سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۰ دی ۱۴۰۱ در ۱۱:۱۳ ق.ظ چاپ مطلب

چگونه تیم «خانواده فیبلمن» دوران کودکی اسپیلبرگ را به نمایش گذاشت

The-Fabelmans1

«خانواده فیبلمن» شخصی‌ترین فیلم استیون اسپیلبرگ تا به امروز است. اسکرین با دو همکار کلیدی این فیلم تونی کوشنر؛ فیلمنامه‌نویس و کریستی ماکوسکو کریگر؛ تهیه‌کننده آن صحبت کرده است.

به گزارش سوره سینما به نقل از اسکرین، تونی کوشنر، نمایشنامه‌نویس برنده جایزه پولیتزر، یکی از نویسندگان فیلم، در این گفتگو بیان کرده است: «تا پیش از اینکه سر صحنه فیلمبرداری بروم از اتفاقاتی که در جریان بود تا حدودی مبهوت بودم. در آن زمان، من و استیون تنها چهار یا پنج ماه بود که همدیگر را می شناختیم. از اسپیلبرگ پرسیدم که اولین بار چه زمانی به این فکر افتاده که قرار است فیلمساز شود و او داستان‌هایی درباره فیلم‌های اولیه که ساخته بود برای من تعریف کرد.»

کوشنر گفت: «نقطه عطف فیلم، مرگ لیا آدلر؛ مادر اسپیلبرگ در سال ۲۰۱۷ و به دنبال آن وخامت وضعیت سلامتی پدرش آرنولد بود.»

وی همچنین خاطرنشان می کند: «پدر استیون ضعیف‌ و ضعیف‌تر می‌شد و واضح بود که قرار نیست دوام بیاورد. بنابراین استیون هر لحظه خود را برای از دنیا رفتن پدرش آماده می‌کرد.»

*داستان همکاری تونی کوشنر و اسپیلبرگ از کجا شروع شد؟

همه چیز برای همکاری کوشنر با استیون در طول پیش تولید فیلم «داستان وست ساید» (West Side Story) که کوشنر نویسندگی و تهیه کنندگی اجرایی آن را برعهده داشت، به نتیجه رسید. وقتی کوشنر ماجرای فیلم «خانواده فیبلمن» را به عنوان یک فیلم بلند و یک درام نیمه اتوبیوگرافیک که در مورد پسر جوانی به نام سامی فیبلمن است که رویای فیلمساز شدن را دارد، از اسپیلبرگ می‌شنود، به استیون می گوید: «باید این فیلم را بسازی، این فیلم بی‌نظیری می‌شود.»

یک شب، اسپیلبرگ با کوشنر تماس می‌گیرد و از او می‌خواهد که بعدازظهر روز بعد برای صحبت درباره فیلم و سفر به یک کمپینگ با او همراه شود. کوشنر در این باره می گوید: «من کمی از این پیشنهاد غافل گیر شده بودم چرا که روز قبل بر سر موزیکال بودن فیلم به شدت اختلاف نظر داشتیم و از هم عصبانی بودیم. اما بعد فکر کردم که این دیدار می تواند بسیار شیرین باشد. از این پیشنهاد این‌طور برداشت کردم که استیون می‌خواهد به من اطمینان بدهد که از دست من عصبانی نیست و از من می‌خواهد که دوباره به او اطمینان دهم که ما هنوز هم دوست هستیم. همچنین می‌دانستم که او هنوز در سوگ مادرش است و این نگرانی وجود داشت که آرنولد (پدرش) در طول این مدت بمیرد. بنابراین فیلمبرداری، در یک مکان و زمان پیچیده اتفاق افتاد. ما در آن کمپینگ در مورد بیماری و احتمال فوت پدرش صحبت کردیم و بعد شروع به فیلمبرداری کردیم. اما در طول آن مدت، استیون با تمام این مشکلات مدام می‌گفت: «در حال حاضر واقعاً به موضوع فیلمبرداری فکر می کنم.»

کوشنر ادامه می‌دهد: «من همیشه می‌دانستم که استیون اسپیلبرگ ساخت فیلمی را درباره خودش در ذهن دارد. زمانی که پدر اسپیلبرگ درگذشت کار کردن روی این فیلم برای استیون همانند رهایی از غم و اندوه برای از دست دادن والدینش بود.»

*کوشنر: شخصیت‌های فیلم را بافتم

کوشنر که آرنولد؛ پدر استیون را ملاقات کرده بود، اما مادرش را هرگز ندیده بود، درباره داستانی که در خصوص آن ها نوشته بود می گوید: «بعد از چند هفته، تصمیم گرفتم هیچ حادثه اضافی در داستان درست نکنم اما شروع به بافتن خطوطی برای شخصیت‌ها کردم.»

کوشنر برای نگارش فیلمنامه، اطلاعاتی که از اسپیلبرگ گرفته بود را در یک فیلمنامه ۸۱ صفحه‌ای گنجاند و پس از مهاجرت خانواده اش از نیوجرسی از طریق آریزونا به کالیفرنیا، رمان ۸۱ صفحه ای که به سه بخش تقسیم شده بود را به دست اسپیلبرگ رساند. استیون توانست به خوبی با این رمان ارتباط برقرار کند و فکر می کرد این داستان زندگی که کوشنر نوشته، تبدیل به یک غوغای درونی در او شده است و می گفت: «خواندن زندگی من خیلی عجیب است، اما این زندگی من نیست.»

