سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۶ بهمن ۱۴۰۰ در ۱:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب

رسوایی کارگردان انتقام‌جویان

Joss-Whedon

جاس ویدون یکی از بنیان‌گذاران «مافیای چپ‌گرا»، توسط دیگر اعضای این باند رسوا شد.

به گزارش سوره سینما، جاس ویدون کارگردان دو فیلم از سری «انتقام‌جویان» (The Avengers) به مدت یکسال است که در لیست سیاه «مردان سفیدپوست زهرآگین» * قرار گرفته است. او در مصاحبه‌ای با نشریه نیویورک، واکنش خود به اتفاقات سال اخیر را بیان کرد.

اگر متن مصاحبه را کامل بخوانید، شما هم تعجب خواهید کرد که بر سر چه چیزهای ناچیزی، زندگی حرفه‌ای ویدون به پایان رسید. وقتی درباره قرارگرفتن کسی در لیست سیاه صحبت می‌کنیم، باید تعصب و پیش‌داوری شخصی را کنار گذاشته و فقط به شواهد و قرائن بپردازیم. در لیست سیاه قرارگرفتن، واکنش بسیار تندی به اتهامات او بود. البته در ادامه متن متوجه خواهیم شد که ویدون، نه به‌خاطر گناه‌های کرده، بلکه به‌خاطر گناه‌های نکرده مجازات شد.

ویدون برخی از اتهامات را رد کرد و برخی را گردن گرفت. او در طول سابقه ۳۰ ساله‌اش، فقط چند بار سر صحنه عصبی شده و رئیسی زورگو بود. با استناد به این جرایم، جای او در لیست سیاه نیست.

هیچ اتهام آزار و اذیت جنسی به او نخورده است. هیچ زنی به طور مستقیم از او شاکی نیست. فقط یک انگ نژادپرستی به او خورده است. او متهم شده بود که می‌خواهد پوست یک بازیگر سیاه‌پوست را روشن‌تر نمایش دهد که با دفاع کالریست (متخصص اصلاح رنگ) پروژه، ویدون در تلاش بود که رنگ کل فیلم را روشن‌تر کند و ربطی به رنگ پوست یک بازیگر نداشت.

گال گادوت بازیگر نقش زن شگفت‌انگیز (Justice League) در مصاحبه‌ای با نشریه اسرائیلی گفت: ویدون آینده شغلی مرا تهدید کرد؛ اما من لحظه‌ای دریغ نکردم و مراتب را به گوش مدیران استودیو وارنر رساندم.

ویدون در دفاع از خود گفت: انگلیسی زبان اول گادوت نیست. گادوت خواستار حذف صحنه‌ای از فیلم بود که من در پاسخ گفتم، مگر از روی جسد من رد شوی. بعد یک شوخی درباره بستن جسم بی‌جان او به ریل قطار کردم.

ری فیشر بازیگر سیاه پوستی که نقش سایبورگ را در (Justice League) بازی می‌کرد، گلایه خود از ویدون و وارنر را در ملأعام بیان کرده بود. او درباره ویدون گفته بود: ویدون فردی آزاردهنده، منزجرکننده و غیرحرفه‌ای است. فیشر مدیران استودیو وارنر را به «نژادپرستی» محکوم کرد. او مدعی شد که در این فیلم، نقش مردمان غیرسفیدپوست، کم‌رنگ شده است!

ویدون در دفاع از خود گفت: کاراکتر سایبورگ هیچ معنی و مفهومی در فیلم نداشت. فیشر بازیگری بلد نیست و هر جایی که در فیلم حضور داشت، به کیفیت اثر لطمه می‌زد. من با توضیح موضع خودم به فیشر، دلیل حذف صحنه‌ها را محترمانه به او گفتم.

کاریزما کارپنتر بازیگر سریال «بافی شکارچی خون‌آشام» (Buffy the Vampire Slayer) ، ویدون را به آزار و اذیت روانی (گویا سر صحنه، به دلیل سستی در ارائه صحیح نقش، با او به‌تندی برخورد شده بود) متهم کرد.

ویدون درباره این اتهام دفاعی از خویش نکرد و از عوامل این مجموعه عذرخواهی کرد.

ویدون لیاقت هیچ همدردی و دلسوزی ندارد. تا قبل از این اتهامات، او نه‌تنها از بنیان‌گذاران مافیای چپ‌گرا بود بلکه خود را فردی چپ‌گرای تندرو و ابرفمینیست می‌خواند. او به‌کرات مردم غیرلیبرال را به تمسخر می‌گرفت و برای رهبران آنان آرزوی مرگ داشت. او از طرفی به همسر خود خیانت می‌کرد و از طرفی دیگر خود را حامی حق‌وحقوق زنان می‌خواند. او کمپینی ضد برت کاوناه کاندیدای دادگاه عالی آمریکا، به راه انداخت. برت کاوناه از مخالفان سقط جنین است و به همین دلیل، ویدون و بسیاری از ستاره‌های هالیوود ضد انتخاب او بودند. ویدون برچسب «ضد زن» را به کاوناه زده بود. باتوجه‌به بدی‌هایی که ویدون در حق همسرش کرده، چنین اظهار نظری جالب بود. ویدون، الفاظ رکیکی را روانه حامیان کاوناه کرد.

لئوناردو دی‌کاپریو یکی دیگر از چهره‌های سرشناس و دوروی هالیوود است. (اینجا بخوانید)

* «مردان سفیدپوست زهرآگین» به مردانی اطلاق می‌شود که مواضع فمینیستی ندارند؛ مردانی که به حق‌وحقوق اضافی برای اقلیت‌های جنسیتی اعتقاد ندارند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>