سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۲ شهریور ۱۴۰۲ در ۶:۵۲ ب.ظ چاپ مطلب
دیگر نویسنده و بازیگر نمی‌خواهیم؛

انقلاب هوش مصنوعی در سینما

Robert-De-Niro

همزمان با تداوم اعتصابات دوگانه هالیوود، استودیوها و شرکت‌های استریم نظیر نتفلیکس و دیزنی مشغول استخدام افراد جدید در حیطه هوش مصنوعی هستند.

سوره سینما – انجمن نویسندگان و بازیگران آمریکا با نگرانی و نا‌امیدی مشترک برای اولین بار از سال ۱۹۶۰ در صف اعتراضات به یکدیگر پیوستند. این نگرانی از تخطی بالقوه هوش مصنوعی به منبع درآمدشان است.

انجمن نویسندگان آمریکا هشدار داد که هوش مصنوعی مولد – نوعی سیستم یادگیری ماشینی که قادر به خلق متن، عکس و ویدئو می‌باشد (نظیر چت جی‌پی‌تی شرکت OpenAI) – به استودیوها اجازه می‌دهد تا با صرف نظر از استخدام نویسنده، از متون خلق شده توسط هوش مصنوعی استفاده کرده و هزینه‌های خود را کاهش دهند. انجمن بازیگران نیز نگران استفاده از تصویر کامپیتوری بازیگران است، به خصوص پس از این که دانکن کبتری ایرلند، مذاکره‌کننده ارشد انجمن اظهار داشت که پیشنهاد استودیوها این است که بازیگران سیاهی لشگر حقوق یک روز کاری را دریافت کرده و تصویرشان برای همیشه بدون کسب اجازه مورد استفاده قرار گیرد. (اگرچه اتحادیه تهیه‌کنندگان فیلم و تلویزیون مدعی هستند که حرف آن‌ها چیز دیگری است و «این توصیف نادرست است.»)

در این میان، شرکت‌های سرگرمی، یا هلدینگ‌های فناوری با بخش سرگرمی، به توسعه نیروی کار خود در حوزه تحول، تحقیق یا مدیریت هوش مصنوعی مشغول هستند. در ماه گذشته نتفلیکس با فراخوان فرصت شغلی مدیر محصول هوش مصنوعی با درآمد سالانه‌ای در بازه ۳۰۰ تا ۹۰۰ هزار دلار (بر اساس داده‌های انجمن بازیگران آمریکا، درآمد ۸۷ درصد از بازیگران عضو انجمن چیزی کمتر از ۲۶ هزار دلار در سال است) خبرساز شد.

مروری بر فرصت‌های شغلی دیزنی توسط گاردین نشان می‌دهد که حداقل چندین موقعیت شغلی مربوط به یادگیری ماشینی، و تعداد دیگری از آن‌ها در حیطه رسانه و سرگرمی هستند. همچنین شرکت‌های فناوری نظیر آمازون و اپل، موقعیت‌های شغلی خالی متعددی در حوزه یادگیری ماشینی دارند که مشخصاً در ارتباط با بخش سرگرمی است (موقعیت شغلی شخصی‌سازی ویدئو و نویابی واقع در سیاتل: «فرصتی استثنایی برای خلق آینده تلویزیون برای میلیاردها بیننده در سراسر جهان. ما می‌دانیم که آینده‌مان به شکل جدایی‌ناپذیری به حضور در قطب تعالی علم یادگیری ماشینی گره خورده و ما در آن سرمایه‌گذاری می‌کنیم.»)

استخدام نیروهای کار متعدد در حوزه هوش مصنوعی توسط هالیوود که ابتداً توسط هالیوود ریپورتر و لس آنجلس تایمز گزارش شد، مستقیماً به حوزه‌های تولید متن یا ایجاد همانندی بازیگران توسط هوش مصنوعی مولد، یا تمام موقعیت‌های شغلی دیگر در این حوزه و یا حتی بحث‌های اخلاقی به وجود آمده گره نمی‌خورد. با نگاه کلی به این قضیه در می‌یابیم که این تقلا برای توسعه هوش مصنوعی نمایانگر رقابت فعالان صنعت برای ایجاد توامندی‌های یادگیری ماشینی در جهت از میان بردن بسیاری از ظرفیت‌های این کسب و کار است. بگفته داون کمیلوسکی، خبرنگار حوزه سرگرمی و کسب و کار در رویترز: «تمام استودیوها از این موقعیت جدید آگاه هستند.»

رونق جذب نیروی متخصص در این حوزه از بخش سرگرمی فراتر رفته است؛ شرکت‌ها در سراسر کشور در تلاشی برای پیشی گرفتن از بقیه، یا با نگرانی عقب‌ماندنگی از این جریان، مشغول جذب مدیرانی برای تیم‌های هوش مصنوعی خود با وظایف نامشخص می‌باشند؛ بر اساس داده‌هایی از لینکدین، در پنج سال گذشته، تعداد افراد فعال در قامت مدیر گروه هوش مصنوعی در آمریکا سه برابر شده است. کمیلوسکی اظهار داشت: «این فناوری همه را تحت تاثیر قرار خواهد داد. استودیوها همگی ناگزیرند که به استقبال این فناوری رفته یا با خطر منسوخ شدگی مواجه شوند.»