سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۹ آذر ۱۴۰۱ در ۲:۲۵ ب.ظ چاپ مطلب

برگزیدگان ششمین جشنواره تلویزیونی مستند معرفی شدند

Ekhtetam-Fest-Doc-TV-1

مراسم اختتامیه ششمین جشنواره تلویزیونی مستند همراه با معرفی برگزیدگان جمعه ۱۸ آذرماه در سالن همایش خلیج فارس منطقه آزاد عسلویه برگزار شد.

به گزارش سوره سینما به نقل از روابط عمومی شبکه مستند، در مراسم اختتامیه ششمین جشنواره تلویزیونی مستند پیمان جبلی رییس سازمان صدا و سیما، محسن خجسته مهر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، محسن برمهانی معاون سیما، محسن یزدی مدیر شبکه مستند و جمعی از مستندسازان حضور داشتند.

پیمان جبلی رئیس سازمان صدا و سیما در این مراسم گفت: نفس برگزاری اختتامیه جشنواره تلویزیونی مستند در عسلویه و در قطب تولید گاز طبیعی و انرژی در منطقه و کشور، نشان و علامت خوبی از راهنما برای ما رسانه‌ای‌ها است.

وی ادامه داد: اگر از داستان‌های جذابی که در صنعت نفت و گاز هست باخبر شویم و هنرمندانه آنها را برای مردم ایران و فراتر از مرزهای ایران نشان بدهیم گام بلندی را برای امیدآفرینی برداشته‌ایم. نمیدانم از کار بزرگی که در شرف اجرا و بهره‌برداری است با خبر هستید یا نه اما امروز در بازدیدی که از اینجا داشتم، باخبر شدم که یک سکوی نفتی با وزن بیش از ۴-۵ هزار تن بریده شده و بر روی یک شناور عظیم الجثه قرار داده خواهد شد. قرار است که این سازه تا فاصله نزدیکی به ساحل آورده شود تا ۳ سال در بهره برداری از این مخزن جلو بیفتیم.

جبلی افزود: اگر این شخصیت‌ها را درست تشخیص بدهیم، یک اقیانوس بی کران از موضوعات جذاب برای تقویت امید در جامعه خواهیم داشت. این صنعت پرافتخار که در سخت‌ترین و ظالمانه‌ترین تحریم‌ها به دست کارشناسان و مهندسان کشور پیشرفت کرده و امروز تبدیل به یک نقطه افتخار شده است.

رئیس سازمان صدا و سیما گفت: ما به عنوان رسانه و شما مستندسازان رسالت بزرگی بر عهده داریم. در پیچ تاریخی قرار داریم که توانستیم به این نقطه از عزت و شرف برسیم و پیشرفت کنیم. این الگو جهانی است، اما عده‌ای چشم طمع دارند و نمی‌گذارند ما با امید به آینده پیش برویم. معتقدم که باید امید نسبت به حال و آینده را تقویت کنیم و راوی اقتدار و پیشرفت کشور باشیم. مردم ما باید مطلع باشند که فرزندان آنان چه افتخار آفرینی‌هایی داشتند.

وی اضافه کرد: در چند مدت اخیر پیشرفت‌ها و دستاوردهای زیادی را دیدیم. برای مثال موفقیت مهمی در حوزه ماهواره بر داشتیم. نباید از این پیشرفت ها و افتخارات، به آسانی بگذریم. اینها امانتی است که بر دوش ما قرار دارد. حق مردم است که نسبت به این دستاوردها اطلاع داشته باشند، چرا که اگر جوانان ما مطلع باشند برای آینده کشورشان بیشتر تلاش می‌کنند. در جهاد اطلاع رسانی و تبیین وظیفه مهمی به دوش همه ما به‌ویژه شما مستندسازان است.

