سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۸ بهمن ۱۴۰۰ در ۴:۴۵ ب.ظ چاپ مطلب
نشست فیلم «بی‌رویا» برگزار شد؛

آرین وزیردفتری: از ایده‌های کافمن و پولانسکی تأثیر گرفته‌ام

Arian-Vazir-Daftari

آرین وزیردفتری کارگردان «بی‌رویا» گفت: کافمن و پولانسکی فیلمسازان موردعلاقه من هستند و من همیشه از استایل و ایده تعلیق آن‌ها تأثیر گرفته‌ام.

به گزارش سوره سینما، نشست رسانه‌ای فیلم سینمایی «بی‌رویا» به کارگردانی آرین وزیردفتری و تهیه‌کنندگی مشترک سعید سعدی و هومن سیدی در سالن اصلی همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

در ابتدای این نشست وزیردفتری در خصوص نقش هومن سیدی در فیلمنامه این فیلم گفت: من این فیلمنامه را نوشته بودم و بعد از آقای سعدی، آقای سیدی فیلمنامه را خواندند و به جمع ما اضافه شدند و پس از آن نکاتی را به من گفتند و اگر ضعفی هست از جانب من است.

وی ادامه داد: نسخه اولیه فیلم را که به شورای پروانه نمایش دادیم این تیتراژ نبود ولی من نمی‌خواستم تعدیل شود و کامل‌ترین نسخه آن نمایش داده شود.

این کارگردان اضافه کرد: برای طراحی قصه از رمانی الهام نگرفتم گرچه فیلم‌های زیادی در این باره دیده‌ام. فیلمی که در هنگام نوشتن به آن خیلی به آن فکر می‌کردم «بچه رزماری» بود. کلیدواژه اصلی فیلم برای من بحث هویت است.

وی خاطرنشان کرد: هرکسی که با پروژه ما همراه می‌شد این را یادآور می‌شدم که باید برای مخاطب این رویا بودن فیلم محسوس باشد و می‌خواستم که مثل رویا، فیلم را کار کنم و این استراتژی از ابتدای فیلمنامه برای من بود اما از یک جایی دیدم کار از دستم درمی‌رود اما با همراهی همه عوامل که به من کمک کردند، این استایل اصلی حفظ شد.

وی افزود: کافمن و پولانسکی فیلمسازان موردعلاقه من هستند و من همیشه از استایل و ایده تعلیق آن‌ها تأثیر گرفته‌ام. از فیلم من تعبیرهای متفاوتی می‌شود، روان‌شناختی، فلسفی و یا واقعیت مخدوش از این فیلم تعبیر می‌شود اما چیزی برای من اهمیت داشت حضور در جشنواره فیلم فجر بود.

وزیردفتری در مورد اکران بین‌المللی فیلم گفت: دراین‌خصوص اتفاقات خیلی خوبی برای فیلم افتاده است.

هومن سیدی؛ یکی از تهیه‌کنندگان این فیلم توضیح داد: اساساً چون خود را تهیه‌کننده نمی‌دانم و چنین برنامه‌ای را ندارم و فقط قصدم این بود که کمکی کنم که آرین فیلمش را بسازد و هر چیزی که در فیلم هست کار خود او است و من تلاش کردم مزاحمتی ایجاد نکنم و حقیقت هم این است که تهیه‌کننده اصلی آقای سعید سعدی و تمام زحمات روی دوش ایشان بود.

وی افزود: سینما برای هرکسی مفهومی دارد و اگر قرار باشد باور من، فیلمنامهٔ نویسنده‌ای را عوض کند او از باور خود دور می‌شود. خودم شخصاً خیلی این فیلم را دوست داشتم.

سیدی ادامه داد: فکر می‌کنم برای اکران عمومی با ارشاد صحبت کنیم و تیتراژ را عوض کنیم چرا که به فیلم آسیب وارد می‌شود. فیلم کوتاهی از آرین دیده بودم و پس از آن با هم دوست شدیم. تلاش می‌کردم که او را راهنمایی کنم و از یک جایی به بعد فکر کردم باید ورود کنم تا فیلم ساخته شود.

طناز طباطبایی بازیگر نقش اصلی این فیلم نیز بیان کرد: بحث کپشن آخر که نوشته شد این داستان ماجرای یک فرد اسکیزوفرنی است، به بازی من مربوط می‌شود که اصلاً در بازی من کانسپت ندارد! اما برای پروانه نمایش به ما گفتند که این کپشن اضافه باید شود اما نه فیلم و نه کاراکتری که من بازی کردم در مورد اسکیزوفرنی نیست ولی نمی‌توان این را منکر شد که لایه‌های روان‌شناختی در فیلم وجود دارد.

وی ادامه داد: من کلیت فیلمنامه را خیلی دوست داشتم و این جابه‌جایی که از نیمه دوم فیلم اتفاق می‌افتاد را دوست داشتم تجربه کنم و وقتی در دل کار رفتم متوجه شدم که به نظرم هولناک‌ترین چیزی که یک انسان می‌تواند تجربه کند ازدست‌رفتن هویت یک شخص است.

شادی کرم‌رودی نیز بیان کرد: از مرحله طرح در جریان ساخته‌شدن فیلم بودم و از همان مرحله وارد فیلم شدم. این نقش پیچیده‌ترین نقشی بود که بازی کردم زیرا در سه هویت در آن ایفای نقش داشتم.

 


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>