سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۸ فروردین ۱۴۰۱ در ۲:۳۱ ب.ظ چاپ مطلب

«پدر روحانی استو»؛ فیلم جدید مارک والبرگ

Father-Stu-1

مارک والبرگ در فیلم «پدر روحانی استو» تجدید میثاقی با مسیحیت می‌کند و در این راه با «فرهنگ اخراج» مبارزه می‌کند.

به گزارش سوره سینما، «پدر روحانی استو» (Father Stu) سر و صدای زیادی در جامعه مسیحیت آمریکا به پا کرده است. بسیاری از شبکه‌های تلویزیونی غیر لیبرالی با دست اندرکاران این فیلم مصاحبه کرده و به نوعی این اثر را «مصائب مسیح» برای دنیای امروز می‌خوانند.

والبرگ در مصاحبه با فاکس نیوز گفت: من باید از تمرکز روی مارک دست بردارم و بیشتر در راه رضای خدا قدم بردارم. مردم باید ایمان و امید داشته باشند. مردان جوان باید بدانند که چطوری باید به یک مرد واقعی تبدیل بشوند. والبرگ در این فیلم نقش پدر روحانی استو را بازی می‌کند؛ خداوند همیشه به من عنایت داشته اما موهبات او برای رضای مارک والبرگ به عنوان یک شخص نبوده بلکه او به من مهارت و امکانات را داده تا پیام او را به گوش عالمیان برسانم. هیچ وقت برای سر براه شدن دیر نیست، تا وقتی که نفس می‌کشید می‌توانید خود را به راه راست هدایت کنید. سپس مصاحبه گر از والبرگ پرسید که پیام اخلاقی فیلم چیست؟ خداوند هیچ وقت از بندگانش را رها نمی‌کند؛ لذا شما هم نباید جسارت کنید و خود را رها کنید.

اما پدر روحانی استو کیست؟

استوارت لانگ پیش از اینکه در سال ۲۰۰۷ به «پدر روحانی استو» تبدیل شود، او به زیارت مکانی مقدس در فرانسه رفت؛ او متعاقد شده بود که آب آنجا، شفا بخش است. لانگ از بیماری شبیه به پارکینسون که در آن عضلات بدن روز به روز ضعیف‌تر می‌شود، مبتلا بود. پدر روحانی بارت تولسون که در آن زیارتگاه حضور داشت در مصاحبه با نشریه نیویورک پست گفت: استوارت در آن موقع از عصا برای راه رفتن استفاده می‌کرد. او ایمان داشت به محض اینکه در آب برود، شفا پیدا می‌کند. وقتی که او اولین قدم را در آب گذاشت، او به زمین خورد. او فکر کردن که خداوند به کلی او را رها کرده است و به همین دلیل خشمگین شده بود. اما او باری دیگر با کمک یکی از همراهانش به آب رفت. اگرچه او شفای جسمانی نگرفت ولی او آرامش ابدی به او دست داد و ایمانش به خالق هستی، مطلق شد. استوارت در کتابی که درباره زندگی اش نوشته اشاره کرد: من می‌دانم که این مریضی در نهایت جان مرا خواهد گرفت. اما می‌دانم که خواست خدا این چنین است. او پیش از اینکه پدر روحانی باشد، یک بوکسر و یک بازیگر ناکام بود. لانگ مسیر جالبی را برای روجانی شدن پیموده است. او در دوران کورکی و نوجوانی، فردی بسیار شر و شور بود.

Father-Stu-2

مارک والبرگ ۱۳ کیلو برای ایفای این نقش به وزنش اضافه کرد. ساخت این اثر شش سال به طول انجامید و والبرگ اکثر هزینه ساخت را از جیب شخصی تامین کرد. پدر و خواهر استورات لانگ در ملاقاتی که پیش از ساخت فیلم با والبرگ داشتند، فکر می‌کردند که علاقه یک ستاره هالیوودی برای ساخت فیلمی بر اساس داستان زندگی لانگ بسیار خنده دار است. تریزدیل خواهر استوارت درباره ملاقات با والبرگ افزود: استو خیلی با مزه و باهوش و گردن کلفت بود. او به من یاد داد که چطوری از خودم دفاع کنم. او به من یاد داد چه طوری فحش بدم. من تشابهات زیادی میان او و مارک (والبرگ) می‌بینیم. استو هسچ کسی را بر اساس موقیعیت اجتماعی که داشت قضاوت نمی‌کرد.