Ekhtetam-Fest-Doc-TV-2

جبلی با اشاره به برنامه‌های شبکه مستند کوتاه گفت: تلویزیون و شبکه مستند خانه شما مستندسازان است. یکی از جذابیت‌ها برای من این بود که فیلمهای حاضر در جشنواره تلویزیونی را ببینم. حتی گاها دستم می‌رفت که رای بدهم. تاکید میکنم که رسانه ملی برای شماست.‌ امیدوارم از این منبر و تریبون بتوانید به درستی استفاده کنید. حتما برای مستند جایگاه ویژه و متفاوتی و بهتر از قبل داریم. مرکز سیمرغ و دفتر فیلم نامه نویسی ما از جمله ساختارهایی است که در این یک سال اضافه شده است. میدان دادن به مستندسازان یکی از وظایف و رسالت‌های مهم ماست که در دوران تحولی دنبال می‌کنیم و اخبار خوبی در آینده می‌رسد.

وی در پایان گفت: از مدیر شبکه مستند و همه دست‌اندرکاران این جشنواره تشکر می‌کنم که زحمت برگزاری این جشنواره را کشیدند و برای همه برگزیدگان آرزوی موفقیت دارم.

محسن خجسته مهر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در بخش دیگری از این مراسم گفت: شرکت ملی نفت ایران و همکاران من به خود می‌بالند که برای یکی از موضوعات ارزشمند و آنهم جشنواره تلویزیونی مستند میزبان شما فیلمسازان هستند. همانطور که میدانید صنعت نفت، قلب اقتصاد جمهوری اسلامی است که در این منطقه می‌تپد. مجموعه‌ای که امروز حاصل سرمایه‌گذاری ۸۵ میلیارد دلار طی دو دهه است و این از افتخارات جمهوری اسلامی است.

وی اضافه کرد: اگر می‌گوییم به اعتلای کشور فکر می‌کنیم، امروز بخشی از این جلوه را در اینجا می‌بینیم. امروز روزانه بیش از ۷۰۰ متر مکعب گاز تولید می‌شود که نزدیک به ۷۰ درصد گاز کشور است. ما با انجام این تولید به دنبال خدمت به مردم هستیم. خوشحالیم که با این تولید، امید، نشاط و امیدواری هم در کنار آب‌های دریا موج می‌زند. مهمترین وظیفه ما این است که این دارایی زیرزمینی را به حداکثر ارزش رو زمینی برسانیم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران تاکید کرد: از نظر ذخایر نفت و گاز، ما مقام اول را در دنیا داریم و حدود ۳۳ تریلیون متر مکعب گاز در اختیار داریم. همچنین از نظر تولید نفت و گاز، در بین شرکت‌های ملی و بین‌المللی، رتبه سوم را در اختیار داریم. اگر مقام معظم رهبری می‌گویند امید را در بین مردم زنده کنید، به دلیل همین قدرت تولید در کشور است. تلاش ما این است که با تولید حداکثری از میدان گازی پارس جنوبی، اجازه ندهیم که این گاز مهاجرت کنند. بنابراین ما به دنبال صیانت از حقوق مردم ایران هستیم. از نقطه مقابل مهمترین وظیفه مردم هم این است که صیانتی مصرف کنند و با مصرف بهینه گاز جهاد کنند.

معاون وزیر نفت در بخش دیگری از سخنان خود گفت: وقتی می‌گوییم دولت سیزدهم دولت کارآمد و جهادی است به دلیل فعالیت‌هایی است که انجام می‌شود. باید اشاره کنم که توسعه پارس جنوبی در فاز ۱۱ آن نزدیک به دو دهه است که بلاتکلیف مانده و در هشت سال گذشته هیچ اقدامی در این زمینه انجام نشده است. هم‌چنین بسیاری از شرکت‌ها به دلایلی مرتبط با برجام از کشور رفتند. با این حال، از زمانی که دولت سیزدهم سرکار آمده است، تلاش کردیم این فاز را به توسعه برسانیم. امروز حفاری ۴ حلقه چاه به اتمام رسیده و در بهمن ماه، بعد از سال‌ها، از فاز ۱۱ پارس جنوبی که مرزی‌ترین فاز پارس جنوبی است بهره‌برداری کنیم. همچنین توسعه ۱۴ میدان دیگر را هم در برنامه خود داریم. این مهمترین برنامه شرکت ملی نفت ایران است.

