سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۹ اسفند ۱۴۰۰ در ۱۰:۲۰ ق.ظ چاپ مطلب

درخواست ستاره مارول از نخست وزیر کانادا

Evangeline-Lilly1

اوانجلین لیلی ستاره فیلم‌های مارول از جاستین ترودو خواست تا با رانندگان تریلی معترض که صلح‌طلبانه به پایتخت کانادا رفته‌اند، ملاقات کند.

به گزارش سوره سینما، چند هفته‌ای می‌شود که تجمع رانندگان تریلی در پایتخت کانادا برای اعتراض به سیاست‌های کرونا، مهمترین مسئله کانادا شده است. رانندگان معترض به محدودیت تردد در مرز و اجبار واکسن زدن هستند. دولت جاستین ترودو نخست وزیر کانادا از هیچ تلاشی برای سرکوب این معترضین دریغ نکرده است؛ در وهله اول انگ نژادپرستی و ضد فمینیسم توسط دولت و رسانه‌های جریان اصلی کانادا به این رانندگان زده شد. پس از شکست این تاکتیک، دولت به بانک‌ها و سرویس‌های مالی اینترنتی دستور داد تا کمک‌های مردمی به معترضین بلوکه شود. در مرحله بعد دولت ترودو اعلام وضع اورژانسی ملی کرد و نوعی حکومت نظامی بر پا کرد. به گفته نشریه تیمکست در این اوضاع ترودو که شهامت روبرو شدن با معترضان را نداشت، به بهانه ابتلا به کرونا چند روزی از دیده‌ها پنهان شد. دولت کانادا پس از چند روز رهبران این جنبش را دستگیر کرد و با آوردن گارد ملی اکثر معترضین را متفرق کرد.

بیل مار مجری لیبرال معروف شبکه اچ بی او که مدتی است از اقدامات افراطی چپ‌گرایان به ستوه آمده در برنامه هفته گذشته اقدامات و نحوه برخورد ترودو را به هیتلر تشبیه کرد.

Evangeline-Lilly2

اوانجلین لیلی ستاره مجموعه فیلم‌های «انتقام جویان» (Avengers) و «مرد مورچه‌ای» (Ant man) چندی پیش به پایتخت آمریکا رفته بود تا حمایت خود از این جنبش را اعلام کند. این گردهمایی در واشنگتن پیش از عزیمت رانندگان به پایتخت کانادا بود. پس از اینکه معترضین چند روز در سطح پایتخت تجمع کردند و در نهایت اشاره داشتیم که چه به سر آنها آمد، اوانجلین لیلی از نخست وزیر کانادا خواست تا اتحاد کانادایی‌ها را در اولویت قرار دهد. به نظر می‌رسد که لیلی از نخست وزیرش می‌خواهد تا «صفات کانادایی» را پیاده کند؛ دیپلماسی، مذاکره و کوتاه آمدن طرفین صفاتی است که برای ۱۵۲ سال ما را در صلح و مسیر پیشرفت قرار داده است.

کاربران اینترنتی دو واکنش به اتفاقات بالا نشان دادند. دسته اول که تعداد بیشتری هم داشتند (با استناد به تعداد لایک‌های اینستاگرام و توییتر) معتقند که جاستین ترودو روی دیکتاتورهای تاریخ را سفید کرده است و وی را در زمره مائو (بنیانگذار رژیم کمونیستی در چین) و استالین قرار دادند. صفحه طنز «بابیلون بی»* (Babylon Bee) بمدت یکماه است که کانادا و ترودو به سوژه اصلی آنان تبدیل شده است.

دسته کم‌‌تعداد دوم که فقط به تعدادی از سلحشوران حقوق اجتماعی * و طلبکاران توییتری محدود می‌شود، خواستار جایگزینی اوانجلین لیلی با جنیفر گارنر در فیلم‌های آتی مارول شده‌اند.

گفتنی است که بیش از سیزده هزار تریلی در آمریکا به‌سوی پایتخت در حال حرکت هستند تا آنها نیز اعتراض خود از وضع موجود را با گوش بایدن برسانند.

اعتراض جوردن پیترسون و دیگر صاحب نظران کانادایی به سیاست‌های ترودو

جوردن پیترسون محقق و استاد دانشگاه در زمینه روان‌شناسی، شناخته شده‌ترین چهره کانادایی چند سال اخیر است. به جرأت می‌توان گفت که او از نخست وزیر آن کشور محبوب‌تر است و بسیاری از پیترسون می‌خواهند تا وارد عرصه سیاست بشود. پیترسون از بزرگترین مخالفان تغییرات چپ‌گرایانه در جامعه است. او در مصاحبه‌ای که شهرت جهانی پیدا کرد، با در نظر گرفتن حق و حقوق اضافی برای تراجنسیت ها مخالفت داشت. او کانون خانواده و فضای زندگی هر فرد را مهمترین پایگاه برای پیشرفت و یا پسرفت هر جامعه می‌داند.

peterson-trudeau

ضرب المثل «اگر بیل زنی، باغچه خودت را بیل بزن» به یکی از دغدغه‌های او تبدیل شده و در کتاب بسیار پر فروش «۱۲ قانون بیشتر برای زندگی» (۱۲ more rules for life) او به سلحشوران حقوق اجتماعی و طلبکاران توییتری گفت: اول خانه خودت را تمیز کن بعد به فکر سبک زندگی مردم باش.

پیترسون در دانشگاه های هاروارد، آکسفورد و کمبریج فعالیت‌های تحقیقاتی انجام داده است و چندی پیش برای سخنرانی به آکسفورد و کمبریج دعوت شده بود. او با سرشناس‌ترین چهره‌های آکادمیک و صاحب‌نظران گفتگو و پادکست داشته است که نشانگر احترامی است که آن دسته افراد برای او دارند. او در چند مصاحبه اخیرش انتقادات تندی به ترودو و سیاست‌هایش داشته است. در پادکست‌های اخیرش با صاحب نظران کانادایی، طرفین معتقدند که ترودو مایه ننگ کانادا شده است.

* بابیلون بی رسانه‌ای با محوریت طنز است که به مسائل سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و ورزشی می‌پردازد. اکثر مواقع، چپ‌گرایان و دولت سوژه مطالب آنها می‌شوند. حفظ حلقه قدرت (استعاره از حلقه سائرون در فیلم ارباب حلقه‌ها)، تغییر نام اوتاوا سناتور به اوتاوا دیکتاتور، دستگیری کودکی صرفا برای بازی با یک تریلی اسباب بازی و ترودو فیلم‌های رژه نظامی دیکتاتورهای تاریخ را برای الهام گرفتن دید، تعدادی از پست‌های این سایت درباره کانادا و ترودو بود.

* سلحشوران حقوق اجتماعی (Social justice warrior) به بازوی مقاومت چپگرایان اطلاق می شود.  این افراد در دو سال اخیر یا خود بسیاری از مغازه ها و فروشگاه های آمریکا را غارت کردند و سوزاندند و یا حامی این دزد‌ها بودند. آنها به‌دنبال قصاص کایل ریتنهاوس نیز بودند (اینجا بخوانید)؛ سلحشوران به نوعی سیاست‌گذار کمپین‌های دموکرات‌ها شده‌اند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>