این اسپیلبرگ بود که خانواده را فیبلمن نامید. کوشنر می‌گوید: «این مهم بود که ما فیلم را تخیلی می‌دانستیم، زیرا فیلم برای کسی که هیچ اهمیتی به فیلم‌سازی نمی دهد، کسی که اسپیلبرگ یا فیلم‌های او را نمی‌شناسد، باید معنایی داشته باشد. این فیلم داستان یک هنرمند جوانی است که توانایی ها و حرفه خود را کشف می کند و در شرایط بحران خانواده، ازدواجش از هم پاشیده می شود.»

The-Fabelmans2

*آنچه همسر اسپیلبرگ در اختیار نویسنده گذاشت

در سپتامبر ۲۰۲۰، استیون و کوشنر ۸۱ صفحه رمان را به یک طرح کلی تبدیل کردند. این دو مرد سه روز در هفته شروع به نوشتن کردند. آنها تا دسامبر همان سال یک پیش نویس از آنچه که می خواستند بسازند در دست داشتند که آن را به کریگر (تهیه‌کننده فیلم) و همسر اسپیلبرگ، نشان دادند.

کیت (همسر اسپیلبرگ) زمانی که این پیش‌نویس را خواند بسیار هیجان‌زده شد، اما بخاطر کم و کاستی های بخش ازدواج در فیلمنامه به کوشنر اجازه داد تا چیزهایی درباره خانواده بداند و چیزهای زیادی را برای او بازگو کرد تا کمکی به فیلمنامه کند، چرا که احساس می کرد برای فیلم و فیلمنامه لازم است.

*بازیگر نقش سامی چگونه انتخاب شد؟

دو بازیگر برای ایفای نقش سامی (نوجوانی و جوانی) مورد نیاز بودند. سیندی تولان، بازیگردان، یک تماس برای انتخاب بازیگران برقرار کرد و قبل از اینکه متئو زوریون فرانسیس-دیفورد را برای سامی جوان و گابریل لابل به عنوان نسخه نوجوان پیدا کند، از ۲۰۰۰ بازیگر جوان تست گرفت. او به دنبال کسی بود که دقیقاً شبیه استیون نباشد و دقیقاً شبیه استیون عمل نکند.

برای آماده سازی، لابل به فیلم ها و عکس های خانوادگی اسپیلبرگ دسترسی پیدا کرد و همچنین از طریق تلفن با کارگردان صحبت می‌کرد و با او در ارتباط بود. استیون همچنین مجموعه‌ای از فیلم‌هایش را به لابل داد که در دوران رشد او الهام‌بخش بودند.

*هزینه تولید فیبلمن چقدر بود؟

فیبلمن با بودجه‌ای حدود ۴۰ میلیون دلار و سرمایه‌گذاری شده توسط Amblin Partners، به مدت ۵۹ روز بین ژوئیه تا اکتبر ۲۰۲۱ با لوکیشن‌ها و کارهای استودیویی در لس‌آنجلس و اطراف آن، فیلمبرداری شد. پشت دوربین، اسپیلبرگ خود را با چهره های آشنا احاطه کرد، از جمله یانوش کامینسکی؛ فیلمبردار و ریک کارتر؛ طراح تولید که وظیفه بازسازی هر سه خانه کودکی اسپیلبرگ را بر عهده داشت. همه چیز برای کارگردان احساسی بود. کریگر (تهیه کننده) می‌گوید: «گاهی اوقات در زمان فیلمبرداری، استیون به وجد می‌آمد که توانسته دوباره مدتی را با والدینش بگذراند. این احساس هیجان در او غافلگیرکننده بود. من فکر می کنم او با مهربانی زیادی با آن برخورد کرد. روزهایی سخت و روزهایی زیبا و شادی برای او بودند.»

*شات پایانی

در شات پایانی «خانواده فیبلمن»، سامی از دفتر فورد در یک استودیو خارج می‌شود و دوربین طبق توصیه‌ای که فورد به تازگی ارائه کرده، افق را تنظیم می‌کند. اما صحنه و نور آنطور که اسپیلبرگ می‌خواست انجام نشد، بنابراین جلوه‌های بصری آن را کمی تکان داد و یک لحظه پایانی فوق‌العاده را تولید کرد.

کوشنر می‌گوید: «پایان به‌طوری باورنکردنی مهم است. من فکر کردم این یک شوخی کوچک دوست داشتنی بود. چند نفری که فیلمنامه را خوانده بودند، از جمله افراد بسیار مهم، گفتند: «با یک شوخی کوچک کم هزینه تمامش نکن، این کار ارزش این فیلم را پایین می آورد.» این ایده استیون بود که هر دو آن را دوست داشتیم. تا زمانی که فیلم را به اولین مخاطب نشان دادیم، متوجه شدیم که مخاطب هم می تواند با فیلم ارتباط خوبی برقرار کند. زیرا این اولین بار است که در شش دهه فعالیت حرفه‌ای، اسپیلبرگ کمی از پشت دوربین بیرون می‌رود و می گوید «سلام»


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>