خجسته مهر در پایان گفت: از آقای جبلی رییس محترم سازمان صدا و سیما تشکر می‌کنم که در انعکاس این برنامه‌ها واقعا کمک کردند. مستندسازان نیز کمک ارزشمندی برای انعکاس این خدمات خواهند بود. در همین جا پیشنهاد می‌دهم هفتمین جشنواره تلویزیونی مستند را با محوریت صنعت نفت کشور در همین مکان برگزار کنیم. باید در برگزاری هر چه باشکوه‌تر این رویدادها کمک کنیم تا اخبار امیددهنده هر چه بیشتر انعکاس داده شود.

جشنواره تلویزیونی مستند یکی از پرمخاطب‌ترین جشنواره‌هاست

محسن برمهانی معاون سیما در بخش دیگری از این مراسم سخنرانی کرد. او گفت: به نظرم جشنواره تلویزیونی مستند یکی از پرمخاطب‌ترین جشنواره‌ها است، چرا که وقتی فیلمی از تلویزیون پخش می‌شود، پرمخاطب است و از این نظر، این جشنواره شاید پرمخاطب‌ترین جشنواره ایران و چه بسا جهان باشد.

وی ادامه داد: با ارزش‌ترین دستاورد برای مستندساز، پیدا کردن یک شخصیت خوب است. روزی که در اینجا سپری کردیم نشان داد این منطقه و اتفاقی که در اینجا رخ می‌دهد، سراسر شخصیت است که می‌تواند در اختیار مستندسازان کشور قرار گیرد. به عبارت دیگر، اگر قرار است از پیشرفت کشور صحبت کنیم می‌توانیم از همین جا شروع کنیم. برهمین اساس از ابتکاری که برای حمایت از جشنواره صورت گرفت، تشکر می‌کنم.

Ekhtetam-Fest-Doc-TV-3

از اینکه فیلم مان نریشن و مونولوگ داشته باشد نترسیم

معاون سیما در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در آستانه برگزاری جشنواره سینما حقیقت هستیم، تفاوتی بین جشنواره تلویزیونی مستند و دیگر جشنواره‌های مستند وجود دارد و آنهم این است که فیلمسازان برای تلویزیون، آثار تولید و عرضه می‌کنند.

در سال‌های اخیر جریان مستندسازی به این سمت رفته که هنری، فیلم بسازد. منظورم این نیست که وقتی برای تلویزیون مستند می‌سازیم هنری نباشد اما باید سعی کنیم برای مخاطب، فیلم مستند بسازیم و از اینکه فیلم‌مان نریشن و مونولوگ داشته باشد نترسیم.

هنر و صنعت پیوند عمیقی دارند

محسن یزدی دبیر جشنواره تلویزیونی مستند در سخنانی گفت: اختتامیه امسال را در عسلویه برگزار کردیم تا به خودمان و دوستانمان تاکید کنیم که هنر و صنعت پیوند عمیقی دارند و هر چه قدر کیفیت این پیوند بهتر باشد هم در صنعت اتفاقات بهتری رخ می‌دهد و هم در هنر. به نظرم وظیفه ماست که روی کیفیت این ارتباط کمک کنیم.

وی ادامه داد: در کشور اتفاقات مهمی، علیرغم وجود برخی مشکلات رخ داده است، برخلاف اینکه همه دوست داشتند این اتفاقات بازنمایی شود، اما متأسفانه نشان داده نشده است.

یزدی افزود: معتقدم که روندها باید به روز شود. در شرایطی که همه چیز به سرعت تغییر می‌کند، نگاه سنتی سبب شده علیرغم زحمت‌هایی که کشیده می‌شود، خیلی از مردم، این زحمات را نبینند.

مدیر شبکه مستند گفت: ای کاش همه ما آستین بالا بزنیم و این زحمات را در قاب مستند نشان بدهیم. مستند قالب خیلی خوبی برای بیان اتفاقات است، شاید هنوز معجزه مستند را درک نکرده‌ایم‌، اما مردم هم مستند را دوست دارند. امیدوارم بتوانیم از ظرفیت های مستند، بیشتر برای نشان دادن اتفاقات مهم کشور استفاده کنیم.

