سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۱ تیر ۱۴۰۲ در ۳:۳۳ ب.ظ چاپ مطلب

اولین واکنش‌ها به «اوپنهایمر»

Oppenheimer

فیلم سینمایی «اوپنهایمر» جدیدترین ساخته کریستوفر نولان در پاریس اکران شد و نظرات متفاوتی در میان منتقدان داشت.

سوره سینما – بالاخره «اوپنهایمر» آخرین فیلم سازنده «تِنت» و «دانکرک» در پاریس برای اولین بار اکران عمومی شد. این درام تاریخی سه ساعته مانند آثار پیشین نولان، مدتی است که به تیتر رسانه‌ها تبدیل شده است.

اولین واکنش‌ها را خبرنگاران و منتقدان در شبکه‌های اجتماعی خود منتشر کردند. کیلیان مورفی در نقش رابرت اوپنهایمر مسئول پروژه منهتن در جنگ جهانی دوم ظاهر شده است؛ او موظف است تا اولین بمب اتم را بسازد. رابرت داونی جونیور، امیلی بلانت، مت دیمون و فلورنس پیو دیگر بازیگران فیلم را تشکیل می‌دهند.

در ادامه نگاهی به نظرات برخی از کارشناسانی که فیلم را دیده‌اند می‌اندازیم.

لینزی بار منتقد خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت: «این فیلم یک دستاورد خارق‌العاده از کریستوفر نولان در اقتباس صادقانه و دقیق، سبک داستان‌گویی بدیع و هنرنمایی مثال زدنی کیلیان مورفی، امیلی بلانت، مت دیمون، رابرت داونی جونیور و حتی برخی از بازیگرانی که فقط در یک سکانس وجود داشتند، است… خیلی سخت می‌توان درباره اثری عمیق در یک توییت یا ترد صحبت کرد، اما «اوپنهایمر» یک اثر فلسفی، جدی و درامی بزرگسالانه و جذاب مانند «دانکرک» است.»

جاش هوروویتز مجری برنامه خوشحال غمگین سردرگم نوشت: «این فیلم یکی از بهترین آثار یا شاید بهترین اثر کریستوفر نولان باشد و این عقیده را به عنوان یک شیفته نولان می‌گویم. من دو بار فیلم را دیده‌ام؛ فیلمسازی در بالاترین سطح ممکن است. کلیلیان مورفی در نقشی شایسته توانایی‌های خود ظاهر شده است؛ اما رابرت داونی جونیور بهترین بازیگر فیلم است. منتظر شنیدن نام او در فصل جوایز باشید. این فیلم به مخاطبان یادآور شد که رابرت داونی جونیور یکی از بهترین بازیگران این دوران است.»

Oppenheimer

سایمون تامپسون منتقد سینما و تلویزیون در توییتر نوشت: «این فیلمی بسیار عظیم است. نقش‌آفرینی شایسته جایزه کیلیان مورفی، در بالاترین سطح قرار دارد. تمامی بازیگران این اثر عالی هستند. شاهکار نولان جای توجه دارد و هویته ون هویتما، دید کارگردان را خارق‌العاده اجرا کرده است.»

رابی کالینز منتقد تلگراف نوشت: «من ماندم که فیلم را اسپویل کنم و یا هر چیزی را که خوشم آمده را بگویم. این فیلم مغز من را مانند پلوتونیوم در هم شکافت و فقط یادم میاد که هنگام تیتراژ پایانی داشتم گریه می‌کردم.» او در ادامه به حواشی پیرامون حضور صحنه جنسی فیلم دامن زد و گفت: «تمامی کسانی که از عدم وجود صحنه‌های جنسی در آثار نولان شاکی بودند، منتظر شگفت زده شدن باشند.»

مت میتوم منتقد توتال فیلم در توییتر نوشت: «وقتی فیلم تمام شد، زبانم بند آمده بود؛ اثری پر دیالوگ و عمیق درباره بمب و بیشتر درباره نابودی بشر. تابستان مبارک! مورفی خوب بود اما رابرت داونی جونیور عالی بود. این فیلم جسور و جلوتر از زمانه، مخاطبان را در صندلی‌ها میخکوب خواهد کرد. تنها نقطه ضعف فیلم، کاراکترهای زن هستند. امیلی بلانت فقط در یک صحنه از نقش مادرانه خود، فراتر می‌رود. اما این فیلم، در کنار «یادآوری» و «هیثیت» بهترین کار نولان است.»

«اوپنهایمر» دو روز پس از «باربی» اکران شد؛ «باربی» نیز با واکنش‌های مثبت مخاطبان همراه شد و به همین دلیل، بیست هزار نفر بلیط این دو اثر را برای یک روز خریدند.