سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۷ مرداد ۱۴۰۲ در ۶:۳۸ ب.ظ چاپ مطلب
تبعات صحبت علیه اقلیت‌های جنسیتی؛

حذف خالق هری پاتر از موزه آمریکایی

Harry-Potter

دیکتاتوری رسانه‌ای اقلیت‌های جنسیتی به جی‌کی رولینگ نویسنده رمان‌های هری پاتر هم رحم نکرد.

سوره سینما – موزه فرهنگ عامه در شهر سیاتل آمریکا، در وبلاگ خود اعلام کرد که یادواره‌های جی‌کی رولینگ نویسنده مجموعه رمان‌های «هری پاتر» را به دلیل عقاید تنفر ورزانه و آسیب رسان این فرد، حذف کرده است. کریس مور نویسنده این وبلاگ که خود ترنس‌جندر است، گفت: «در دنیای هری پاتر، یک موجود خبیثِ بددلِ ضد نشاط وجود دارد که یک دمنتور نیست… ما دوست داریم تا با این تئوری اینترنتی که این کتاب را کسی ننوشته، جلو برویم. اما این فرد، خیلی سر و صدا به راه انداخته است و نمی‌توان عقاید تنفر ورزانه و آسیب رسان وی را نادیده گرفت. اقدامی که ما کردیم عالی نیست، اما بهترین کاری بود که موقتا از دست ما بر می‌آمد تا بعدا چاره دائمی را بسنجیم.»

این موزه فقط نام جی‌کی رولینگ را حذف کرده ولی مابقی اجناس مرتبط با هری پاتر در موزه در معرض دید است. این موزه نام رولینگ را بر دیوار افتخارات ژانر علمی تخیلی هک کرده بود اما عقاید بحث برانگیز او در رابطه با مسئله ترنس‌جندریسم، این نویسنده را به دلایل غیر هنری بر سر زبان‌ها انداخته است. ماجرا به حمایت رولینگ از پرونده دادگاه یک زن علیه شرکتی که او را اخراج کرده بود، باز می‌گردد. این زن معتقد بوده است که جنسیت هر فرد را باید در هنگام تولد، شناخت. اگرچه رولینگ بعدا از  LGBTQIA حمایت کرده اما نگران امنیت زنانی که موقع تولد مونث زاده شده‌اند، نیز هست.

رولینگ در جشن ۲۵ سالگی اولین رمان «هری پاتر» نیز حضور نداشت. هر سه بازیگر اصلی این مجموعه فیلم‌ها، حمایت خود از LGBTQIA را اعلام کرده و از رولینگ انتقاد کردند.