در این مراسم برگزیدگان ششمین جشنواره تلویزیونی مستند نیز بدین شرح معرفی و از آنها تجلیل شد.

Ekhtetam-Fest-Doc-TV-4

* بخش فیلم

مستند کوتاه:

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و ۸ میلیون تومان به آرمان قلی پور دشتکی برای کارگردانی «فرزندان خونیار»

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و ۸ میلیون تومان به امیر شکرگزار ناوی برای تهیه کنندگی «چوپان های عاشق»

مستند نیمه بلند:

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و ۱۵ میلیون تومان به محمد جواد آرمان مهر و سید حسین آزادی برای کارگردانی “بازگشت فلامینگوها”

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و ۱۵ میلیون تومان به سید عدنان طاهری برای تهیه کنندگی “بَردی”

مستند بلند:

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و ۲۵ میلیون تومان به حجت طاهری برای کارگردانی “احتضار”

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و ۲۵ میلیون تومان به اسرافیل کلیجی برای تهیه کنندگی “آورتین”

جایزه ویژه هیات داوران:

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و ۱۵ میلیون تومان به مرتضی پایه شناس و حسین مومن برای کارگردانی “گلوله باران”

جایزه بهترین فیلم مستند:

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و ۳۰ میلیون تومان به محمد جواد آرمان مهر برای تهیه کنندگی “بازگشت فلامینگوها”

( با تقدیر از حجت طاهری و عبدالخالق طاهری برای مستند “احتضار” )

جوایز تخصصی:

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و ۸ میلیون تومان به ضیا حاتمی برای فیلمبرداری مستند “جمیله”

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و ۸ میلیون تومان به ساسان فلاح فر برای تدوین مستند “چشم ایرانی”

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و ۵ میلیون تومان به محمد حسین ابراهیمی برای صداگذاری مستند “گلوله باران”

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و ۵ میلیون تومان به محمد جواد آرمان مهر برای پژوهش مستند “بازگشت فلامینگوها”

( با تقدیر از محمد طالبی برای مستند “نقش زیگلر” )

جایزه ویژه دبیر جشنواره:

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و ۱۵ میلیون تومان به فرزاد خوشدست برای مستند “خط باریک قرمز”

بخش مجموعه مستند:

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و ۲۰ میلیون تومان به مهدی نورمحمدی برای تهیه کنندگی مجموعه مستند “پرندگان ایلام”

( با تقدیر از محسن کریمیان برای تهیه کنندگی مجموعه مستند “ضد” )

* بخش عکس

مجموعه عکس:

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و ۸ میلیون تومان به شایان حاجی نجف به عنوان نفر اول

دیپلم افتخار و ۴ میلیون تومان به مهدی محبی پور به عنوان نفر دوم

دیپلم افتخار و ۲ میلیون تومان به هادی زند به عنوان نفر سوم و تقدیر از محمد عطایی محمدی

تک عکس:

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و ۵ میلیون تومان به محمد رضا فربود قصرالدشتی به عنوان نفر اول

دیپلم افتخار و ۳ میلیون تومان به کریم متقی به عنوان نفر دوم

دیپلم افتخار و ۲ میلیون تومان به فراز آهنین به عنوان نفر سوم

تقدیر از امیر حسین کمالی و امین برنجکار و امین رحمانی

بخش مردمی عکس:

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و ۸ میلیون تومان به مهدی محبی پور به عنوان نفر اول مجموعه عکس

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و ۵ میلیون تومان به مجتبی اسماعیل زاد به عنوان نفر اول تک عکس

بخش مستند نگاری:

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و ۶ میلیون تومان به مریم خباز به عنوان نفر اول

دیپلم افتخار و ۳ میلیون تومان به لیلا مرگن به عنوان نفر دوم

دیپلم افتخار و ۲ میلیون تومان به سامان رحمتیان به عنوان نفر سوم و تقدیر از راضیه عباسی

در این اختتامیه همچنین مراسم بزرگداشت نادر طالب زاده برگزار شد و از مهدی خلیلی هنرپیشه، مجری و راوی مستندهای سفر  و همچنین از شخصیت های مستند «آفریده» ساخته رایحه مظفریان تجلیل شد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>