استوارت لانگ متولد و بزرگ شده شهر هلنا در ایالت مونتانا، در دوران کودکی و نوجوانی، فردی مذهبی نبود. او عاشق ورزش بود. در دوران کودکی کشتی می‌گرفت و بعداً روی به فوتبال آمریکایی آورد (طرفدار دلاس کابویز بود). او به دانشگاهی کاتولیک به نام کارول رفت و در دو سال ابتدایی فوتبال آمریکایی بازی می‌کرد. سپس استوارت با پدر روحانی جرمایا سولیوان آشنا شد. سولیوان کسی است که بوکس را به استوارت آموخت. استوارت حتی جایزه دستکش بوکس طلای ایلت مونتانا را نیز برد. او سپس به لس آنجلس رفت تا ستاره فیلم‌های سینمایی بشود. او عاشق فیلم‌های راکی بود و بازیگر مورد علاقه اش، مل گیبسون بود. (مل گیبسون در این فیلم بازی می‌کند.) استوارت در چند نقشه سیاهی لشگر بازی کرد و در نهایت از هالیوود به پاسادنا رفت و کارمند یک موزه شد. او در آن دوران با یک دختر کاتولیک به نام سیندی آشنا شده بود. استوارت پس از یک سانحه شدید موتورسواری، روی به کاتولیک شدن آورد. او گفته است که پس از تصادف، خود را بیرون از بدنش در بزرگراه دید و متوجه شد که خداوند جانش را نجات داده است.

سیندی او را ترغیب کرد که به یک هیئت مسیحی بپیوندد. این ماجرا بالاخره زندگی او را تغییر اساسی داد. استوارت چند سال در یک مدرسه مسیحی مشغول تدریس بود که نهایتاً دار و ندارش را فروخت و برای ادامه تحصیل در رشته فلسفه به اوهایو رفت. سپس او برای دست گرفتن کلیسایی به اورگان رفت. در این حین او یک تومور خوش خیم را از کمرش خارج کرد ولی پس از جراحی شاهد تحلیل قوای جسمی اش شد. او در سال ۲۰۰۷ مبتلا به یک مریضی شبیه به پارکینسون شد. استوارت در ادامه زندگی اش مجبور به استفاده از ویلچر شد اما این امر سبب نشد تا او دست از هدایت مردم بکشد.

اما نظر منتقدان درباره «پدر روحانی استو» چیست؟  منتقد نشریه نشنال ریویو چنین گفته اس: والبرگ و مل گیبسون به عنوان دو کاتولیکی که گناهان زیادی کرده اند و از آن طرف توبه کرده و روی به ایمان آورده و امید به عاقبت به خیری دارند، گزینه بسیار مناسبی برای به تصویر کشیدن استورات لانگ هستند. گیبسون نقس پدر استوارت را یازی می‌کند؛ مردی خشن و بد دهن که از خدا به خاطر مرگ زودرس پسرش، متنفر است. روزالیتد راس کارگردان فیلم، اولین تجربه فیلمسازی اش را با ساختن این اثر شروع می‌کند. (او نامزد مل گیبسون نیز است). راس که فیلمنامه را نیز نوشته، یک معصومیت خالصانه ای به فیلم می‌دهد که مخاطب را بیاد «بخشش شیرین»  می‌اندازد. این روزها عید پاک را پشت سر می‌گذاریم که هالیوود بیشتر به دنبال پر کردن جیبش با فیلم‌های مثلاً مسیحی است؛ اما در چند سال اخیر بهترین امید کاتولیک‌ها به این بود که هالیوود فقط به آنها در این عید توهین نکند. «پدر روحانی استو» در تضاد کامل با جریان اصلی هالیوود است؛ اینجا مخاطب شاهد یک فیلم مردانه توام با آیین کاتولیک است. اگرچه والبرگ و گیبسون لحظات بسیاری برای درخشیدن در این فیلم دارند، اما هدف این فیلم برای رضای خداست نه رضای ستارگانش. این فیلم معنویت گرایی دارد که موهبتی نادر را برای مخاطبانش به ارمغان می‌آورد.