سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۸ خرداد ۱۴۰۲ در ۴:۱۱ ب.ظ چاپ مطلب
در نشست جشنواره تلویزیونی مستند مطرح شد؛

افزایش دوبرابری جوایز جشنواره تلویزیونی مستند

Faryadras1

یاسر فریادرس؛ دبیر هفتمین جشنواره تلویزیونی مستند اعلام کرد که جوایز این دوره افزایش دوبرابری خواهند داشت.

سوره سینما – نشست رسانه‌ای هفتمین جشنواره تلویزیونی مستند صبح امروز ۲۸ خرداد ماه با حضور دبیر جشنواره در معاونت سیما برگزار شد.

در ابتدای این نشست، از پوستر این دوره از جشنواره رونمایی شد و سپس یاسر فریادرس؛ دبیر جشنواره و قائم‌مقام شبکه مستند توضیح داد: امروز می‌توانیم ادعا کنیم که این جشنواره از این منظر که مخاطبان زیادی در سراسر کشور آن را از تلویزیون تماشا می‌کنند، پرمخاطب‌ترین جشنواره مستند است. امسال برای دومین سال متوالی بخش مجموعه مستند را داریم و از این نظر که آثار از تلویزیون پخش می‌شوند اهمیت ویژه‌ای دارد. همینطور برای دومین سال متوالی اختتامیه را در شهرستان برگزار می‌کنیم چراکه باور داریم مخاطب را نباید به شهر تهران محدود کنیم.

وی ادامه داد: برای این جشنواره یک تعدادی حامی از جمله سازمان سینمایی سوره، شرکت ملی نفت ایران، مرکز هنری رسانه‌ای نفت نهضت و معاونت امور اجتماعی و فرهنگی داریم. اگرچه جوایز ما در این جشنواره رقم چشم‌گیری نیست اما امسال جوایز را در برخی از بخش‌ها دوبرابر کردیم تا حداقل انگیزه‌ای برای مستندسازان باشد. البته خود مستندسازان نیز بازخوردی که از جشنواره گرفتند قابل توجه بوده و برگ برنده آنها محسوب شده است.

فریادرس در مورد تعداد آثار توضیح داد: امروز بعد از جلسه، فراخوان منتشر می‌شود اما پارسال ۶۰۰ اثر به دبیرخانه آمد. کیفیت برای ما مهم‌تر از کمیت است و به هیات انتخاب بستگی دارد که چه تعداد اثری را انتخاب می کنند.

وی همچنین در مورد حضور مستندهایی که از جشنواره های دیگر به این جشنواره می آیند گفت: هیات انتخاب ما به جشنواره های دیگر نگاه نمی کنند اما طبیعی است که یکسری از آثاری که در جشنواره‌های دیگر دیده شدند اینجا هم دیده می‌شوند. البته اینطور هم نیست که با وجود آنها آثار دیگر دیده نشوند. از این موضوع هم فایل نشویم که قصد ما در جشنواره این نبوده که تنها از فیلم‌های دیده شده در جشنواره‌های دیگر استفاده کنیم.

*برگزاری اختتامیه در شهرستان

دبیر جشنواره درخصوص جزئیات اختتامیه گفت: با  شهرهای شیراز، تبریز، آبادان و خارک در حال رایزنی هستیم اما فعلا هیچکدام قطعی نیست و شاید یک مکان جدیدی غیر از اینها آماده شود اما اینکه حتما اختتامیه در شهرستان برگزار می شود، قطعی است. حتما مانند هر سال دو بزرگداشت داریم اما هنوز شخص مورد نظر مشخص نیست.

فریادرس با اشاره به توجه ویژه به مستندهای حیات وحش بیان کرد: از این جهت که مستدهای حیات وحش در جشنواره های داخلی دیده نمی‌شوند و جای دیگر مورد توجه قرار نمی گیرد وظیفه تلویزیون است که آنها را حمایت کند. شاید این مستندها از لحاظ نوع تولید خیلی متفاوت باشند اما به یک نوع فرم جدید برای خود رسیدند که در دنیا هم ستایش شده‌اند. به همین دلیل هم نگاه ویژه ای از سوی جشنواره ما خواهند داشت و  نسبت به سختی کاری که دارند حق پخش دوبرابری خواهند داشت.

