره شعر وحدت» پیشنهاد شد؛

ایجاد دبیرخانه دایمی و بین المللی شعر و ادبیات وحدت اسلامی

mehrvare-shere-vahdat

در مراسم اختتامیه «مهرواره شعر وحدت»، استاد محمد جواد محبت پیشنهاد ایجاد دبیرخانه دایمی و بین‌المللی شعر وحدت اسلامی را ارایه داد که این پیشنهاد با تایید سایر سخنرانان روبرو شد.

به گزارش سوره سینما به نقل از روابط عمومی سپهر سوره هنر، در مراسم اختتامیه نخستین «مهرواره شعر وحدت» که بعد از ظهر چهارشنبه – بیستم اسفندماه-  در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد، سخنرانان با تاکید بر اهمیت « شعر» در انتقال معارف اسلام و ایجاد وحدت و همدلی در جامعه اسلامی ، پیشنهاد تاسیس یک دبیرخانه دایمی فرهنگی و هنری با موضوع وحدت اسلامی را دادند.

بنابراین گزارش، در این مراسم که با حضور حجت الاسلام و المسلمین محمد قمی – رئیس سازمان تبلیغات اسلامی- ، محمد مهدی دادمان- رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی، حجت الاسلام عزت زمانی – معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی – ، حجت الاسلام لطفیان – دبیر شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت- و با شعرخوانی شعرای مطرح کشور و برگزیدگان مهرواره برگزار شد، در ابتدای مراسم،  پیام استاد جواد محبت – شاعر مطرح کشور و دبیر مهرواره- پخش شد.

وی در بخشی از این پیام گفت: « بزرگترین مفاهیم بشری و فرهنگی را می‌توان در قالب شعر بیان کرد،علایق و ارکان ملی و مذهبی مشترک تمامی ادیان را شعر می‌تواند بیان کند. شعر وحدت ، دست مهر، عاطفه و آشتی است، که دلهای سلیم را به هم نزدیک می‌کند. شعر وحدت می‌تواند پلی باشد که عاشقان نور و سیرت رسول اکرم(ص) را از این سو و آن سوی جهان به هم رساند.

دبیر مهرواره در ادامه پیام خود افزود: «امیدوارم که دبیرخانه چنین جشنواره‌هایی نه تنها دائمی گردد، بلکه به همت مسئولان،عزیزان و بانیان، این جشنواره به خارج از مرزهای ایران و سراسر کشورهای اسلامی نیز کشیده شود و در آینده، بخش‌های جنبی و شعر بین‌الملل وحدت هم به این حرکت عالی اضافه گردد».

پیشنهاد تشکیل دبیرخانه دایمی

در ادامه مراسم ، پس از شعرخوانی چند نفر از برگزیدگان ، حجت الاسلام عزت زمانی – معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی – در سخنانی با بیان اهمیت پرداخت هنری به موضوع وحدت و معارف اسلامی گفت : کسی که قلم ، هنر و فکرش در مسیر این نگاه بلند ایفای نقش می کند ، حتما در عمق وجودش و عمق قلبش هم اعتقاد عمیقی بر این کلامی که بر زبانش جاری می شود دارد.

وی با تاکید بر اهمیت وحدت گفت : تفرقه عارضه ای است که منشاء اصلی آن دشمنان قسم خورده اسلام هستند که هر جا که بتوانند از شمشیر تفرقه، برای مقابله با کسانی که قصد مقابله با ظلم و فساد را دارند استفاده می کنند.

وی با پیشنهاد تشکیل یک دبیرخانه دایمی که توجه همه جانبه به عرصه های فرهنگی و هنری و خصوصا شعر در زمینه وحدت اسلامی را دارد گفت: این دبیرخانه می تواند مرکزی باشد که همه کسانی که علاقه به خدمت در این زمینه را دارند را گرد هم جمع کند.

در ادامه مراسم، حجت الاسلام لطفیان – دبیر شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت- نیز در سخنانی گفت : هنر و ادبیات، از عناصر اصلی تغییر دهنده هویت جاهلی به سمت پیشرفت و هویت اسلامی بود و در این میان، ابزار فوق العاده ای که در قله هنر قرار داشت شعر بود که می تواند جوشش و آگاهی را به انسان هدیه دهد و در این میان، «شعر وحدت» ممتازترین نوع شعر است.

وی با بیان اینکه ، شعر امروز باید سه ویژگی مهم حقیقت، خیر و زیبایی را داشته باشد در توضیح گفت: شعر باید برگرفته از معارف حقیقی باشد و خیر را  در سطح جامعه بگستراند و زیبایی معارف اسلام را به رخ دیگران بکشد و این همان «شعر آیینی» است .

وی افزود: چنین شعری است که می تواند وحدت را هم در عرصه ملی و هم در عرصه اسلامی ایجاد کند و فرد به جای آنکه بگوید که شیعه یا سنی هستم می گوید مسلمانم و به جای آنکه بگوید که از این یا آن قومیت هستم – که البته همگی قابل احترامند- می گوید ایرانی ام .

وی با بیان اینکه شعر آیینی باید  مشتمل بر ۵ مولفه باشد گفت: اجتماع حول محور رسول الله، پرداختن به مسئله فلسطین و جلوگیری از فراموشی در این زمینه، تلاش برای جلوگیری از بدبینی ، روشنگری نسبت به استکبار و تشکیل یک نهضت علمی، منطقی و فراگیر برای ریشه کنی تکفیر، باید مهمترین پایه های این نوع از شعر باشند.

دبیر شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت نیز با استقبال از ایجاد دبیرخانه دایمی بین المللی، گفت ما در این زمینه حاضر به همکاری با دیگر دوستان هستیم و پیشنهاد می کنیم در سطح اول برای فارسی زبان های دنیا و بعد در زمینه زبان هایی که در سطح جهان اسلام رایج هستند فعالیت کنیم.

در ادامه مراسم، عباس محمدی – مدیر مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری –  با استقبال از پیشنهاد تشکیل دبیرخانه دایمی از آمادگی حوزه هنری برای همکاری در زمینه فعالیت های ملی و بین المللی در این زمینه خبر داد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>