Faryadras2

وی در مورد پایش محتوایی و موضوعی در دوره های قبل توضیح داد: قالب مستندهایی که تولید شده و می‌شوند اجتماعی بوده‌ و هستند. چراکه مستندهای اجتماعی بیشتر دیده می‌شوند اما ما قصد این را نداشتیم که مستندهای اجتماعی را بیشتر بولد کنیم. به هرحال سعی کردیم به تنوع ژانر اهمیت دهیم و سعی کردیم داورانی را انتخاب کنیم که در همه ژانرها فعالیت داشته‌اند. سازمان‌های مختلف در این سال‌ها به ما کمک کردند مثل سازمان اوج، سازمان سینمایی سوره و حوزه هنری، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی که با حمایت‌ آنها اقبال ویژه‌ای به جشنواره شده است.

فریادرس در خصوص کیفیت آثار نیز بیان کرد: به نظر من در کل در هر جشنواره ای میزان کیفیت را داوران و سطح داوری مشخص می کند. ما مدعی هستیم که داورانمان همه از بهترین های مستندسازی هستند و جشنواره هم کیفیتی خوب و قابل قبولی دارد. در این سال ها افت کیفیت نداشتیم.

وی در مورد علت تاخیر در اهدای جوایز نیز توضیح داد: طول برگزاری جشنواره طولانی است اما هیچوقت اهدای جوایز بیش از دو ماه زمان نبرده است. این تاخیر هم به علت مشکلات مالی شبکه مستند است. حتما سعی می‌کنیم این تاخیر را جبران کنیم چراکه حق برگزیدگان است که جوایزشان در اختتامیه دریافت کنند.

دبیر جشنواره در مورد آثار دفاع مقدسی نیز گفت: ما بخش موضوعی نسبت به جشنواره های دیگر نداریم و کیفیت برایمان مهم است اگرچه موضوعی مثل دفاع مقدس برایمان مهم است اما اگر کار با کیفیت باشد انتخاب می شود. چراکه ارزش گذاشتن به دفاع مقدس این است که کار خوب پخش کنیم که متاسفانه تعداد کارهای خوب هم در این حوزه کم شده است.

*بیشترین تولیدات را در ژانر اجتماعی و محیط‌زیست داریم

در ادامه این نشست مهدی میرتیموری؛ دبیراجرایی جشنواره گفت: به عنوان مهمترین مطلبی در مورد این جشنواره باید بگویم که این تنها جشنواره ای است که همه حوزه های مستند را در سه بخش عکس، فیلم و مستندنگاری پوشش می‌دهد. مسیری که تا امروز آمدیم پرفراز و نشیب بود تا به اینجا رسید و اول بخش فیلم را داشتیم سپس بخش عکس به جشنواره اضافه شد و اکنون هم مستندنگاری اضافه شده است.

وی ادامه داد: در طی این سالها آثار زیادی به دبیرخانه رسیده و هر سال هم ما بخش موضوعی جشنواره را رصد کرده‌ایم و در نتیجه این رصد به این نتیجه رسیدیم که تولید با موضوع اجتماعی و محیط زیست بیشتر از ژانرهای دیگر بوده است. در طول این شش دوره بخش قابل توجه جوایز هم مربوط به حیات وحش و محیط زیست بوده است. به لحاظ جغرافیایی هم جشنواره ای هستیم که اکثر مستندسازان از همه نقاط کشور با آن درارتباط هستند.

میرتیموری بیان کرد: جشنواره ما بودجه اختصاصی ندارد و طبق روندی در شبکه به وجود آمده و مانند هر تولیدی تهیه‌کننده دارد.

وی در پایان گفت: از بعد جلسه امروز فراخوان جشنواره به طور رسمی منتشر می‌شود و دوستان می‌توانند تا ۱۵ مرداد ماه در ۴ بخش آثار خود را بفرستند. بستگی به استقبال روزهای آخر دارد و ممکن است که تمدید داشته باشیم. زمان پخش هم قطعا شهریور ماه است اما تاریخ دقیق هنوز مشخص نیست. دو ماه شبکه مستند درگیر پخش جشنواره خواهد بود در ساعت ۲۱ و ۲۴ آثار پخش خواهند شد. بنا داریم با کمک حوزه هنری در خارج از تلویزیون نیز پخش داشته باشیم. اختتامیه احتمالا آبان و آذرماه خواهد بود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>